Johtaja on Media! Oy

Arvoselvitys: Kuntien arvot on tehty vaikeasti löydettäviksi

Jaa

65% kunnista on nimennyt arvot. Kunnilla on keskimäärin 5,2 arvoa ja suosituimmat ovat vastuullisuus, yhteisöllisyys, rohkeus, avoimuus ja yhdenvertaisuus. Yksikään kunta ei tuo näkyvästi esille arvojaan nettisivujensa etusivuilla ja vain 21% sivujen hakutoiminnoista löytää arvot, vaikka ne ovat nettisivuilla. Monen kunnan arvoviestintä on vielä niukkaa. Ero arvoihin panostavien ja ei-panostavien kuntien kesken on suuri, todetaan kuntien arvoselvityksessä.

KTT Jukka Saksi kävi läpi kuntien (n=280) verkkosivut helmikuussa 2023. Hän etsi tietoa arvoista kuntien verkkosivuhakutoimintojen kautta ja kuntastrategioista, sekä tiedusteli arvoja verkkosivujen chateistä.

Arvoja kertyi 945 kpl. Suosituimpia ovat vastuullisuus, yhteisöllisyys, rohkeus, avoimuus ja yhdenvertaisuus. Moni kunta viestii arvoista pareina, kuten asukas- ja asiakaslähtöisyys (Espoo), uudistuminen ja yhteistyö (Turku) tai turvallinen ja luotettava (Rovaniemi).
Mielenkiintoinen erityisesti kriisijohtamisen näkökulmasta on, että neljä kuntaa on valinnut yhdeksi arvokseen rakkauden (Kotka, Pori, Tuusniemi ja Veteli).

Kunnat kertovat olevansa asukas- ja asiakaslähtöisiä sekä edistyksellisiä, mutta verkkosivut eivät palvele arvotiedon hakijaa kovin hyvin. Vain 21% sivuhauista löytää arvot helposti. 

Löytääkseen arvot, täytyy verkkosivujen kävijän klikata keskimäärin 5 krt. Chat-botit ovat yleistyneet ja ne voivat löytää arvot saman tien, mikäli hakutoiminnot on ohjelmoitu oikein. Saksi ennustaa, että kunnat tulevat saamaan lähitulevaisuudessa aiempaa enemmän kysymyksiä arvoista esim. chattien kautta, jolloin asiakaspalvelut ja botit täytyy valmentaa vastaamaan niihin oikein.

Saksin mukaan mahdollisuuksia erottumiseen on vielä paljon. ”Varsinkaan nuoria monen klikkauksen päässä olevat pdf-strategiat eivät tavoita. Arvot puuttuvat myös monista kuntien työpaikkailmoituksista. On tärkeää viestiä uskottavasti siitä, miten kunta toteuttaa vastuullisuutta, joka on kaikkein suosituin arvo”.

Johtaja- ja esihenkilötehtäviä hakevat ovat kiinnostuneimpia tietämään tulevan työnantajansa arvot. ”Kunnat taistelevat hyvinvointialueiden kanssa osittain samoista työntekijöistä ja johtajista. Ollakseen kiinnostava työpaikka, tulee kunnan tarjota merkitystä, turvaa ja yhteisöä. Niukkoja resursseja täytyy hyödyntää entistä tehokkaammin ja siksi osallisuus on tärkeä osa kuntien arvotyötä. Erityisesti antaisin nuorille äänen”.

Selvityksen pdf-raportin pääsee avaamaan linkistä.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

040-501 8357/ jukka.saksi@johtajaonmedia.fi

Kuvat

Vastuullisuus ja yhteisöllisyys ovat tärkeimpiä arvoja kunnissa
Vastuullisuus ja yhteisöllisyys ovat tärkeimpiä arvoja kunnissa
Lataa
Arvojen löytäminen verkkosivuilta ei ole helppoa.
Arvojen löytäminen verkkosivuilta ei ole helppoa.
Lataa

Linkit

Tietoa julkaisijasta

Johtaja on Media! Oy
Viertolankuja 8 A 2
01300 Vantaa

http://www.johtajaonmedia.fi

Johtajuusviestinnän valmennus- ja tutkimusyritys / Jukka Saksi.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Johtaja on Media! Oy

Selvitys: Hyvinvointialueille tarvitaan vahva valtuusto haastamaan soten ja pelastustoimen professioiden toimintamallit25.11.2021 08:11:46 EET | Tiedote

Sote-ja pelastustoimen siirtyminen hyvinvointialueille on suuri muutos, jonka laajuutta ja heijastevaikutuksia ei yhteiskunnassa hahmoteta. Kiireellinen aikataulu, korona ja työvoimapula vaikeuttavat toteuttamista. On vaarana, että valmistelussa keskitytään liikaa rakenteisiin ja unohdetaan, että uudistusta tehdään henkilöstölle ja asiakkaille. Huonosti johdettuna uudistus voi ajaa työvoimapulan katastrofiksi. Luottamushenkilöt joutuvat tekemään vaikeita henkilö- ja arvovalintoja nopealla aikataululla. On tärkeää, että aluevaalien aktiviisuus nousee tarpeeksi korkeaksi, jotta päättäjillä on legitimiteetti, kertoo KTT Jukka Saksin toteuttama selvitys.

Arvovalta-kirja: Kriisiaika haastaa johtajien arvoretoriikan uudella tavalla - onko organisaatiomme siihen valmis?27.5.2020 16:46:24 EEST | Tiedote

Arvot mielletään helposti mainoslauseiksi, vaikka niiden pitäisi vastata sidosryhmien vaikeimpiin kysymyksiin. Erityisesti kriisiaikana odotetaan, että julkilausutut arvot näkyvät arjen teoissa. Jukka Saksin kirjoittama Arvovalta-kirja tarkastelee arvojen roolia johtamisessa ja viestinnässä monesta näkökulmasta. Uskottavasti jalkautetut ja viestityt arvot vaikuttavat organisaation maineeseen ja taloudelliseen arvoon.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye