Tutkimus: Huono maine käy työnantajalle kalliiksi – asiantuntija listaa 3 vaarallista sudenkuoppaa

Heikentyneestä taloustilanteesta huolimatta yritykset ja organisaatiot tulevat kipeästi tarvitsemaan työvoimaa myös vuonna 2023, kertoo Duunitorin ja Taloustutkimuksen tänään julkaisema Kansallinen rekrytointitutkimus.
Rekrytoinnin ammattilaisista joka kolmas uskoo rekrytointien määrän kasvavan kuluvan vuoden aikana. Samaan aikaan peräti 64 prosenttia heistä uskoo pätevien osaajien rekrytoimisen vaikeutuvan entisestään tänä vuonna.
Taistelu osaajista ei siis osoita laantumisen merkkejä, vaan tarve työvoimalle on monilla aloilla äärimmäisen kova. Työvoimapula pakottaa työnantajat paitsi etsimään uusia keinoja työntekijöiden tavoittamiseksi, myös katsomaan peiliin.
Kun työntekijöillä on varaa valita työpaikkansa, nousee työnantajan maine merkittäväksi tekijäksi.
Kansallinen rekrytointitutkimus kartoittaa vuosittain rekrytointialan käytäntöjä ja tärkeimpiä trendejä. Lataa tutkimus täältä »
Mainehaitta on iso riski liiketoiminnalle
Heikko työnantajabrändi muodostaa riskin yrityksen yleiselle brändille tai liiketoiminnalle, uskoo 74 prosenttia Kansallisen rekrytointitutkimuksen vastaajista.
Samoin 71 prosenttia vastaajista katsoo, että työnantajabrändillä on ratkaiseva rooli rekrytoinnin onnistumisen kannalta.
Yhä useampi työnantaja siis pitää houkuttelevaa työnantajakuvaa ratkaisevana tekijänä taistelussa osaajista, mutta käytännössä se ei aina näy.
”Työnantajien olisi tärkeää muistaa, että osaajat ovat brändin sidosryhmä siinä missä asiakkaatkin. Erityisesti työvoimapulasta kärsivillä aloilla niitä voi olla jopa mahdotonta asettaa tärkeysjärjestykseen”, muistuttaa Duunitorin johtava strategiakonsultti Lauri Vaisto.
Rekrytointitutkimuksen vastaajista vain 43 prosenttia kokee, että ylin johto on sitoutunut työnantajabrändityöhön. Vielä harvempi, ainoastaan 28 prosenttia, kertoo, että työnantajabrändiä johdetaan suunnitelmallisesti.
”On hämmentävää, miten harvinaista työnantajabrändin suunnitelmallinen johtaminen edelleen on suomalaisilla työpaikoilla. Elämme kuitenkin maailmassa, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Laiminlyönnit esimerkiksi ympäristövastuun saralla vaikeuttavat rekrytointeja ja huono maine työnantajana tietää vaikeuksia myös tuotteiden sekä palvelujen myynnille”, Vaisto kommentoi.
Vahva työnantajabrändi on alihyödynnetty mahdollisuus
Vastaukset osoittavat, että siinä missä yleiseen brändityöhön ja markkinointiin on panostettu jo pitkään, on työnantajabrändityö Suomessa vielä lapsenkengissä.
Vaikka yritysten ja organisaatioiden rahalliset satsaukset työnantajabrändiin ovat tutkimuksen perusteella tänä vuonna hienoisessa kasvussa, ei kasvu ole linjassa sen kanssa, kuinka paljon osaajien löytäminen on vaikeutunut.
Kun tuotteiden ja palveluiden markkinoimisessa turvaudutaan lähes poikkeuksetta mainostoimiston apuun, ei sama näy työnantajabrändin rakentamisessa. Tutkimukseen vastanneista vain 30 prosenttia on käyttänyt työnantajabrändinsä kehittämiseen ulkoista kumppania.
”Markkinoinnin ammattilaiset usein hymähtelevät suurtenkin työnantajien oudolle tavalle investoida työnantajabrändiin pelkkää HR-tiimin työaikaa. Yleisbrändin rakentamiseen otetaan kuitenkin käytännössä lähes aina markkinointitoimisto avuksi jo melko varhaisessa vaiheessa. Moni aloittava yritys jopa rakentaa koko kasvunsa brändi-investointien varaan”, Vaisto sanoo.
”Näen työnantajabrändin alihyödyntämisen toisaalta mahdollisuutena edelläkävijöille. Kun muut nukkuvat tai tekevät panostuksia fiilispohjalta, suunnitelmallinen toimija kääntää investointinsa työnantajabrändiin strategiseksi kilpailueduksi.”
3 riskiä, jotka huono työnantajamaine aiheuttaa
Millaisia riskejä seuraa heikosta työnantajabrändistä? Duunitorin johtava strategiakonsultti Lauri Vaisto listaa kolme kriittistä asiaa.
- Huonomaineinen työnantaja karkottaa osaajat. Tämä on riskeistä ilmeisin. Kustannuksia kertyy nopeasti, kun asiakkaille annettuja lupauksia ei voida pitää henkilöstövajeen takia. Osaajille voi myös joutua maksamaan kilpailijoita korkeampaa palkkaa, niin sanottua likaisen työn lisää.
- Huonomaineinen työnantaja karkottaa asiakkaat. Kuluttajat ovat kiinnostuneita ympäristövastuun ohella sosiaalisesta vastuusta. Energiatehokkuus ei merkitse mitään, jos kaupungilla tiedetään kertoa, etteivät yrityksen työntekijät ehdi työvuoroillaan vessaan. Yritysasiakkaita voi puolestaan huolettaa epäilys, että heitä palvelee pahoinvoiva ja heikosti motivoitunut tiimi.
- Huonomaineinen työnantaja karkottaa sijoittajat. Erityisesti kasvuyritysten riskiprofiiliin kuuluu voimakas riippuvuus yksittäisten työntekijöiden osaamisesta ja sitoutumisesta yritykseen. Kuka sijoittaisi yritykseen, jos tietäisi, että avainhenkilöstö on parin naksahduksen päässä lopputilin ottamisesta?
Kaipaatko lisätietoa?
Tarvitsetko asiantuntijan haastatteluun tai tietoa työelämästä? Ole yhteydessä!
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anna MäkeläSisältö- ja viestintäpäällikköDuunitori Oy
Puh:+358408414765anna.makela@duunitori.fiLauri VaistoJohtava työnantajakuva- ja strategiakonsulttiDuunitori Oy
Puh:+358 40 550 1103lauri.vaisto@duunitori.fiKuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
Toinen Linja 7
00530 Helsinki
Duunitori.fi on Suomen suurin työnhakupalvelu. Vuonna 2009 perustettu yritys kokoaa avoimet työpaikkailmoitukset ja ohjaa ne alustansa lisäksi sadoille ylläpitämilleen sosiaalisen median sivuille. Duunitorin työelämämedia julkaisee uutisia, vinkkejä ja tarinoita työnhausta, rekrytoinnista ja työelämästä. Työnantajille Duunitori tarjoaa rekrytointimarkkinoinnin ja työnantajakuvan kehittämisen palveluita. Duunitorin kaikille avoimiin ilmaisiin palveluihin kuuluvat muun muassa työpaikkavahti Duunivahti, ammatinvalintatesti Duunitesti, palkkavertailu ja työmarkkinaseuranta, josta näkee avoimien työpaikkojen kysynnän ja tarjonnan. Vuonna 2019 Duunitori laajeni Ruotsiin ja perusti Jobbland-työnhakupalvelun.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Duunitori Oy
Työnantajat ovat varautuneet palkka-avoimuuteen yllättävän hyvin – nämä ovat suurimmat ongelmat15.4.2025 11:46:29 EEST | Tiedote
EU-direktiivi haastaa työnantajia edistämään palkka-avoimuutta. Duunitorin tuore tutkimus kertoo, miten suuret organisaatiot ovat valmistautuneet palkka-avoimuuteen ja mikä siinä on hankalinta.
Näillä työnantajilla on paras maine – suurten organisaatioiden päättäjät kertovat9.4.2025 10:09:52 EEST | Tiedote
Duunitorin tuore tutkimus kertoo, mitkä suomalaiset työnantajat ovat tehneet vaikutuksen suurten organisaatioiden päättäjiin. Asiantuntija avaa, miksi tietyt työnantajabrändit menestyvät ja mihin työnantajien pitäisi panostaa.
Työpaikkojen määrä romahti – näillä aloilla ja alueilla on eniten töitä3.4.2025 05:03:00 EEST | Tiedote
Alkuvuonna julkaistiin huomattavasti vähemmän työpaikkailmoituksia kuin viime vuonna. Lue myös, miltä työmarkkinatilanne näyttää eri aloilla ja alueilla.
Yllätyskäänne: rakennusalan työpaikkojen määrä kasvoi – näitä tekijöitä haetaan eniten26.3.2025 11:43:30 EET | Tiedote
Talouden epävakaus on heijastunut jo pitkään rakennusalan työllisyystilanteeseen. Duunitorin tuore data kertoo, että alalla on vihdoin nähtävissä piristymistä. Lue myös, millaisia tehtäviä on nyt eniten auki ja mitä rakennusalan ammattilaiset peräänkuuluttavat.
Ensi kesälle harmillisen vähän kesätöitä – hakijoilta tiukat terveiset työnantajille13.3.2025 05:02:00 EET | Tiedote
Talouden epävarmuus näkyy kesätöiden määrässä myös ensi kesänä. Lue myös, mitkä ovat yleisimmät tavat saada kesätyö ja mitä hakijat toivovat työnantajilta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme