S-ryhmän myynti kasvoi alkuvuonna – veturina hotellit ja ravintolat sekä päivittäistavarakaupan markkinaa vahvempi kehitys

Marketkaupan myynti oli tammi−maaliskuussa 2 357,3 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna oli 8,9 prosenttia.
Inflaatiokehitys ja kuluttajien ostovoiman heikkeneminen on korostanut hintakilpailukyvyn merkitystä marketkaupassa. Käyttötavarakaupassa kuluttajat harkitsevat hankintojen tekemistä nyt entistä tarkemmin. Myös ruokaostoksilla hinta on noussut yhä useammalle suomalaiselle tärkeäksi kriteeriksi. Kuluttajat ovat siirtäneet ostojaan edullisempiin ketjuihin ja tuotteisiin. Kiinnostaville uutuustuotteille on kuitenkin edelleen tilausta. Tämän osoittivat Suomalainen menestysresepti -kilpailun voittaneet Mattila Brosin Smokehouse-ateriat, jotka nousivat helmikuussa myydyimpien valmisruokien joukkoon.
– Osuuskauppana haluamme tiukassakin taloustilanteessa tarjota asiakasomistajillemme mahdollisimman edullisen ja monipuolisen ostoskorin. Emme ole vieneet kaikkia kustannusnousuja hintoihin, ja maaliskuussa laskimme noin 400:n jo valmiiksi edullisen Xtra-tuotteen hintoja. Lisäksi olemme tammikuusta lähtien nostaneet esiin alle euron per kilo tai pakkaus maksavia hedelmiä ja vihanneksia, SOK:n pääjohtaja Hannu Krook kertoo.
S-ryhmän päivittäistavaramyynti kasvoi alkuvuonna Suomessa selvästi muuta alan markkinaa voimakkaammin.
Hotellien ja ravintoloiden myynti jatkoi kasvu-uralla
S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupan myynti kasvoi tammi–maaliskuussa lähes 60 prosenttia verrattuna edellisvuoteen. Tuolloin koronarajoitukset vaikuttivat etenkin tammi–helmikuussa voimakkaasti alan toimintaan. Hotellien ja ravintoloiden myynti kipusi alkuvuonna 182,2 miljoonaan euroon, ja hipoi jo koronaa edeltävän vuoden 2019 tasoa.
– Työ- ja ryhmämatkustus on palautunut hyvin, ja konferensseja ja kokouksia oli tammi–maaliskuussa paikoin jopa normaalia alkuvuotta enemmän. Kansainvälinen matkustus on niin ikään elpymässä. Erityisen vilkasta palveluiden kysyntä on ollut Lapissa. Kauppa kävi alkuvuonna hyvin myös S-ryhmän ravintoloissa, ja etenkin nopea syöminen on kasvattanut suosiotaan, Hannu Krook sanoo.
Liikennekaupassa ja tavaratalokaupassa positiivinen alkuvuosi
ABC-ketjun myynti oli tammi–maaliskuussa 487,4 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua 4,9 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Tieliikennemäärät olivat alkuvuonna hieman koronarajoitusten leimaamaa vuoden 2022 ensimmäistä kvartaalia suuremmat. Vilkastuneen liikkumisen siivittämänä myynti kehittyi positiivisesti sekä ABC-ketjun polttonestekaupassa että sähkölatauksessa. Myös ABC-asemien ravintoloissa kauppa kävi alkuvuonna edellisvuotta vilkkaammin, ja vaihtelevat talvisäät kasvattivat autopesujen kysyntää.
Tavaratalo- ja erikoisliikekaupan myynti oli tammi–maaliskuussa 56,6 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua 13 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Erilaiset tilaisuudet ja tapahtumat ovat taas osa ihmisten arkea. Muodin ja kosmetiikan kauppa kävikin alkuvuonna selvästi edellisvuoden vastaavaa ajankohtaa vilkkaammin. Asioinnin palautuminen kaupunkikeskustoihin kasvatti asiakasmääriä ja myyntiä kivijalkamyymälöissä sekä Sokoksella että Emotion-ketjussa. Uusi Sokos.fi vauhdittaa puolestaan myyntiä verkkokaupassa.
– Haastavasta talouden tilanteesta huolimatta vuoden ensimmäinen kvartaali oli S-ryhmän liiketoiminta-alueille myynnillisesti suotuisa. Olemme korona-aikana uusineet monipuolisesti verkostoamme ja pitäneet myös tässä ajassa kiinni mahdollisimman edullisesta hintatasosta. Tämä tekee meistä asiakkaille kiinnostavan valinnan, Hannu Krook tiivistää.
S-ryhmän veroton vähittäismyynti 1–3/2023
Vertailtavuuden vuoksi mukana on myös koronakriisiä edeltävän vuoden 2019 muutosprosentit.
Liiketoiminta-alue | Myynti (milj. €) | Muutos 1–3/2022 (%) | Muutos 1–3/2019 (%) |
Marketkauppa* | 2 357,3 | +8,9 | +24,5 |
Liikennekauppa | 487,4 | +4,9 | +28,1 |
Matkailu- ja ravitsemiskauppa* | 182,2 | +59,6 | -4,0 |
Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa | 56,6 | +13,0 | -16,4 |
Muut | 154,4 | -0,2 | +13,6 |
S-ryhmä yhteensä | 3 237,8 | +9,8 | +21,4 |
Marketkauppa sisältää S-ryhmän päivittäistavarakaupan, Prisman käyttötavarakaupan sekä rautakaupan.
*Lukuun sisältyy myynnit Virossa ja Venäjällä. Liiketoiminta Venäjällä on päättynyt. Pietarin Prismojen ja hotellien liiketoiminnot myytiin kesäkuussa 2022.
Yhteyshenkilöt
Pääjohtaja Hannu Krook, SOK, p. 010 76 80200, hannu.krook(at)sok.fi
Johtaja, CFO, Jorma Vehviläinen, p. 010 76 80608, jorma.vehvilainen(at)sok.fi
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Suomalaiset innostuivat leipomaan ja sisustamaan – S-ryhmän data kertoo, miten viileästä alkukesästä on nautittu2.7.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Tänä kesänä ei ole vielä suuremmin hellepäiviä nähty, mikä on saanut suomalaiset nauttimaan kesästä tänä vuonna hieman eri tavoilla ja mauilla. S-ryhmän myyntidata kertoo suomalaisten innostuneen muun muassa leivonnasta sekä sisustamisesta. Kelien viileydestä huolimatta moni on päätynyt tekemään ostoksia pakastealtaalle.
Sokos uskoo modernin tavaratalokaupan tulevaisuuteen – panostaa verkkoon ja avaa uuden myymälän Seinäjoelle24.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Sokos-ketju avaa uuden myymälän Seinäjoen Prismakeskukseen. Sokos Seinäjoen avaaminen on luonteva osa Sokoksen monikanavaisen tavaratalokaupan mallia, jossa investoinnit kohdistuvat niin verkkokauppaan kuin kivijalkamyymälöihinkin.
ABC:n data paljastaa: Näissä paikoissa suomalaiset liikkuvat juhannusliikenteessä – löytyykö sinun mökkireittisi varrelta?17.6.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Lähestyvä juhannus tarkoittaa satojen tuhansien suomalaisten lähtemistä tien päälle kohti mökkejään ja muita juhannuksenviettopaikkoja. Liikennemyymäläketju ABC julkaisee nyt juhannuksen kunniaksi tilastojaan siitä, missä suomalaiset yleisimmin matkoillaan asioivat ja mitkä ovat juhannusliikenteen suosituimmat ABC:t. Lisäksi asiantuntija tarjoaa 5 vinkkiä sähköautolla juhannuksen viettoon lähtijöille.
Grilli ja sauna kuumiksi: S-ryhmän kysely ja myyntidata kertovat juhannuksen kaavan16.6.2025 07:35:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän toteuttama tuore asiakaskyselytutkimus sekä myyntidata valottavat, missä suomalaiset viettävät juhannuksen, mitä pöytään katetaan ja mistä perinteestä pidetään kiinni. Datan valossa ostokset noudetaan mökkimatkalla ja ruoan ohella kauppareissulla täydentyvät entistä sujuvammin myös juhannuksen juomahankinnat.
Jo joka neljäs S-Etukortin käyttäjä voi jättää lompakon kotiin ja luottaa puhelimeen10.6.2025 08:04:00 EEST | Tiedote
S-Etukortti löytyy neljältä miljoonalta suomalaiselta, joista miljoona on lisännyt sen myös puhelimeensa. Näin Bonuksen kerryttäminen onnistuu helposti myös silloin, kun fyysinen kortti ei ole mukana matkassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme