Avanza syrjäytti Ikean Ruotsin maineikkaimman yrityksen paikalta

Tutkimuksessa selvitettiin ruotsalaisten näkemyksiä maan maineikkammista ja heikkomaineisimmista yrityksistä. Edellisen tutkimuskierroksen maineikkaimpina palkitut yritykset IKEA ja Spotify onnistuivat nostamaan mainettaan merkittävästi.
Nähdäksesi tämän sisällön lähteestä t-media.fi, anna hyväksyntä sivun yläosasta.
IKEA nousi jo ennestään vahvasta maineen keskiarvosanasta 4.05 arvosanaan 4.18 ja Spotify nosti mainettaan arvosanasta 3.93 arvosanaan 4.05. Vaikka ruotsalaiset arvioivat molempien yritysten maineen erinomaiselle tasolle, kirkkaimman sijan vei finanssitoimija Avanza, joka arvioitiin nyt Ruotsin maineikkaimmaksi yritykseksi huomattavan korkealla arvosanalla 4.19 (asteikolla 1–5).
“Ruotsin viime vuosien voimakas talouskasvu ja pörssi-innostus ovat vaikuttaneet Avanzan kasvuun ja maineen rakentumiseen. Ylipäätään kiinnostus yritysten taloudelliseen menestykseen on vahvistunut, mikä on vaikuttanut positiivisesti sekä talousmielikuviin että mainekeskiarvoihin”, ruotsalaisen viestintätoimisto Comman perustaja Ingrid Landahl sanoo.
Ruotsin alkoholimonopoli Systembolaget sijoittui kärkikolmikon jälkeen neljänneksi keskiarvolla 3.99. Avanzan ohella Tesla onnistui nousemaan uutena tulokkaana kymmenen parhaan yrityksen joukkoon.
Huonomaineisen yrityksen johtaminen on vaikeampaa ja kalliimpaa
Kymmenen huonomaineisimman yrityksen joukossa on viisi uutta tulokasta: Telia, Amazon, Shell, Kronfågel sekä hoivatalo Attendo.
“Tutkimuksen esivaihe toteutettiin kesällä, jolloin sekä Attendo että Kronfågel esiintyivät uutisissa kielteisessä valossa. Syksyllä toteutetun varsinaisen Luottamus&Maine-tutkimuksen tulokset osoittavat, että Attendon ja Kronfågelin mediajulkisuuden vaikutukset eivät jääneet hetkellisiksi ilmiöiksi, vaan kolaus näiden maineelle oli merkittävä”, T-Median toimitusjohtaja Harri Leinikka sanoo.
“Maineen laskun myötä kansalaisten tuki näitä yrityksiä kohtaan heikkenee. Ilmiö vaikuttaa heikentävästi työvoiman saatavuuteen, kykyyn palvella asiakkaita, innostaa sijoittajia ja ylläpitää eettismoraalista toimilupaa. Huonomaineisen yrityksen kehittäminen tulee merkittävästi vaikeammaksi ja kalliimmaksi, kun toimintaedellytykset heikkenevät. Vastaavasti hyvämaineiset yritykset saavat parempia työntekijöitä, asiakkaiden suositukset, sijoittajien kiinnostuksen ja yhteiskunnan tuen puolelleen”, Leinikka jatkaa.
Maailman suosituimpiin musiikin suoratoistopalveluihin lukeutuva ruotsalaisyhtiö Spotify on saanut negatiivista julkisuutta tutkimuksen tiedonkeruun jälkeen. Spotify on ollut musiikkimaailman huomion keskipisteessä erityisesti alkuvuodesta 2022 suoratoistokorvauksiin, podcastien sisältöön sekä keksittyihin artisteihin liittyvissä tapauksissa.
“Spotify on vielä hyvällä paikalla tässä tutkimuksessa, jossa arviot tehtiin syksyn aikana. Sen jälkeen on tapahtunut paljon. Jos viimeaikainen turbulenssi on jättänyt pysyvän vaikutuksen, se näkyy seuraavassa mittauksessa”, Leinikka täydentää.
Näin tutkimme
Ruotsin Luottamus&Maine 2021 -tutkimuksessa selvitettiin ruotsalaisten käsityksiä maassa toimivien yritysten maineesta. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15-65-vuotiaat ruotsalaiset valtakunnallisesti.
