Tutkimusperustainen Magis-mobiilipeli tukee koululaisten hyvinvointia

Magis – Riimulehdon tarina -mobiilipeli on juuri uunista ulos tullut peli 1.–3.-luokkalaisten hyvinvoinnin edistämiseen ja koulukiusaamisen ehkäisemiseen. Peli on tullut aiemmin kehitetyn Magis – Maaginen seikkailu -mobiilipelin rinnalle, joka on tarkoitettu 4.–6.-luokkalaisille.
Magis-pelit on kehitetty Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksen ja Mieli Pohjanmaan mielenterveys ry:n yhteistyönä. Pelit ovat osa Hyvä olla -hankekokonaisuutta, jonka tavoitteena on tuoda tutkimukseen perustuvia ja opetussuunnitelman tavoitteiden mukaisia tunne- ja hyvinvointitaitojen opetusmateriaaleja koulujen henkilökunnan käyttöön.
Uudessa, 1.–3.-luokkalaisten Magiksessa seikkaillaan Riimulehdon taikamaailmassa. Pelin hahmoja auttaessaan lapsi oppii muun muassa käsittelemään tunteitaan ja kehittämään sosiaalisia vuorovaikutustaitoja.
– Jos opetamme lapsia käsittelemään tunteitaan ja ajatuksiaan toimivalla tavalla, on vastoinkäymisten kohtaaminen helpompaa, kuvailee professori Raimo Lappalainen Jyväskylän yliopistosta.
Magis-pelit on suunnattu erityisesti kouluympäristöön opettajan työkaluiksi. Luokka pelaa Magista noin 30 minuuttia, jonka jälkeen oppilaat tekevät tehtäviä ja keskustelevat hyvinvointitaidoista opettajan johdolla. Peliä voi myös pelata yksin tai yhdessä vanhemman kanssa.
”Oppii rauhoittumaan ja olemaan ystävällinen”
Mobiilipelit ovat lapsille tuttu ja mieluinen media, joten niiden hyödyntäminen esimerkiksi hyvinvointitaitojen opettamisessa on tehokasta. Tutkimustulokset antavat viitteitä siitä, että yhdessä luokan kanssa pelattavasta pelistä hyötyvät etenkin lapset, joilla on hyvinvoinnin haasteita.
– Sekä lapsilta että opettajilta on saatu todella hyvää palautetta Magis-peleistä. Myös tutkimustulokset viittaavat siihen, että pelin pelaaminen luokan kanssa voi vähentää kiusaamista ja lisätä hyvinvointia, kertoo psykologi, PsT Katariina Keinonen Jyväskylän yliopistosta.
Pelit ovat saatavilla ilmaiseksi suomen, ruotsin ja englanninkielisenä Google Play -kaupasta, App Storesta tai selainversiona pelisivustolla magis.fi.
Julkistamistilaisuus 20.4. verkkovälitteisesti
Magis-pelien julkistamistilaisuus järjestetään torstaina 20.4.2023 kello 15–16 verkkoväitteisesti Teamsissa. Ilmoittautumalla mukaan saat henkilökohtaisen osallistujalinkin sähköpostiisi. Kerromme myös muista työkaluista oppilashuollon ja opettajien käyttöön (esim. Omajuttu-ryhmä). Tervetuloa linjoille!
Ilmoittaudu mukaan: https://www.hyvaollakoulussa.fi/magis_julkistamistilaisuus/
Linkkejä ja lisätietoa
Opettajan työkirjat ja tehtävävihkot Magis-peleihin: https://www.hyvaollakoulussa.fi/magis/
Hyvä olla koulussa-hanke: https://www.hyvaollakoulussa.fi/
Keinonen, K., Lappalainen, P., Kotamäki-Viinikka, S., & Lappalainen, R. (2023). Magis - A magical adventure: Using a mobile game to deliver an ACT intervention for elementary schoolchildren in classroom settings. Journal of contextual behavioral science, 27, 26–33. https://doi.org/10.1016/j.jcbs.2022.11.010
Lisätietoja antavat:
Professori Raimo Lappalainen, Jyväskylän yliopisto
050 443 2349, raimo.lappalainen@jyu.fi
PsT Katariina Keinonen, Jyväskylän yliopisto
050 340 7215, katariina.keinonen@jyu.fi
Anne Salovaara-Kero, Vaasanseudun mielenterveysseura
044 060 2660
www.pohjanmaankriisikeskus.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kirke HassinenViestinnän asiantuntija
Puh:+359 50 4626920kirke.m.hassinen@jyu.fiKuvat


Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Perhekeskusten matalan kynnyksen verkostotyö yllättää: perheitä tuetaan innostamalla ja siltoja rakentamalla11.9.2025 12:00:00 EEST | Tiedote
Lapsiperheiden hyvinvointi on viimeaikaisten tutkimusten valossa polarisoitunut ja ongelmat vaikeutuneet. Kuinka perheitä tuetaan silloin, kun arki painaa? KM Kaija Rautaparta-Pennanen selvitti väitöstutkimuksessaan perheiden tukemisen monialaisia käytänteitä. Rautaparta-Pennanen tarkasteli tutkimuksessaan työtä perhekeskuksissa ja niiden verkostoissa, erityisesti matalan kynnyksen palveluissa.
Strategisen tutkimuksen rahoitusta Jyväskylän yliopistoon noin 2,4 miljoonaa euroa11.9.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Suomen Akatemian yhteydessä toimiva strategisen tutkimuksen neuvosto (STN) myönsi yhteensä 29 miljoonaa euroa talouskasvua sekä tulevaisuuden työelämää tukevaan tutkimukseen. Kymmenessä rahoitettavassa konsortiossa eli hankekokonaisuudessa tehdään pitkäjänteistä tutkimusta, jolla pyritään löytämään ratkaisuja keskeisiin yhteiskunnallisiin haasteisiin.
Psykoterapian voima löytyy vuorovaikutuksesta ja oman suunnan selkiytymisestä (Lilja)10.9.2025 12:07:57 EEST | Tiedote
PsL Jaana Lilja tarkasteli väitöskirjassaan psykoterapiaa aineistolähtöisesti psykoterapiakontekstissa oman työnsä ja asiakkaidensa psykoterapiakokemusten kautta. Tutkimuksen tutkimusaineistona olivat yhden psykoterapeutin ja hänen asiakkaidensa vapaamuotoiset kirjoitelmat.
Keski-Suomen LUMA-keskuksen johtaja Tuomo Äkkinen: Yksikin innostava hetki voi avata oven tieteen pariin10.9.2025 07:05:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän ylipiston matematiikan ja tilastotieteen laitoksen yliopistonopettaja Tuomo Äkkinen aloitti Keski-Suomen LUMA-keskuksen johtajana 1.8.2025. Hänen tavoitteenaan on niin lasten kuin aikuistenkin kiinnostuksen herättäminen tiedettä, tutkimusta ja tietoa kohtaan, mikä onnistuu parhaiten silloin, kun tiedettä lähestytään tutuista ja käytännöllisistä lähtökohdista itse tekemällä.
Befolkningsförändringen syns redan i skolornas vardag – hur ser likabehandling i lärandet ut och vad är den grundläggande utbildningens framtid?9.9.2025 14:20:35 EEST | Tiedote
På 2020-talet ordnar kommunerna grundläggande utbildning i differentierade demografiska förhållanden. I flera kommuner i Finland minskar antalet barn betydligt under de närmaste åren, i tillväxtcentrumen präglas utvecklingen däremot av en ökning i den flerspråkiga befolkningen. En färsk utredning som undervisnings- och kulturministeriet beställt ger en lägesbild av nuläget och framtidsutsikterna för ordnandet av den grundläggande utbildningen i väldigt olika typer av finländska kommuner.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme