Lisää kasviksia ostoskoreihin – S-ryhmän ruokakauppojen tavoitteena pysyvä muutos

Hedelmien, vihannesten ja juuresten myynnin kehitys on ollut S-ryhmän ruokakaupoissa vuosia muita elintarvikkeita suurempaa, mutta vuonna 2022 hintainflaation myötä kaikki asiakasryhmät alkoivat vähentää niiden osuutta ostoskoreissaan. Hedelmien ja vihannesten osuus ostoskorissa painui alimmalle tasolle kymmeneen vuoteen. Kasvisten osuus ostoskoreissa laskee – Prismoista ja S-marketeista hedelmiä ja vihanneksia alle eurolla.
Vastaiskuna tälle kehitykselle suurimmissa myymälöissä eli Prismoissa ja S-marketeissa alkoi vuoden alussa kokeilu, jossa hevi-osaston edullisia vaihtoehtoja ja kymmeniä kampanjassa alennettuja tuotteita tuotiin selkeämmin esiin. Toimenpide puri ja suunta on kääntynyt kohti kasvispitoisempaa ostoskoria.
– Tavoitteenamme oli palauttaa kasvikset ihmisten ostoskoreihin ja tehdä kasvisten valinnasta helpompaa. Vaikutukset ovat yllättäneet meidät täysin. Esimerkiksi parsakaalin kilomyynti tammi-maaliskuussa kasvoi S-marketeissa jopa 36 prosenttia ja omenoiden yli 12 prosenttia sekä Prismoissa että S-marketeissa edellisen vuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Alkuvuonna pystyimme kääntämään loppuvuoden laskevan kehityksen ja jopa nostamaan kasvisten suhteellista osuutta elintarvikeostoksissa verrattuna viime vuoteen. Jos asian haluaa ilmaista lukuina, vastaa se 3 miljoonaa kiloa enemmän hedelmiä, vihanneksia, juureksia, sieniä ja marjoja, Katarina Vikman S-ryhmän päivittäistavarakaupasta iloitsee.
Eniten hedelmien ja vihannesten osuus ostoskorissa on noussut kasvisruokailusta ja ruoanlaitosta kiinnostuneilla, eli samoilla asiakasryhmillä, jotka viime syksynä vähensivät ostoksiaan eniten. Myös vähiten kasviksia ostavien lapsiperheiden ostoskäyttäytymisessä on tapahtunut suunta parempaan.
Alueellisesti tarkasteltuna eniten kasvisostoissa on petrattu vuoden ensimmäisellä neljänneksellä Keski-Pohjanmaalla, Pohjanmaalla, Ahvenanmaalla, Etelä-Karjalassa, Etelä-Savossa ja Pohjois-Karjalassa. Myös Pohjois-Savossa, Pohjois-Pohjanmaalla, Pirkanmaalla ja Päijät-Hämeessä hedelmien ja vihannesten osuus kaikista elintarvikeostoista on kasvanut hieman tarkasteluaikana.
Pysyvästi kohti kasvipohjaisempaa ostoskoria
Alle euron hevi -kokeilua on päätetty jatkaa Prismoissa ja S-marketeissa. Suomen suurimman ruoan myyjän vaikutusmahdollisuudet on valjastettu myös isompaan tavoitteeseen.
– Myyntiluvut ovat rohkaisevia, mutta me suomalaiset emme edelleenkään syö tarpeeksi kasviksia. Olemme S-ryhmän vastuullisuusohjelmassa jo vuonna 2021 sitoutuneet tavoittelemaan tilannetta, jossa 65 prosenttia myymistämme elintarvikkeista on kasvipohjaisia vuoden 2030 loppuun mennessä. Olemmekin omalta osaltamme jo vuosia edistäneet asiaa muun muassa tuomalla satokauden kasviksia esiin myymälöissämme ja inspiroimalla kasvisten käyttöön esimerkiksi kiinnostavalla reseptiikalla, päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho S-ryhmän marketkaupasta kertoo.
Tavoitetta tukee myös se, että osassa myymälöitä kokeiltuja hevin hävikkilaatikoita löytyy jatkossa yhä useammasta kaupasta. Laatikot tekevät hevihävikistä hyvikkiä ja ne tuodaan kesän loppuun mennessä yli 400 S-marketiin.
Omien ostojen seuraaminen kasvattaa kasvisostoja
Kasvipohjaisempien valintojen tueksi on tarjolla myös dataa: hedelmien ja vihannesten kulutusta voi tarkastella S-mobiilin laskurilla, joka kertoo esimerkiksi montako kiloa hedelmiä ja kasviksia asiakas on vuoden aikana ostanut. Omat ostot -palvelua on kokeillut jo lähes 750 000 asiakasomistajaa.
Laskuri näyttää myös keskimääräiset ostot päivätasolla. Oman ostotiedon seuraamisen vaikutus ostokäyttäytymiseen on nyt myös todennettu tuoreessa Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen (Etla) tutkimuksessa, joka on kansainvälisestikin ensimmäisiä lajissaan.
Tutkimuksessa havaittiin, että S-mobiilin Omat ostot -laskuri voi kannustaa etenkin hedelmien ja kasvisten ostamiseen. Palvelun käytön aloittamisen jälkeen etenkin alle 35-vuotiaat ja naispuoliset kuluttajat muuttivat ostokäyttäytymistään.
– Oma data antaa kuluttajalle ohjaimet tehdä fiksuja valintoja, ja sillä on yksilöä voimaannuttava vaikutus. Tuuppaussovelluksilla voi olla pitkäkestoista vaikutusta kuluttajakäyttäytymiseen, kertoo tutkimuksessa mukanaollut yritysarkkitehti Kai Kuikkaniemi S-ryhmästä.
Lue lisää:
Omien ostojen seuraaminen vaikuttaa myös kuluttajan ostokäyttäytymiseen (etla.fi)
S-ryhmä kannustaa terveydelle ja ympäristölle fiksuun syömiseen - S-ryhmä (s-ryhma.fi)
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sampo Päällysaho, S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja, p. 010 768 0665, sampo.paallysaho@sok.fi
Katarina Vikman, myyntipäällikkö, S-ryhmän päivittäistavarakauppa, p. 010 76 86020, katarina.vikman@sok.fi
Kai Kuikkaniemi, yritysarkkitehti, SOK Asiakkuus, p. 010 76 80138, kai.kuikkaniemi@sok.fi
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä kiihdyttää - palkkaa yli 100 uutta digiosaajaa27.9.2023 08:30:00 EEST | Tiedote
Kaupparyhmä on viimeisen viiden vuoden aikana kasvanut vetovoimaiseksi digialan työnantajaksi ja Suomen mittakaavassa merkittäväksi digitaloksi. Universumin tuoreessa tutkimuksessa S-ryhmä nousikin IT-ammattilaisten arvioissa ihanteellisten työnantajien listalla jo kärkikymmenikköön. S-ryhmä ui suhdannetta vastavirtaan ja rekrytoi digialan kehittäjiä, jotka pääsevät vaikuttamaan yli kahden miljoonan suomalaisen päivittäiseen arkeen verkkokauppojen, mobiilisovellusten ja digipalvelujen myötä.
Nyt laskee suklaan, vessapaperin ja juustojen hinnat – S-ryhmä jatkaa kevään hinnanalennuksia26.9.2023 09:19:43 EEST | Tiedote
Ruokaostoksia tekevien asiakkaiden mielissä on havaittavissa toivoa: S-ryhmän tuoreen asiakaskyselyn mukaan ruoan hintaa miettimään joutuvien kuluttajien määrä on kääntynyt pieneen laskuun ja samalla aiempaa harvempi on joutunut luopumaan jostain ruoasta. S-ryhmä helpottaa asiakkaiden arkea entisestään ja laskee tiistaina 26.9. noin sadan Xtra-tuotteen hintaa vieläkin edullisemmaksi. Hinnanlasku on jatkoa maaliskuulle, jolloin S-ryhmä laski lähes neljänsadan Xtra-tuotteen hintaa. Omien merkkien hintojen alennus tukee kuluttajien ostokäyttäytymistä: omien merkkien osuus on parin viime vuoden aikana kasvanut suomalaisten ostoskoreissa.
Suomalainen hotelli-innovaatio menestyy kansainvälisesti – Sokos Hotellien ja Rune & Berg Designin Heymo 1 -hotelli jatkoon kovatasoisessa design-kilpailussa22.9.2023 07:15:00 EEST | Tiedote
Heymo-hotellityyppi haastaa perinteiset hotellit yhteisöllisellä, urbaanilla ja rohkealla hotellikokemuksella. Konseptin ensimmäinen hotelli, Heymo 1 by Sokos Hotels, on valittu jatkoon lähes 5000 projektin joukosta maailman johtavassa design- ja arkkitehtuurikilpailu Dezeen Awardsissa.
Prisma yhteistyöhön GoByBiken ja EpassiBIKEn kanssa – työsuhdepyörien myynti alkaa ja laajenee21.9.2023 08:17:00 EEST | Tiedote
Työmatkapyöräily on helppo tapa kohottaa kuntoa ja liikkua ekologisesti. Verovapaa työsuhdepyöräetu mahdollistaa pyörän hankkimisen huokeampaan hintaan, ja nyt työsuhdepyörien myynti käynnistyy vaiheittain myös Prismoissa.
Kysely: Lähes puolet suomalaisista kamppailee joka syksy saman pukeutumishaasteen kanssa13.9.2023 13:00:00 EEST | Tiedote
Sokoksen teettämästä laajasta kyselytutkimuksesta selviää, että suomalaiset kaipaavat tällä hetkellä pukeutumisessaan eniten vinkkejä monikäyttöisten ja istuvien vaatteiden löytämiseen. Lähes puolet vastaajista kokee syksyllä haastavaksi löytää omalle tyylilleen sopivia vaatteita. Lisäksi useampi kuin joka kolmas kokee hankalaksi istuvien vaatteiden löytämisen. Tutkimukseen vastasi 1 326 eri-ikäistä suomalaista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme