Keusoten lääkärin ja hoitajan vastaanottojen puhelinruuhka helpottamassa
Yhteyden saa puhelimella yhä useammin samana päivänä
Alkuvuoden aikana kaikista vastaanottopalveluihin tulleista puheluista yli puoleen on vastattu saman päivän aikana. Kiireellisissä asioissa vastaanottopalveluiden puhelinasiointiin on saanut koko alkuvuoden yhteyden samana päivänä - tällä hetkellä noin kahdessa tunnissa.
Viimeisten kahden viikon ajan takaisinsoiton on saanut myös kiireettömissä asioissa samana päivänä Tuusulassa, Mäntsälässä ja Pornaisissa. Omaan hoitovastaavaan on saanut yhteyden samana päivänä Järvenpäässä pääosin koko alkuvuoden ja nyt myös Tuusulassa.
Hankalin tilanne on tällä hetkellä Hyvinkään, Mäntsälän ja Pornaisten hoitovastaavien puhelinasioinneissa, joissa jo kertaalleen puretut jonot ovat lähteneet kasvamaan uudelleen. Keusote jatkaa jonojen purkamista ja pyrkii tasaamaan tilanteen mahdollisimman pian.
Kokonaisuudessaan tilanne on parantunut huomattavasti alkuvuodesta: Takaisinsoittojen viiveen keskiarvo oli tammikuussa noin 4 vrk, helmikuussa 3 vrk ja maaliskuun alussa noin 2,5 vrk. Jonossa vähintään edelliseltä arkipäivältä olevien puheluiden määrä on laskenut tammikuun pahimmasta ruuhkasta 60 %. Tällä hetkellä jonossa olevista 1300 puhelusta noin puolet on odottanut enintään 3 arkipäivää ja loput tätä pidempään.
Kiireettömiin lääkäripalveluihin pääsy vaihtelee terveysasemittain
Kiireettömiin lääkäripalveluihin on paikoitellen edelleen jonoa. Paras tilanne on tällä hetkellä Klaukkalassa, Nurmijärven kirkonkylässä ja Rajamäellä, joissa lääkärin vastaanotolle pääsee kiireettömissä asioissa keskimäärin 2–3 päivässä.
Hankalin tilanne on Mäntsälässä, jossa tilanne ei ole vielä korjaantunut lisätoimenpiteilläkään. Maaliskuun alussa Keusote aloitti laajennetun yhteistyön Terveystalon kanssa, mutta kiireettömiä läsnävastaanottoja ei ole pystytty lisäämään kysyntään nähden riittävästi. Keusote pyrkii helpottamaan tilannetta esimerkiksi lääkärirekrytoinneilla ja valmistelemalla palvelusetelitoimintaa.
Kiireelliset lääkäripalvelut turvataan kaikissa avoinna olevissa toimipisteissä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Päivi Mäkelä-BengsPäällikköVastaanottopalvelut
Puh:050 497 2478paivi.makela-bengs@keusote.fiSusanna PitkänenPalvelujohtaja
Puh:050 497 2651susanna.pitkanen@keusote.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue vastaa sosiaali- ja terveyspalveluista sekä pelastustoimen ja erikoissairaanhoidon järjestämisestä Hyvinkään, Järvenpään, Nurmijärven, Pornaisten, Tuusulan ja Mäntsälän alueella.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote)
Keusote laajentaa lähineuvontapisteitä Hyvinkäälle ja Mäntsälään2.5.2024 15:41:51 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle avautuu kaksi uutta lähineuvontapistettä. Toukokuun alussa avautuvat uudet pisteet Hyvinkään perhekeskukseen Renttolle ja Mäntsälän terveysasemalle. Pisteiltä tarjotaan kasvotusten tapahtuvaa ajanvarauksetonta ohjausta ja neuvontaa sosiaali- ja terveyspalveluihin liittyvissä asioissa lukuun ottamatta ajanvarausta.
Aluehallituksen päätöksiä 23.4.: Mielenterveys- ja päihdehuollon asumispalveluiden käyttövara yhdenmukaistetaan25.4.2024 08:58:50 EEST | Tiedote
Osana aluevaltuuston päättämää tuottavuus-ja taloudellisuusohjelman päätösten täytäntöönpanoa, aluehallitus päätti alentaa mielenterveys-ja päihdehuollon asumispalveluissa olevan käyttövaran lakisääteiseksi vähimmäiskäyttövaraksi 182 euroa kuukaudessa 1.6.2024 alkaen.
Innostava mahdollisuus vaikuttaa – Keskiuusimaalaiset ideoivat parempaa digiasiointia24.4.2024 09:15:27 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) puntaroivassa asukaspaneelissa reilu 40 keskiuusimaalaista ideoi Keusoten digiasioinnin kehittämistä hyvässä hengessä. Paneeliin osallistuneet kertoivat oppineensa uutta ja saaneensa innostavan mahdollisuuden vaikuttaa. Hyvinvointialueen päätöksentekijät saavat panelisteilta suosituksia digiasioinnin kehittämiseksi.
Keusoten uudessa palvelukatalogissa tiedot lähes 100 palvelusta22.4.2024 10:51:04 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote) on julkaissut Keusoten palvelukatalogin, jossa on palvelukuvaukset hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista.
THL:n selvitys: Keusoten ikääntyneiden palveluissa onnistuttu hallitsemaan työn kuormittavuutta19.4.2024 10:44:51 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) ikääntyneiden palveluissa työskentely on hyvällä mallilla. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) selvitti henkilöstön kuormitusta ikääntyneiden palveluissa, ja tulosten perusteella Keusoten yksiköissä on hyvä tilanne.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme