S-ryhmä tutki: Irtonamut maistuvat suomalaisille – viime vuonna tehtiin myyntiennätys

Kuluttajahintojen noususta huolimatta koko vuoden 2022 myyntitilastossa makeiset ovat olleet kasvussa.
- Makeisten myynti S-ryhmässä kasvoi kiloissa mitaten 6,5 prosenttia edellisvuodesta. Makeisten myynti kasvaakin yleensä heikossa suhdannetilanteessa. Niiden ostaminen on usein hyvin henkilökohtaista: karkeilla ja suklaalla palkitaan ja hemmotellaan itseä. Tämän lisäksi perusmakeiset ovat hinnaltaan matalan ostokynnyksen tuotteita, pohtii myyntipäällikkö Nina Paavilainen S-ryhmän marketkaupasta.
Kaikista S-ryhmän myymistä makeisista ylivoimaisesti suosituimpia ovat irtokarkit. Niitä myytiin vuonna 2022 ennätyspaljon: myynti kasvoi kiloissa mitattuna 28,5%. Paavilaisen mukaan irtomakeisten myynnin kovaa kasvua selittänee osaltaan se, että niiden kilohinta on tämänhetkisessä tilanteessa varsin huokea pussitettuihin tuotteisiin verrattuna ja se, että ostokäyttäytyminen on palautumassa koronan jäljiltä ennalleen. Lisäksi asiakas voi itse valita juuri omaan makuunsa sopivan sekoituksen. S-ryhmän oma Irtonamuja-konsepti kattaa laajimmillaan 115 erilaista makeista.
- Valikoimat sisältävät namuja hyvin laidasta laitaan, kuten salmiakkeja, hedelmäviinikumeja, suklaita ja vaahtokarkkeja. Suurin kysyntä on suklaamakeisilla. Niitä valikoimissamme on enemmän kuin muilla irtomakeisia myyvillä ketjuilla Suomessa, Paavilainen sanoo.
Makeisten ohella kuluttajille halutaan tarjota myös terveellisempiä vaihtoehtoja, joiden suosio on myös kasvussa S-ryhmän myymälöissä.
- Esimerkiksi erilaisille pähkinöille ja kuivatuille hedelmille on yhä enemmän kysyntää, ja panostamme myös tähän kokonaisuuteen, Paavilainen huomauttaa.
Kestosuosikit pitävät pintansa
Irtokarkkien jälkeen myydyimmät makeiset S-ryhmässä ovat jo pitkään olleet Fazerin sininen -suklaalevy, Tupla-patukka ja Remix-karkkipussit.
Uutuuksien rooli valikoimissa on todella merkittävä, ja kuluttajat haluavat kokeilla uusia makeisia. Kuitenkin vain noin 20 prosenttia kaikista lanseeratuista uutuuksista on valikoimissa enää kahden vuoden jälkeen.
- Kilpailu on todella kovaa, ja todellisia klassikkoja syntyy enää harvoin. Aina välillä jokin tietty tuote nousee isoon ”hypeen”, mutta nämä menevät myös nopeasti ohi. Esimerkiksi parisen vuotta sitten Dipper-patukat olivat tällainen lyhytaikainen ilmiö, Paavilainen avaa.
Tämän tammikuun makeisuutuuksien suurimpia hittejä ovat Paavilaisen mukaan Aakkoset Kirpeä ja makea, Remix Salmiakki, Kismet vadelmajogurtti ja Fazer Pullava-suklaalevy.
- Aika näyttää, jäävätkö ne pysyvästi herkkusuiden suosikeiksi, pohtii Paavilainen.
Makeisille persot pohjalaiset
Makeisten kulutuksessa on eroja eri puolilla Suomea. S-ryhmän ostodata osoittaa, että parhaiten makeiset maistuvat pohjalaisille.
Isoin makeisten osuus päivittäistavaraostoista on Pohjois-Pohjanmaalla (4,5 %), Keski-Pohjanmaalla (4,35 %), Pohjanmaalla (4,21 %) ja Etelä-Pohjanmaalla (4,13 %).Vähiten makeisten perään ollaan Etelä-Karjalassa (3,6 %) ja Etelä-Savossa (3,64 %).
- Toisaalta pastilleja ostetaan prosentuaalisesti eniten Kainuussa, ja joulu- sekä pääsiäismakeisia sekä jatkuvasti S-ryhmän valikoimissa olevia konvehteja Uudellamaalla, Paavilainen paljastaa.
Makeisnälkä korostuu loppuvuonna
Tammikuussa moni suomalainen sulattelee jouluähkyä, eivätkä makeiset hetkeen maistu aivan tavanomaiseen tapaan. Ei siis ihme, että aina tammikuussa makeisten myynti on huomattavasti edellistä kuukautta matalampi.
- Tammikuun myyntimäärät ovat lähellä kesäkuukausia. Kesäkuumalla kuluttajia houkuttavat jäätelöt, kun taas kylmänä kesänä makeanhimo kohdistuu enemmän makeisiin. Keväällä selvä makeisten myyntipiikki ajoittuu huhtikuulle eli pääsiäisen ja vapun lähelle. Syksyn alettua niiden kysyntä nousee tasaisesti, ja joulukuu on joka vuosi selkeä myyntihuippu, Paavilainen selvittää.
Myyntipäällikön tärpit alkuvuoden uutuusmakeisista – joko olet testannut näitä?
- Aakkoset Kirpeä & makea
- Kismet Vadelmajogurtti
- Lakupala Suolainen karamelli
- Fazer Pullava suklaalevy
- Remix Salmiakki
- Sisu Ruletti sitruspippuri & salmiakki
- Suffeli Mini Crispy Snacks
- TV Mix Shuffle
- Ässä Mix & Match
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Nina Paavilainen, myyntipäällikkö, S-ryhmän marketkauppa, nina.paavilainen@sok.fi, puh. 0107680615
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Sokos uskoo modernin tavaratalokaupan tulevaisuuteen – panostaa verkkoon ja avaa uuden myymälän Seinäjoelle24.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Sokos-ketju avaa uuden myymälän Seinäjoen Prismakeskukseen. Sokos Seinäjoen avaaminen on luonteva osa Sokoksen monikanavaisen tavaratalokaupan mallia, jossa investoinnit kohdistuvat niin verkkokauppaan kuin kivijalkamyymälöihinkin.
ABC:n data paljastaa: Näissä paikoissa suomalaiset liikkuvat juhannusliikenteessä – löytyykö sinun mökkireittisi varrelta?17.6.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Lähestyvä juhannus tarkoittaa satojen tuhansien suomalaisten lähtemistä tien päälle kohti mökkejään ja muita juhannuksenviettopaikkoja. Liikennemyymäläketju ABC julkaisee nyt juhannuksen kunniaksi tilastojaan siitä, missä suomalaiset yleisimmin matkoillaan asioivat ja mitkä ovat juhannusliikenteen suosituimmat ABC:t. Lisäksi asiantuntija tarjoaa 5 vinkkiä sähköautolla juhannuksen viettoon lähtijöille.
Grilli ja sauna kuumiksi: S-ryhmän kysely ja myyntidata kertovat juhannuksen kaavan16.6.2025 07:35:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän toteuttama tuore asiakaskyselytutkimus sekä myyntidata valottavat, missä suomalaiset viettävät juhannuksen, mitä pöytään katetaan ja mistä perinteestä pidetään kiinni. Datan valossa ostokset noudetaan mökkimatkalla ja ruoan ohella kauppareissulla täydentyvät entistä sujuvammin myös juhannuksen juomahankinnat.
Jo joka neljäs S-Etukortin käyttäjä voi jättää lompakon kotiin ja luottaa puhelimeen10.6.2025 08:04:00 EEST | Tiedote
S-Etukortti löytyy neljältä miljoonalta suomalaiselta, joista miljoona on lisännyt sen myös puhelimeensa. Näin Bonuksen kerryttäminen onnistuu helposti myös silloin, kun fyysinen kortti ei ole mukana matkassa.
S-ryhmä ja Åhléns hankintayhteistyöhön – ruotsalaistavaratalon omien merkkien suosikkituotteet täydentävät jatkossa Sokoksen ja Prisman valikoimaa28.5.2025 15:00:00 EEST | Tiedote
SOK on solminut hankintayhteistyösopimuksen ruotsalaisen Åhléns-tavarataloketjun kanssa. Yhteistyö tuo Sokos-tavarataloihin, Prismoihin sekä sokos.fi- ja prisma.fi-verkkokauppoihin Åhlénsin suosittuja oma merkki -tuotteita naisten ja miesten muodin sekä kodin tuotealueilta. Ensimmäiset maistiaiset uudesta valikoimasta saapuvat myymälöihin kesän alussa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme