HSL:n tilinpäätös 2022: Kustannukset kasvoivat, matkustajamäärät jäivät yhä selvästi koronaa edeltäneestä ajasta
Viime vuonna HSL oli edelleen jäljessä vuoden 2019 matkustajamääristä ja lipputuloista. Myös kustannukset kasvoivat. Koronapandemian vaikutuksista toipuminen jatkuu edelleen, ja Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan käynnisti uuden kriisin.
HSL:n tilaamassa joukkoliikenteessä tehtiin 304 miljoonaa matkaa vuonna 2022, mikä on edelleen 24 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2019. Vuodesta 2021 nousua oli 28 prosenttia. Lipputuloja kertyi 310 miljoonaa euroa, 74 miljoonaa euroa enemmän kuin vuonna 2021.
Valtion koronatukien myötä tilikauden tulos oli 62 miljoonaa euroa ylijäämäinen. Ilman valtion myöntämiä koronatukia tilikauden tulos olisi ollut 13 miljoonaa euroa ylijäämäinen. Käytämme kertynyttä ylijäämää vuosittaisten käyttömenojen kattamiseen ja ensimmäisenä koronavuonna nostetun lainan lyhennyksiin. Tätä lainaa on jäljellä vielä noin 40 miljoonaa euroa.
Lipputulojen osuus toimintatuloista yhä kaukana pandemiaa edeltäneestä tasosta
Tilikauden toimintatuotot olivat yhteensä 815 miljoonaa euroa, mistä lipputulojen osuus oli 38 prosenttia ja kuntien verotuloistaan maksamien kuntaosuuksien osuus 52,5 prosenttia. Vuonna 2021 toimintatuotoista 32,1 prosenttia oli lipputuloja ja 51,9 prosenttia kuntaosuuksia. Vielä ennen koronapandemiaa, vuonna 2019, lipputulot muodostivat 51,2 prosenttia ja kuntaosuudet 46,5 prosenttia toimintatuloista.
Tukia ja avustuksia HSL sai vuonna 2022 yhteensä 66,8 miljoonaa euroa, mistä 49,2 miljoonaa euroa oli koronatilanteesta johtuvaa tukea lipputulomenetyksiin ja kasvaneisiin kustannuksiin.
Toimintakulut kasvoivat ja kasvavat tulevaisuudessa lisää
Toimintakulut olivat yhteensä 734 miljoonaa euroa, mikä on 28 miljoonaa euroa enemmän kuin vuonna 2021.
Henkilöstömäärä vuoden 2022 lopussa oli 406 (vuonna 2021 402). Henkilöstökulut olivat 22,5 miljoonaa euroa (3,1 prosenttia toimintakuluista).
Toimintakuluissa suurimman kuluerän muodostivat liikenteen operointikustannukset, jotka olivat 525 miljoonaa euroa (71,6 prosenttia), 26 miljoonaa euroa enemmän kuin vuonna 2021. HSL:n jäsenkunnilleen maksamien infrakorvausten osuus pysyi lähes entisellään ja oli 140 miljoonaa euroa (19,1 prosenttia).
Infra- ja operointikustannukset kuitenkin nousevat merkittävästi vuonna 2023, kun metron uusi osuus Matinkylän ja Kivenlahden välillä on käytössä koko vuoden. Myös Raide-Jokeri-hankkeessa rakennettu pikaraitiotie nostaa HSL:n infra- ja operointikustannuksia viimeistään vuodesta 2024 alkaen. Tulevaisuudessa kustannusten nousu jatkuu uusien raidehankkeiden myötä.
HSL:n tilinpäätös kokonaisuudessaan täällä
Yhteyshenkilöt
Antti-Pekka RöntynenHallinto-tulosalueen vt. johtaja
Puh:040 827 1158antti-pekka.rontynen@hsl.fiHSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 400 työntekijää, ja liikevaihto on noin 700 miljoonaa euroa vuodessa. Vuonna 2021 HSL:n järjestämässä liikenteessä tehtiin 238 miljoonaa, mikä on yli 60 % Suomessa tehdyistä joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n hallituksen päätöksiä 23.4.202423.4.2024 13:11:57 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 23.4.2024 ja päätti seuraavista asioista.
HSL perustaa Kehä I:lle tien päästä päähän kulkevan bussilinjan 55423.4.2024 12:59:06 EEST | Tiedote
Kehä I saa elokuussa uuden bussilinjan 554, joka tarjoaa vaihdottoman yhteyden Itäkeskuksesta Westendiin. Nopean poikittaisen yhteyden tarve nousi esille, kun HSL kartoitti muutama vuosi sitten asiakkaiden toiveita Kehä I:n joukkoliikenteen kehittämiseksi.
Joukkoliikenneaforismeissa heitellään tänä vuonna hymyjä22.4.2024 08:58:21 EEST | Tiedote
Aforismit nousevat jälleen metron, raitiovaunujen ja runkolinjabussien näytöille. Mietelauseiden teemana on tänä vuonna hymy, mikä istuu mainiosti joukkoliikenteeseen, sillä harva asia ilahduttaa kulkiessa yhtä paljon kuin kare kanssamatkustajan, ohikulkijan tai kuljettajan kasvoilla.
Ratikkareiteissä muutoksia 3.6. – linja 8 korvataan bussilla 8X, linjojen 1, 2, 4 ja 10 reitit muuttuvat8.4.2024 10:30:00 EEST | Tiedote
Raitioliikenteeseen vaikuttavat kesän aikana Mannerheimintien katutöiden eteneminen Oopperan risteykseen, Crusellinsillan korjaustyö Jätkäsaaressa sekä pienemmät työmaat.
Rantaradan junaliikenteessä katkoja toukokuussa ja juhannuksen jälkeen3.4.2024 10:00:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen keväällä ja kesällä. HSL-junaliikenteessä on viikonloppukatkoja toukokuussa ja pidempi viiden viikon katko juhannuksen jälkeen 24.6.–28.7. Lisäksi junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja syksyllä. Katkoilla on vaikutuksia lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme