S-ryhmän asiakastutkimus: enemmistö ei aio tinkiä puutarhanhoidosta

Korona-aikana suomalaiset innostuivat kotoilusta ja puutarhanhoidosta toden teolla. Pihan laittaminen kiinnostaa ja esimerkiksi terasseja rakennetaan ja kunnostetaan edelleen, mutta taloustilanteella on vaikutusta valintoihin.
S-ryhmän tuoreen asiakastutkimuksen* mukaan enemmistö niistä asiakkaista, joilla on piha tai puutarha, aikoo käyttää sen hoitoon suurin piirtein yhtä paljon rahaa kuin viime vuonna. Noin kolmannes puolestaan suunnittelee vähentävänsä pihatöiden budjettiaan.
”Kotipihan tunnelmaan halutaan edelleen panostaa, mutta ihmiset ovat nyt harkitsevampia erityisesti suuremmissa hankinnoissaan. Viihtyisyyttä ja uutta ilmettä terassille tai parvekkeelle voi kuitenkin tuoda pienelläkin rahalla, esimerkiksi ulkoruukuilla ja niihin istutettavilla kesäkukilla”, Prisman raudan ja pihan myyntipäällikkö Marko Väänänen sanoo.
Isommista hankinnoista etenkin lämpökompostoreiden myynti on ollut kasvussa jo pidempään. Viime vuonna lämpökompostoreiden myynti S-ryhmässä kaksinkertaistui toissavuodesta (2022 vs. 2021).
Väänäsen mukaan kompostoinnin suosion taustalla vaikuttaa myös jätehuoltolain muutos, joka velvoittaa järjestämään biolajittelun jokaisessa kiinteistössä yli 10 000 asukkaan taajamissa ensi vuonna.
Omavaraisuus ja viljely kiinnostaa yhtä useampaa – myös ekologisuus kasvava trendi
Viime vuosina myös suomalaisten kiinnostus omavaraisuutta kohtaan on kasvanut. Viljelystä on innostuttu niin omalla pihalla, parvekkeella kuin kuntien vuokrapalstoillakin.
”Viime vuonna epävarmat ajat innostivat ihmisiä kasvattamaan vihanneksia ja yrttejä joko siemenestä tai taimesta. Sama trendi on näkynyt myös tänä keväänä. Siementen myynti on pysynyt samalla tasolla kuin viime vuonna, jolloin siihen tuli selkeää kasvua kansainvälisen kriisin myötä”, Väänänen paljastaa.
Jos omalle pihalle mielii kasvimaata täksi kesäksi, on valmistelut hyvä aloittaa viimeistään nyt.
”Esikasvatuksen ajankohta vaihtelee eri kasvien välillä, mutta esimerkiksi salaattien ja yrttien esikasvatuksen siemenistä ehtii vielä hyvin aloittaa. Taimia puolestaan tulee myyntiin lähempänä kesää”, Väänänen vinkkaa.
Nouseva ilmiö on Väänäsen mukaan myös pieneliöiden ja lintujen huomioiminen sekä ekologisuus yleisesti.
”Moni haluaa nyt jättää osan pihasta luonnontilaan houkutellakseen pörriäisiä paikalle, mistä on samalla hyötyä myös kasvimaalle. Samaan trendiin liittyy myös luonnonmukaisuus lannoitteissa sekä vähäisempi torjunta-aineiden käyttö”, Väänänen toteaa.
”Myös puutarhassa käytettävälle muoville on tullut uusia ekologisempia vaihtoehtoja, kuten BioProffan lampaanvillasta valmistetut Pihavilla-tuotesarjan biohajoavat hallasuojat, rikkaruoho- ja lavakaulusmatot sekä etanajarrut, joista ennustamme yhtä tämän kesän hittiä”.
*Lähde: S-ryhmän asiakastutkimus: Hintojen nousun vaikutus ostokäyttäytymiseen, 3/2023, vastaajamäärä 3513, Feelback Group
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Marko Väänänen, Prisman raudan ja pihan myyntipäällikkö, marko.vaananen@sok.fi, puh. 0107681637
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Suomalaiset innostuivat leipomaan ja sisustamaan – S-ryhmän data kertoo, miten viileästä alkukesästä on nautittu2.7.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Tänä kesänä ei ole vielä suuremmin hellepäiviä nähty, mikä on saanut suomalaiset nauttimaan kesästä tänä vuonna hieman eri tavoilla ja mauilla. S-ryhmän myyntidata kertoo suomalaisten innostuneen muun muassa leivonnasta sekä sisustamisesta. Kelien viileydestä huolimatta moni on päätynyt tekemään ostoksia pakastealtaalle.
Sokos uskoo modernin tavaratalokaupan tulevaisuuteen – panostaa verkkoon ja avaa uuden myymälän Seinäjoelle24.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Sokos-ketju avaa uuden myymälän Seinäjoen Prismakeskukseen. Sokos Seinäjoen avaaminen on luonteva osa Sokoksen monikanavaisen tavaratalokaupan mallia, jossa investoinnit kohdistuvat niin verkkokauppaan kuin kivijalkamyymälöihinkin.
ABC:n data paljastaa: Näissä paikoissa suomalaiset liikkuvat juhannusliikenteessä – löytyykö sinun mökkireittisi varrelta?17.6.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Lähestyvä juhannus tarkoittaa satojen tuhansien suomalaisten lähtemistä tien päälle kohti mökkejään ja muita juhannuksenviettopaikkoja. Liikennemyymäläketju ABC julkaisee nyt juhannuksen kunniaksi tilastojaan siitä, missä suomalaiset yleisimmin matkoillaan asioivat ja mitkä ovat juhannusliikenteen suosituimmat ABC:t. Lisäksi asiantuntija tarjoaa 5 vinkkiä sähköautolla juhannuksen viettoon lähtijöille.
Grilli ja sauna kuumiksi: S-ryhmän kysely ja myyntidata kertovat juhannuksen kaavan16.6.2025 07:35:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän toteuttama tuore asiakaskyselytutkimus sekä myyntidata valottavat, missä suomalaiset viettävät juhannuksen, mitä pöytään katetaan ja mistä perinteestä pidetään kiinni. Datan valossa ostokset noudetaan mökkimatkalla ja ruoan ohella kauppareissulla täydentyvät entistä sujuvammin myös juhannuksen juomahankinnat.
Jo joka neljäs S-Etukortin käyttäjä voi jättää lompakon kotiin ja luottaa puhelimeen10.6.2025 08:04:00 EEST | Tiedote
S-Etukortti löytyy neljältä miljoonalta suomalaiselta, joista miljoona on lisännyt sen myös puhelimeensa. Näin Bonuksen kerryttäminen onnistuu helposti myös silloin, kun fyysinen kortti ei ole mukana matkassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme