Matkailuyritykset panostavat energiatehokkuuteen, moninaisuuden huomioimisessa on vielä työsarkaa
Kansallinen kestävän matkailun Sustainable Travel Finland (STF) -ohjelma on rakennettu matkailuelinkeinolle työkaluksi saavuttaa kestävän kehityksen tavoitteet ja ilmastotavoitteet. Olennainen osa ohjelmaa on, että matkailutoimijat sitoutuvat kansallisiin kestävän matkailun indikaattoreihin ja niihin liittyvään tiedonkeruuseen. Ilman mittaamista edistymistä on vaikea seurata. Visit Finlandin julkaisema Kestävän matkailun tila 2022 -raportti kokoaa yhteen kestävän matkailun indikaattoritietoja ensimmäistä kertaa.
– Raportin perusteella voi todeta, että matkailuyritykset Suomessa tekevät aktiivisesti työtä ilmastonmuutoksen hidastamiseksi. Ilmastoystävällisen valinnat näkyvät erityisesti matkailuyritysten jätehuollossa ja hankinnoissa sekä käyttöveden ja sisälämpötilojen optimoinnissa. Matkailijoiden moninaisuuden, kuten liikuntarajoitteisten ja sateenkaarimatkailijoiden huomioiminen tarvitsee kuitenkin vielä toteutuakseen enemmän tietoisuutta ja konkreettisia tekoja, Visit Finlandin kestävän matkailun asiantuntija Liisa Kokkarinen kertoo.
Suurimmat ympäristöhaitat liikenteestä
Suurimmat ympäristöhaitat syntyvät liikenteestä, joka aiheuttaa keskimäärin 75 prosenttia matkailuun liittyvistä päästöistä ja tästä 40 prosenttia syntyy lennoista. Sijaintinsa vuoksi Suomen lentomatkojen päästöintensiteetti on EU-keskiarvoa lähes puolet suurempi. Junamatkojen osuus matkustustavoista Suomessa on noin 11 prosenttia.
– Panostamalla raideliikenteen kehittämiseen saataisiin vaihtoehtoja lentämiselle sekä parannettaisiin mahdollisuuksia saapua Suomeen ja matkustaa Suomen sisällä vähähiilisesti, mutta kohtuullisessa ajassa. Vähähiilisten ja vastuullisten liikkumismuotojen ja saavutettavuuden kehittyminen myös lisäisi matkailun hyväksyttävyyttä, Kokkarinen jatkaa.
Suomen matkailualan energiaintensiteetti on huomattavasti EU-keskiarvoa suurempi pohjoisesta sijainnistamme johtuen. STF-ohjelman yrityksistä 89 prosenttia tekee toimia energiatehokkuuden parantamiseksi ja 68 prosenttia energiasta syntyy uusiutuvilla energianlähteillä. Lähes kaikki (99 prosenttia) STF-ohjelman yritykset vahvistavat osallistuvansa aktiivisesti ilmastonmuutosta hillitseviin toimiin.
Matkailulla positiivisia vaikutuksia paikallisiin yhteisöihin
Kestävän matkailun on otettava huomioon sekä vierailijat että paikalliset yhteisöt. Osana indikaattorijärjestelmää teetettyyn asukaskyselyyn vastanneista jopa 92 prosenttia on tyytyväisiä matkailun vaikutuksiin asuinpaikkakunnalla, mutta vain 52 prosenttia oli tyytyväisiä omiin vaikutusmahdollisuuksiin matkailun kehittämisessä.
– Matkailualalla on suuri kädenjälkipotentiaali edistää kestävää kehitystä. Kädenjäljellä tarkoitetaan positiivisia vaikutuksia, joita organisaatio saa aikaan palveluidensa ja tuotteidensa kautta. Kädenjäljestä hyötyvät asiakkaat ja laajemmin koko yhteiskunta. Tämä näkyy hyvässä tuloksessa, jossa asukkaat ovat tyytyväisiä matkailun vaikutuksiin kotiseudullaan. Vielä kun saisi parannettua paikallisten yhteisöjen vaikutusmahdollisuuksia, Kokkarinen miettii.
Raportin mukaan ihmisten moninaisuutta ei matkailuyrityksissä ole erityisen hyvin otettu huomioon. Vain alle kolmasosa yrityksistä tarjoaa palveluita liikuntarajoitteisille tai kokee kohteensa LGBTQ+ -ystävälliseksi. Sosio-kulttuurisen kestävyyden teemassa matkailuelinkeinolla on vielä työnsarkaa.
Visit Finlandin julkaisema ensimmäinen Kestävän matkailun tila 2022 -raportti kokoaa yhteen Sustainable Travel Finland (STF) -ohjelman kestävän matkailun indikaattoritietoja, joilla mitataan matkailun kestävyyttä. Jatkossa vuosittain julkaistava raportti tulee sisältämään myös seurantatietoa. Raportin toteuttajakumppaneita ovat Positive Impact ja Digia.
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja medialle:
Liisa Kokkarinen, Head of Sustainable Development
Visit Finland | Business Finland
liisa.kokkarinen@businessfinland.fi
Heli Hemgård, Communications Manager
Visit Finland | Business Finland
heli.hemgard@businessfinland.fi 040 901 5219
Kuvat
Liitteet
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuva matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Visit Finland on osa Business Finlandia www.visitfinland.fi / www.visitfinland.com
Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita sekä edistää matkailua ja investointeja Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa noin 40 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Business Finland
Näistä Euroopan maista Suomeen tullaan harvimmin yöpymään2.5.2025 08:05:00 EEST | Tiedote
Saksa, Iso-Britannia, Ruotsi ja Ranska ovat tuttuja näkyjä Suomen matkailutilastoissa, sillä näistä maista tulee vuosittain satoja tuhansia yöpymisiä. Mutta entä Euroopan maat, joista Suomeen matkustetaan kaikkein harvimmin? Tilastojen häntäpäästä löytyvät Liechtenstein, Albania ja Valko-Venäjä.
Business Finland startade en kampanj om hållbar gruvdrift och kritiska mineraler28.4.2025 08:03:00 EEST | Pressmeddelande
Kritiska mineraler och strategiska råvaror har nu en stor marknadsdriven efterfrågan när olika länder investerar i att säkra leveranskedjan för mineraler och i miljömål. Business Finland startade en årslång kampanj för att stödja hållbar förnyelse av den finska gruv- och mineralsektorn med tio miljoner euro. ”Gruvornas negativa miljöpåverkan måste minskas och försörjningsberedskapen i Finland garanteras”, säger Satu Penttinen från Business Finland, som har utsetts att leda kampanjen.
Business Finland aloitti kestävän kaivosteollisuuden ja kriittisten mineraalien kampanjan28.4.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
Kriittisille mineraaleille ja strategisille raaka-aineille on nyt suurta markkinalähtöistä kysyntää, kun eri maat investoivat mineraalien toimitusketjujen turvaamiseen ja ympäristötavoitteisiin. Business Finland aloitti vuoden mittaisen kampanjan, joka tukee suomalaisen kaivos- ja mineraalisektorin kestävää uudistumista 10 miljoonalla eurolla. “Kaivosten haitallisia ympäristövaikutuksia tulee pienentää ja Suomelle taattava huoltovarmuus”, sanoo kampanjan vetäjäksi nimetty Satu Penttinen Business Finlandista.
Företag i södra Finland har upptäckt FN:s enorma köpmaskin24.4.2025 08:03:00 EEST | Pressmeddelande
FN publicerar försäljningsinformation om hur marknaden som är värd 25–30 miljarder dollar har utnyttjats. ”Det har skett genombrott, och särskilt företag i södra Finland har hittat en kanal och lyckats leverera sina tjänster till olika FN-organisationer”, säger Marjukka Holopainen-Rainio från Business Finland.
Eteläsuomalaiset yritykset ovat löytäneet YK:n valtavan ostokoneiston24.4.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
YK julkaisee myyntitietoa siitä, miten 25–30 miljardin dollarin arvoista markkinaa on hyödynnetty. "Läpimurtoja on tapahtunut, ja etenkin eteläsuomalaiset yritykset ovat löytäneet kanavan ja onnistuneet toimittamaan palveluitaan YK:n eri organisaatioille”, sanoo Marjukka Holopainen-Rainio Business Finlandista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme