Uusi Lapinlahti-säätiö lanseerataan tukikonsertilla Tavastialla 26.4. – mukana muun muassa Janna, Tuure Kilpeläinen, Anssi Kela, Mira Luoti, Tuomo & Markus ja Sami Saari

Uusi voittoa tavoittelematon Lapinlahti-säätiö lanseerataan nimekkäiden kotimaisten artistien voimin tukikonsertilla Helsingin Tavastialla 26.4. Konsertissa tulevat esiintymään muun muassa Janna Hurmerinta, Anssi Kela, Tuure Kilpeläinen, Mira Luoti, Tuomo & Markus ja Sami Saari. Artisteja säestää housebändinä rumpali Janne Haaviston luotsaama The Shubie Brothers. Artistilista päivittyy konserttiin mennessä. Liput ovat myynnissä Tiketissä ja konsertin tuotto ohjataan lyhentämättömänä uuden, entistäkin voimallisemmin mielenterveyttä edistävän ja kaikkien kaupunkilaisten ja kansalaisten yhteistä Lapinlahden kulttuuriyhteisöä edustavan säätiön toimintaan.

Helsingin Lapinlahden kulttuurihistoriallisesti arvokkaan ja kaupunkilaisille rakkaan vanhan mielisairaala-alueen tulevasta omistuksesta, peruskorjauksista ja toimintamalleista päätetään vuoden 2023 aikana. Uusi Lapinlahti-säätiö pyrkii tarjoamaan Lapinlahdelle ja sen toiminnoille pitkäjänteisen, kotimaisen ja vastuullisen omistajan, tukijan ja rahoittajan.  Säätiössä ovat mukana Pro Lapinlahti mielenterveysseura ry, Mieli Suomen Mielenterveys ry, Y-säätiö, Osuuskunta Lapinlahden tilajakamo, Kaakkois-Suomen sosiaalipsykiatrinen yhdistys ry ja uusi rahoittajataho Dream Broker Oy.

Helsingin Lapinlahden yli 180-vuotista mielenterveystyön kulttuurihistoriaa jatkamaan on alueelle syntynyt hieno ja moninainen, kansalaislähtöinen taiteiden, kulttuurin, mielen hyvinvoinnin ja pienyrittäjyyden keskus. Toiminnan ovat mahdollistaneet erityisesti Helsingin kaupungin kanssa tehty sopimus Lapinlahden tilojen väliaikaisvuokrauksesta sekä laajojen ihmisjoukkojen omistautuminen Lapinlahden vaalimiseen ja kehittämiseen. Tämän alueelle syntyneen kukoistavan kaupunkikulttuurin ja laajasti jaetun arvomaailman pohjalle on Helsingin ja helsinkiläisten hyvä rakentaa myös seuraavat 180 vuotta Lapinlahden tulevaisuutta. Tätä tukemaan perustetaan nyt Lapinlahti-säätiö, tiivistää Lapinlahti-säätiötä, Lapinlahti-yhteisöä, Lapinlahden Lähdettä ja Mieli ry:tä edustava Ville Pellinen.

Säätiö on tälläkin hetkellä Lapinlahden alueella toimivaa mielenterveystyötä, tutkimusta, tiedettä, taidetta, kulttuuria ja opetusta tukeva ja edustava taho ja vaihtoehto alueen kehittämiseen ja omistamiseen kiinteistökehitysyhtiö NREPille, jonka kanssa kaupunki on jatkanut neuvotteluja, yllätyksenä Lapinlahden kansalaisjärjestöille. NREP kaavailee alueelle hotelli- tai hostel-toimintaa. Lapinlahden kansalaisjärjestöjen ideat sairaala-alueen jatkosta eivät edenneet Helsingin kaupungin järjestämässä ideakilpailussa pari vuotta sitten ja NREPin hotellitoimintaan tukeutuva suunnitelma jäi tuolloin ainoaksi vaihtoehdoksi, kunnes se tyrmättiin kaupunkiympäristölautakunnassa ja lopulta kaupunginhallituksessa. Hankkeen jatkosta tehtiin selvitys, mutta Lapinlahti-asia ei ole tullut uuteen päätöksentekoon, kunnes viime vuoden lopulla kaupunki tiedotti jatkavansa alueen kehittämistä nimenomaan NREPin kanssa.

Lapinlahdessa on sairaala-aikojen jälkeen pyöritetty, kehitetty ja vaalittu jo lähes kymmenen vuoden ajan kansalaislähtöistä taiteiden, kulttuurin, mielen hyvinvoinnin ja pienyrittäjyyden keskusta, jonka ohjaavina arvoina ja periaatteina ovat yhteisöllisyys, moninaisuus ja merkityksellisyys, kestävyys, vastuullisuus ja turvallisuus sekä rohkeus, joustavuus ja avoimuus. Tavastian konsertti lanseeraa nyt Lapinlahti-säätiön vaalimaan ja puolustamaan näitä arvoja myös tulevaisuudessa.

Tavastian artistikavalkadissa mukana oleva laulaja-lauluntekijä Tuure Kilpeläinen kiteyttää konsertin viestin seuraavasti:

– Lapinlahdessa tapahtuva kuplinta ja ruohonjuuritason kulttuuri- ja mielenterveystyö sisältää valtavan potentiaalin. Se mitä tapahtuu Lapinlahdessa on luovaa ja parantavaa toimintaa, jota ei voi lyhytnäköisesti mitata. Luulisi että Helsingin kaupunki nimenomaan haluaisi säilyttää, eikä tuhota tällaista elävää organismia. Sellainen kaupunkikehitys, jossa kaikki kiinnostava ja rönsyilevä siivotaan pois ei tue luovuutta eikä ole pitkällä tähtäimellä taloudellisesti kannattavaa. Konserttimme on viesti helsinkiläisille siitä, että heidän toiveillaan ja tarpeillaan on puolustajia, ja kaupungin päättäjille siitä, että Lapinlahti tosissaan halutaan ja kannattaa säilyttää kaikille avoimessa, mielen hyvinvointia ja kulttuuria vahvistavassa käytössä.

Lapinlahden Lähde

Ke 26.4. 2023 Lapinlahti-säätiön tukikonsertti Tavastialla (Urho Kekkosen katu 3-5, Helsinki)

Ovet klo 19.00, showtime alkaen klo 20.00

Liput 30 € Tiketistä.

Lapinlahti-säätiön tukikonsertin artistilista ja aikataulut päivittyvät konserttiin mennessä. Järjestäjät pidättävät oikeuden muutoksiin.

JANNA

TUURE KILPELÄINEN

TUOMO & MARKUS -DUO

MIRA LUOTI

SAMI SAARI

ANSSI KELA

MC KOO

THE SHUBIE BROTHERS

Tuure Kilpeläisen haastattelupyynnöt liittyen Lapinlahti-säätion tukikonserttiin:

Meri Timgren
Universal Music Finland Oy
Meri.Timgren@umusic.com
universalmusic.fi/

Lisätiedot, Lapinlahti-säätiöön liittyvät haastattelut:

Ville Pellinen

Lapinlahden Lähde Oy
(osa MIELI Suomen Mielenterveys ry:n organisaatiota)

ville.pellinen@lapinlahdenlahde.fi

Aili Ikosen ja Oulu Sinfonian Valo-levy luo toivoa ja lempeyttä varjoisaan maailmanaikaan10.7.2024 10:00:00 EEST | Tiedote

Aili Ikosen ja Oulu Sinfonian 26.7. julkaistavalla Valo-albumilla Suomen arvostetuimpiin kuuluvan jazzlaulajan lohdulliset laulut kohtaavat suuren orkesterin voiman. Levy on kattava sukellus Ikosen monipuoliseen soolouraan laulajana ja lauluntekijänä. Omien sävellysten rinnalla levyllä on mukana myös laulajalle rakkaaksi muodostuneita lainakappaleita. Levynjulkaisukonsertti kuullaan 1.8. Oulussa Elojazz-festivaalilla, jonka uutena taiteellisena johtajana Ikonen myös toimii.

PopPaavali-festivaalilla jälleen monipuolinen kattaus kotimaisia helmiä – kirkon pihan ilmaiskonsertissa Shadowplay, Salaliitto, Ville Leinonen, Ystävät ja Modem3.7.2024 12:05:29 EEST | Tiedote

Jo viidennen kerran järjestettävä PopPaavali-festivaali juhlitaan tänä vuonna yksipäiväisenä ilmaistapahtumana lauantaina 24. elokuuta Helsingin Vallilassa Paavalinkirkon sisäpihalla. Piknik-henkisellä festivaalilla esiintyvät kesän ainoan pääkaupunkiseudun keikkansa soittava, ajattomalla musiikillaan kerta toisensa jälkeen ihastuttava Shadowplay, uljaan Portaat-tuplalevyn viime syksynä julkaissut Salaliitto, vahvoilla soolokeikoillaan loistava Ville Leinonen, uusi folkpopsuosikki Ystävät, Sideways-festivaalilla jättiyleisön jäähallin Black Boxiin kerännyt dystopiapopduo Modem, sekä myöhemmin julkistettava yllätysartisti.

Tuomo & Markus ja Verneri Pohjola julkaisevat uutta musiikkia ja kiertävät Pohjois-Amerikkaa kesäkuussa19.6.2024 10:33:04 EEST | Tiedote

Tuomo Prättälän ja Markus Nordenstrengin perustama indie folk -yhtye ja jazztrumpetisti Verneri Pohjola julkaisevat juhannusaattona starttaavan Amerikan yhteiskiertueensa kunniaksi Pohjolan säveltämän instrumentaalisinglen Anyhow Lane. Singlen Amerikan ennakkosoitto kuultiin eilen KEXP-radion Kevin Colen ohjelmassa ja Suomen ennakkosoitto on nyt kuunneltavissa Soundin sivuilla.

Konneveden Naisten viikko ehdolla Keski-Suomen parhaaksi kotiseututeoksi – Pipsa Hurmerinta täydentää viikon monipuolista ohjelmaa ruokasuunnittelijana14.6.2024 12:41:01 EEST | Tiedote

Keski-Suomen parhaaksi kotiseututeoksi ehdolla olevan Konneveden Naisten viikon tapahtumissa (18.-23. heinäkuuta) nautitaan monipuolisen ja kansainvälisesti korkeatasoisen ohjelman lisäksi myös Pipsa Hurmerinnan suunnittelemista paikallisista raaka-aineista loihdituista herkuista ja väliaikatarjoiluista. Viimeistään Kuppilat kuntoon -TV-ohjelmasta tutuksi tullut Pipsa Hurmerinta suunnittelee myös yhdessä Meri-Tuuli Väntsin kanssa tarjoilut Naisten viikon Naistentansseihin, joita tällä kertaa tähdittää viime vuonna Etno-Emmalla palkittu Aili Järvelä yhtyeineen. Tarjolle on tulossa esimerkiksi paikallisesta kalasta valmistetuttuja haukislidereita, paikallisia perunoita, unohtamatta Konneveden ylpeyttä, Mannisen ruisleipää. Lopullinen menu julkaistaan heinäkuun alussa.

Aino Areenan uusi keikkakausi jyrähtää elokuussa käyntiin Suomen korkeaoktaanisimmalla metallikattauksella – Lost Society, St. Aurora ja "Special Guest" energisoivat kesäterät taas nuotilleen14.6.2024 10:02:44 EEST | Tiedote

Aino Areenan uuden keikkakauden avauksessa perjantaina 16. elokuuta pääsesiintyjänä nähdään Suomi-metallin sähikäinen Lost Society! Laajasti modernin metallin eri puolia edustava bändi on noussut viime vuosina yhdeksi kovimmista kotimaisista nimistä ja esiintynyt säännöllisesti loppuunmyydyille saleille niin Suomessa kuin Euroopassakin. Lavan Lost Societylle kuumottavat hurjassa nosteessa oleva helsinkiläinen St. Aurora ja myöhemmin julkistettava "Special Guest"!