Tutkimus suoritettiin kahdessa vaiheessa. Ensimmäinen vaihe toteutettiin kesäkuussa 2021, jolloin vastaajia pyydettiin nimeämään ne yritykset, joilla heidän mielestään on Ruotsin korkein ja heikoin maine. Lokakuussa vastaajapaneeli arvioi tarkempia kysymyksiä kolmestakymmenestä eniten mainintoja saaneesta yrityksestä. Tässä vaiheessa yhteensä 2 785 ruotsalaista arvioi yritysten mainetta kahdeksalla eri osa-alueella: hallinto, talous, johtaminen, innovatiivisuus, vuorovaikutus, tuotteet & palvelut, työpaikka ja vastuullisuus.
Top-listalla on kymmenen hyvämaineisimman ja heikoimman maineen omaavaa yritystä.
Ruotsalainen viestintätoimisto Comma on T-Median yhteistyökumppani ja asiantuntija Ruotsin vuosittaisessa suuren yleisön tutkimuksessa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Harri Leinikka, toimitusjohtaja, T-Media
p. 040 505 5001
Sari Maunula, tutkimusjohtaja, T-Media
p. 050 409 1543
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Reputation and Trust Analytics Oy on Pohjoismaiden johtava luottamuksen ja maineen tutkimiseen keskittynyt yritys. Käytämme liikkeenjohtamisen teoriaan ja tilastotieteeseen perustuvia työkaluja, jotka todentavat maineen liiketoimintavaikutukset. Olemme tehneet yli 3000 Luottamus&Maine-tutkimusta yli 40 maassa. Yhtiömme on perustettu nimellä T-Media vuonna 1997.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta T-Media Oy
Matkailu- ja ravintola-alan maine jatkaa nousuaan notkahduksen jälkeen – parhaan mainearvosanan saa Heureka26.6.2025 00:01:00 EEST | Tiedote
Reputation and Trust Analyticsin toteuttamasta matkailu- ja ravintola-alan Luottamus&Maine 2025 -tutkimuksesta käy ilmi, että alan maine on jatkanut nousuaan parin vuoden takaisen notkahduksen jälkeen. Paras maine tutkituista organisaatioista on Heurekalla, jonka maineluku on tänä vuonna ennätyksellisen korkea.
Pohjoismaissa toteutettu Luottamus&Maine-tutkimus: Naton maine Norjassa huomattavasti Suomea ja Ruotsia korkeammalla25.6.2025 00:01:00 EEST | Tiedote
Naton maine on hyvällä tasolla Norjassa, mutta vain kohtalaisella Suomessa ja Ruotsissa. Kolmessa Pohjoismaassa toteutetun Luottamus&Maine-tutkimuksen mukaan suomalaiset ja ruotsalaiset myös luottavat sotilasliittoon huomattavasti norjalaisia vähemmän ja olisivat vähemmän halukkaita tukemaan sitä kriisissä.
Kööpenhamina on pohjoismaisista pääkaupungeista vetovoimaisin – turvallisuus on kaupunkien tärkein vetovoimatekijä19.6.2025 00:01:00 EEST | Tiedote
Pohjoismaisten kaupunkien Vetovoima&Pitovoima-tutkimuksessa selvitettiin Helsingin, Tukholman, Kööpenhaminan ja Oslon veto- ja pitovoimaisuutta. Kööpenhamina nousi vertailun parhaaksi pääkaupungiksi niin nykyisten kuin potentiaalisten asukkaiden keskuudessa.
Pohjoismaissa toteutettu puolustusteollisuuden Luottamus&Maine-tutkimus: hyvät arvosanat innovaatioista, matalat hallinnon avoimuudesta17.6.2025 14:14:46 EEST | Uutinen
Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa toteutetun Luottamus&Maine-tutkimuksen mukaan puolustusteollisuustoimialalla toimivien yritysten maine suuren yleisön keskuudessa on enimmäkseen kohtalaisella tai hyvällä tasolla. Maineen eri ulottuvuuksista alan parhaat arvosanat liittyvät taloudelliseen suorituskykyyn ja innovatiivisuuteen, kun taas heikoimmin puolustusteollisuus arvioidaan toiminnan avoimuuden ja läpinäkyvyyden suhteen.
T-Media on nyt Reputation and Trust Analytics11.6.2025 00:01:00 EEST | Tiedote
T-Median nopea kansainvälistyminen ja kasvu siirtyy seuraavaan vaiheeseen uuden nimen käyttöönotolla. Nimi kuvastaa yhtiön roolia Pohjoismaiden johtavana organisaatiomaineen mittaamiseen ja analysointiin erikoistuneena toimijana.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme