Polkujuoksun suosio poikinut tapahtumia myös talvelle – mtb-tapahtumat yhä harvinaisia, vaikka talvireittien tarjonta kasvanut

Talven suurin lumipolkujuoksutapahtuma keräsi yli 1100 ilmoittautujaa. Helmi-maaliskuun maastopyörätapahtumia järjestetään Ähtärissä, Sodankylässä ja Kontiolahdella.
Koneellisesti huolletut urat voivat lumen ansiosta olla kesäajan polkuja tasaisempia. Kuva: Jaama Winter/Markku Hyttinen

Talvipolkujuoksutapahtumat keräävät tänä vuonna aiempaa enemmän osallistujia. Trailrunning.fi -sivuston kokoamassa tapahtumakalenterissa on tammi-maaliskuussa kymmenen tapahtumaa.

Talvisten polkujuoksutapahtumien veturi on tammikuun loppuun ajoittunut Himos Winter Trail, johon ilmoittautui yli 1100 henkilöä.

“Viime vuosina koneellisesti kunnostettujen talvipolkujen määrä on lisääntynyt ja olemme hoksanneet, että poluilla voi juosta talvellakin. Parhaimmillaan talvijuoksu poluilla on yhtä vauhdikasta ja jopa helpompaa kuin kesällä, kun kiviä ja juuria ei reitillä ole”, sanoo tapahtuman johtaja Juha Taini.

Samalla reitillä kaksi lajia

Vaikka huollettavien reittien määrä on kasvanut, talveen ajoittuvat maastopyörätapahtumat ovat edelleen harvinaisuus.

Helmikuun lopussa järjestettävät Ähtäri Zoo MTB ja fatbiken SM-tapahtuma Sodankylässä sekä Kontiolahdella maaliskuussa ajettava Jaama Winter tarjoavat osallistumismahdollisuuden myös sähköpyörällä ajaville.

“Reittihuoltoon viime vuosina kehitetty kalusto ja etenkin kunnan investoinnit ovat avainasemassa, jotta tällaisia tapahtumia voi järjestää. Hyödynnämme samaa reittiä peräkkäisinä päivinä, lauantaina pyöräillään ja sunnuntaina juostaan”, sanoo Kontiolahdella Jaama Winter –viikonloppua järjestävän Kontiolahti Outdoorin Kimmo Turunen.

Talvireitit tulleet jäädäkseen

Tammikuussa Suomen liikkuvimmaksi kunnaksi nimetyn Kontiolahden kunnan liikuntapaikkamestari Harri Lehikoinen sanoo, että kunnan huoltamilla talvipoluilla on ilahduttavasti käyttäjiä.

“Huolletut talvireitit otettiin käyttöön vuonna 2020. Sitä mukaa kun tietoisuus reiteistä on lisääntynyt, ovat pyöräilijöiden, kävelijöiden ja juoksijoiden määrät kasvaneet. Kyllä talvireitit ovat tulleet jäädäkseen.”

Kontiolahden talvipolkujen kunnossapitotilanne päivittyy yhteiseen karttapalveluun Joensuun ja Liperin kuntien talvipolkujen kanssa.

“Yhteisen verkkopalvelun avulla meillä on 20 kilometriä huollettua talvireittiä nähtävillä samassa osoitteessa kuntalaisten ja matkailijoiden käyttöön”, Lehikoinen sanoo.

INFO: Lopputalven polkujuoksu- ja mtb-tapahtumia

Lähteet: Tapahtumajärjestäjät

Harri LehikoinenLiikuntapaikkamestariKontiolahden kunta

Puh:050-4532305

Talvipoluilla ajettavissa pyöräilytapahtumissa ajetaan usein leveärenkaisilla pyörillä, mutta pakkasen kovettamilla urilla voi pärjätä kapeammallakin renkaalla. Kuva: Jaama Winter/Tapani Rönkkö.