S-ryhmä haluaa edistää apteekkipalveluiden nykyaikaistamista lääketurvallisuudesta tinkimättä
Kaupparyhmä pitää tärkeänä, että Suomessa käynnistettäisiin tulevan hallituskauden aikana apteekkisääntelyn ja -talouden kokonaisuudistus, joka pitää sisällään omistusrajoitteen purkamisen, hintakilpailun laajentamisen sekä vain verkossa toimivien apteekkien sallimisen.
– Osuustoiminnan tehtävänä on korjata markkinaepäkohtia ja näemme, että nykyisessä apteekkijärjestelmässä on korjattavaa. Apteekkimarkkinat olisi mahdollista toteuttaa nykyistä pienemmin kustannuksin lääketurvallisuutta vaarantamatta. Nykyaikaistamalla järjestelmää me voimme laajentaa palveluita ja tarjota tuotteita helpommin ja edullisemmin asiakkaille. Samalla ylläpitäisimme pienten paikkakuntien elinvoimaisuutta, SOK:n pääjohtaja Hannu Krook toteaa.
Parempi saavutettavuus ja edullisemmat lääkkeet
S-ryhmän tavoitteena on, että lääkkeet ja apteekkipalvelut ovat kaikkien suomalaisten saatavilla ajasta ja paikasta riippumatta. Suomessa tulisi toimia maan kattavasti pitkillä aukioloajoilla toimivia apteekkeja, palvelupisteitä sekä nettiapteekkeja. Apteekkiostokset voisi tilata kotiin tai noutaa muun asioinnin yhteydessä.
S-ryhmän visiossa apteekkeja perustettaisiin nykyisten ruokakauppojen ja ABC-asemien yhteyteen. Ulkoisesti ne eivät poikkeaisi kovinkaan paljoa nykyisistä. Valmiuden luovat jo olemassa oleva verkosto ja tehokkaat S-ryhmän prosessit, jotka olisivat valjastettavissa myös apteekkipalveluihin. Lääketurvallisuus varmistettaisiin kuten tähänkin asti – jatkossakin lääkkeiden myynnistä ja neuvonnasta vastaisivat lääkealalle koulutetut asiantuntijat, kuten farmaseutit.
– Meillä on vahva kokemus ketjutoiminnasta, ja siitä, miten tehokkaalla logistiikalla, digitalisaatiolla ja kattavalla verkostolla luodaan suomalaisten arkea helpottavia palveluita. Tehokkaiden prosessiemme ansiosta voisimme toimia nykyisiä apteekkeja pienemmin kustannuksin, mikä näkyisi kuluttajille edullisimpina hintoina, kertoo suunnittelujohtaja Mika Lyytikäinen SOK:lta.
Verkkoapteekki 24/7 ja lisää mobiilipalveluita
Alan nykyaikaistamiseksi tulisi markkinaan sallia myös vain verkkokaupassa toimivat apteekit. S-ryhmälle verkkoapteekit olisivat luonteva jatkumo menestyneille verkkokaupoille ja toimiville kotiinkuljetus- ja noutopalveluille. Apteekkipalveluita pystyttäisiin lisäämään yhä enemmän myös mobiiliin – monet suomalaisten tämän hetken käytetyimmistä arjen mobiilipalveluista ovat S-ryhmän sovelluksia.
– Meillä on kaikki edellytykset tarjota laadukkaat ja turvalliset digipalvelut myös apteekkitoimintaan. Lisäksi erilaiset mobiilipalvelut, kuten omien ostojen seuranta, hintavertailu tai lääkeneuvontapalvelut, olisivat tervetulleita uudistuksia myös apteekkialalle, Mika Lyytikäinen uskoo.
Aiheesta keskustellaan Ässästudion apteekki-illassa, jossa mukana ovat Kaupan liiton toimitusjohtaja Mari Kiviniemi ja Apteekkariliiton toimitusjohtaja Merja Hirvonen sekä poliitikoista koostuva paneeli. Ässästudio: Apteekki-ilta on katsottavissa reaaliaikaisesti 16. helmikuuta klo 19.30 alkaen S-ryhmän YouTube-kanavalla.
Lue lisää:
S-ryhmän toiveet tulevalle hallituskaudelle
Apteekkitoive.fi-kampanjasivusto
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Pääjohtaja Hannu Krook, SOK, p. 010 76 80200, hannu.krook(at)sok.fi
Suunnittelujohtaja Mika Lyytikäinen, SOK Marketkaupan ketjuohjaus, p. 010 76 81911, mika.lyytikainen(at)sok.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
ABC-asemille uuden aikakauden pikakassoja – ravintola- ja marketostokset helposti ja nopeasti samalta kassalta12.9.2024 09:36:33 EEST | Tiedote
ABC Liikennemyymälät sujuvoittavat tien päällä liikkuvien taukoja testaamalla pikakassoja, jotka yhdistävät asioinnin ravintolassa ja marketissa. Toteutus on ensimmäinen laatuaan Suomessa ja merkittävä askel ketjun digimatkalla.
Uuteen kotimaiseen innovaatioon pohjautuva, arjessa helppo kalatuote ui S-ryhmän kauppoihin3.9.2024 11:00:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale ja Alepa) kylmähyllyille on ilmestynyt uusi kalatalouden sivuvirtoja hyödyntävä kalatuote. Kotimaista Nyhtökirjolohi on valmistettu Suomessa kasvatetusta kirjolohesta ja siinä hyödynnetään kaikki kirjolohen fileoinnissa syntyvät ruokaisat ja ravintorikkaat kylkipalat, jotka tyypillisesti jäävät kalasta hyödyntämättä. Nyhtökirjolohen valmistukseen käytetty teknologia on maailmassa ainoa laatuaan.
Bonus juhlii kolmekymppisiään – asiakasomistajille on maksettu jo yli kahdeksan miljardia euroa27.8.2024 09:02:27 EEST | Tiedote
S-ryhmän asiakasomistajille on maksettu kolmen vuosikymmenen aikana yhteensä yli 8 miljardia euroa Bonusta ja muita rahana maksettavia etuja. Bonusten määrän moninkertaistuminen kertoo asiakasomistajuuden suosion kasvusta: Bonusta maksetaan nyt joka kuukausi enemmän kuin alkuvaiheessa koko vuoden aikana. Myös asiakastyytyväisyys NPS-tutkimuksessa on noussut ennätyskorkeaksi. Uudistuksia toimivaan konseptiin tehdään harkitusti ja aikaa seuraten.
S-ryhmän liiketulos edellisvuoden tasolla – vahvat investoinnit kotimaahan ja palveluihin jatkuivat27.8.2024 08:45:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän tammi–kesäkuun liiketuloksen taustalla oli asiakasmäärien ja myynnin kasvu sekä hyvä vire etenkin marketkaupassa ja S-Pankissa. Päivittäistavarakaupan myynti oli edelleen muuta markkinaa vahvempaa, ja verkkokaupoissa otettiin kasvuloikka. Bonusta maksettiin asiakasomistajille enemmän kuin koskaan aiemmin ensimmäisellä vuosipuoliskolla.
Sokos tutki: valtaosa kauneudenhoidon palveluita käyttävistä valitsee palveluntarjoajan tutun tekijän perusteella26.8.2024 07:45:00 EEST | Tiedote
Sokoksen teettämän kyselytutkimuksen mukaan 40 prosenttia kauneudenhoidon palveluita hyödyntävistä vastaajista kokee, että ennalta tuttu ja varmaa jälkeä tekevä ammattilainen on tärkein kriteeri sopivaa palveluntarjoajaa valitessa. Tekijän tuttuus on erityisen tärkeää 55–74-vuotiaille kuluttajille. Nuoremmat kuluttajat valitsevat palveluntarjoajan yleensä ympäristöstä kuultujen suositusten perusteella.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme