If edellyttää suurasiakkailta vastuullisuutta – arvioinnit johtaneet myös asiakkuuksista luopumisiin
Vuoden 2021 syksystä lähtien If on arvioinut lähes 700 suurta olemassa olevaa ja uutta suurasiakasta pohjoismaisesti YK:n kestävän kehityksen periaatteiden perusteella. Ifin suurasiakkaat ovat yrityksiä, joilla on yli 500 työntekijää, tai joiden liikevaihto on yli 46 miljoonaa euroa (yli 500 miljoonaa Ruotsin kruunua).
YK:n kestävän kehityksen periaatteisiin sitoutumista suurasiakkailtaan odottamalla If haluaa tukea asiakkaita muuttamaan omaa toimintaansa vastuullisemmaksi.
- Me uskomme, että olemme kaikki osa ratkaisua, jonka maailma tarvitsee. Voimme käyttää asemaamme ja osaamistamme tukeaksemme asiakkaitamme vastuullisempaan toimintaan. Otamme YK:n kestävän kehityksen periaatteisiin sitoutumisen vakavasti ja työskentelemme aktiivisesti noudattaaksemme ihmisoikeuksia, työntekijöiden oikeuksia, ympäristön suojelun ja korruption torjunnan periaatteita kaikessa työssämme, kertoo Ifin toimitusjohtaja Morten Thorsrud.
Useat asiakkaat kehittäneet toimintojaan
Vuoden 2021 syksyn jälkeen Ifin 673 suurasiakasta on käynyt läpi arvioinnin, jossa mitataan yritysten vastuullisuutta ympäristön, sosiaalisen vastuun ja hyvän hallintotavan näkökulmista (ESG).
- Aloite on otettu hyvin vastaan sekä toimialallamme että asiakkaidemme kesken. Asiakkaamme ymmärtävät ja hyväksyvät periaatteet ja valtaosan reaktiot ovat olleet positiivisia, kommentoi Thorsrud.
Arvioiduista yrityksistä vain 18 ei yltänyt asetettuihin rajoihin. Kyseiset yritykset edustavat monia eri aloja. Näistä 18 yrityksestä kymmenen on onnistunut Ifin tuella parantamaan toimintojaan niin, että ne läpäisivät vaatimukset.
Viisi asiakasyritystä on edelleen tarkkailussa ja yksi on saanut ehdollisen hyväksynnän. Kahden suuryrityksen asiakkuudesta If on joutunut luopumaan.
- Vain noin kolmella prosentilla on alun perinkään haasteita tällä alueella. Valtaosa toimii jo vastuullisesti. Olemme aktiivisesti yhteydessä niihin yrityksiin, joilla ongelmia on ilmennyt, selventää Thorsrud.
If on tyytyväinen arviointien tuottamiin tuloksiin ja asiakkaidensa suhtautumiseen.
- Tämä on juuri se, mitä toivoimmekin tapahtuvan sitoutuessamme YK:n kestävän kehityksen periaatteisiin. Suurelta osin tämä nähdään luonnollisena kehityksenä nykymaailmassa ja suurasiakkaillemme vastuullisuusperiaatteet ovat jo tuttuja. Tarkkailulistamme yrityksillekään se ei ole tullut yllätyksenä, vaan he ovat olleet jo tietoisia haasteistaan, Thorsrud toteaa.
ESG-arviointi lyhyesti:
- Yritykset saavat arvion 1-10 välillä (1 on paras). Jos arvio jää asetetusta tavoitteesta, Ifin ESG-tiimi on yhteydessä asiakasyritykseen.
- If hyödyntää ulkopuolista ESG-asioihin erikoistunutta kumppania sekä muuta olennaista tietoa arvioissaan ja päätöksissään.
- Jos suurasiakkaan todetaan rikkovan yhtä tai useampaa YK:n kestävän kehityksen periaatteista, yritystä huomautetaan ja pyydetään korjaamaan tilanne. Jos asiakas ei ole halukas tai pysty korjaamaan havaittuja ongelmia, voidaan asiakasta pyytää etsimään toinen vakuutusyhtiö.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Henna Nikkariviestinnän asiantuntija
Puh:010 514 1245henna.nikkari@if.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
If vakuuttaa kaiken, mikä on elämässä arvokasta: ihmiset, eläimet, kodit, autot ja paljon muuta. Me hoidamme vakuutusasiat mutkattomasti, helposti ja hetkessä. Autamme myös yrityksiä turvaamaan toimintansa silloin, kun vahinko sattuu. 6 700 ammattitaitoista työntekijäämme huolehtivat, että 3,7 miljoonaa asiakastamme Pohjoismaissa ja Baltiassa saavat tarvitsemaansa apua ja oikeanlaista turvaa – jos jotain sattuisi tapahtumaan. If kuuluu Sampo-konserniin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta If Vakuutus
Tarkkana kaurisvaara-alueilla: toukokuussa sattui viime vuonna jopa marraskuuta enemmän eläinkolareja26.4.2024 07:10:00 EEST | Tiedote
Toukokuussa sattui viime vuonna ensimmäistä kertaa yksittäisistä kuukausista eniten eläinkolareja, käy ilmi Ifin tilastoista. Keväinen eläinkolari on yhä useammin törmäys metsäkauriiseen. Riski on pian korkeimmillaan erityisesti Uudellamaalla ja Varsinais-Suomessa, kun eläimet lähtevät talven jälkeen liikkeelle.
Mökkikauden avaus pakkastalven jälkeen: tarkista vesiputkien kunto25.3.2024 07:25:00 EET | Tiedote
Moni aloittaa pääsiäisenä mökkikauden. Pakkastalven jäljiltä mökiltä voi paljastua rikkoutunut vesiputki. Kun vedentulon käynnistää ensimmäistä kertaa, kannattaa tarkkailla, toimiiko kaikki kuten pitää. Lämmittämällä mökkiä pikkuhiljaa välttää puolestaan tyypillisen nokivahingon. If kokosi mökkikauden avaajan muistilistan.
Tämä on yleisin vahinko pääsiäisliikenteessä: lasivahingot ovat lisääntyneet neljänneksen viidessä vuodessa22.3.2024 07:10:00 EET | Tiedote
Eniten lasivahinkoja sattuu Ifin vuosien 2019–2023 vahinkotilastojen perusteella viikoilla 14–16, eli pääsiäisen ympärillä, jolloin autoilla ajetaan paljon ja hiekoitussora sekä irtonastat rapisevat sulaneilta teiltä tuulilaseihin. Riittävän turvavälin muistaminen myös ruuhkaliikenteessä on tehokkain keino suojautua vahingolta.
If: Liikennevakuutuslain muutokset lisäävät mikroliikkumisen turvallisuutta23.2.2024 07:10:00 EET | Tiedote
Liikennevakuutuslaki uudistuu kevään aikana. Jatkossa nopeammat tai painavammat sähköpotkulaudat ja muut rekisteröimättömät sähköiset liikkumisvälineet on vakuutettava lakisääteisellä liikennevakuutuksella. Lisäksi sähköpotkulautaoperaattoreiden on uudistuksen myötä vakuutettava kaikki vuokrakäyttöiset sähköpotkulautansa.
Joka kolmas hankkii matkavakuutuksen viime tipassa – jää ilman peruuntumisturvaa13.2.2024 07:10:00 EET | Tiedote
Moni ei tiedä, että matkavakuutus kannattaa hankkia vähintään kolme vuorokautta ennen matkan alkamista. Ifin tilastojen perusteella yli kolmannes ostaa matkavakuutuksen niin myöhään, ettei se korvaa matkan yllättävää peruuntumista. Toimi näin, jos joudut perumaan hiihtolomamatkan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme