Business Finland

Eteläsuomalaiset yritykset ovat löytäneet YK:n valtavan ostokoneiston

Jaa

YK julkaisee myyntitietoa siitä, miten 25–30 miljardin dollarin arvoista markkinaa on hyödynnetty.  "Läpimurtoja on tapahtunut, ja etenkin eteläsuomalaiset yritykset ovat löytäneet kanavan ja onnistuneet toimittamaan palveluitaan YK:n eri organisaatioille”, sanoo Marjukka Holopainen-Rainio Business Finlandista.  

Business Finland
Business Finland @Business Finland

YK julkaisee myyntitietoa siitä, miten 25–30 miljardin dollarin arvoista markkinaa on hyödynnetty.  "Läpimurtoja on tapahtunut, ja etenkin eteläsuomalaiset yritykset ovat löytäneet kanavan ja onnistuneet toimittamaan palveluitaan YK:n eri organisaatioille”, sanoo Marjukka Holopainen-Rainio Business Finlandista.  

–  Jokaisella yrityksellä on oma tarinansa siitä, kuinka he aloittivat yhteistyön ja myymisen YK:lle. Yritysten myynnin säännöllisyys ja summat vaihtelevat. Joku onnistuu joka vuosi kovasta kilpailusta huolimatta, ja toisella on välivuosia. Suomesta on myyty eniten lääketieteellisiä laitteita, kuljetus- ja varastointipalveluita ja IT-laitteita, YK-hankintojen asiantuntija Marjukka Holopainen-Rainio sanoo.  

Hänen mukaansa myyntimenestyksen avaimia ovat yrityksen selkeä YK-strategia, kestävän kehityksen mukainen tarjoama, kansainvälinen kokemus, niche-tuote tai –palvelu sekä riittävät resurssit ja referenssit. Jos referenssejä löytyy myös kehittyviltä markkinoilta, se on lisäplussa. Suomalaisten mainetta innovatiivisena ja luotettavana toimittajana ei kannata vähätellä. 

– YK:n hankintaportaalin, United Nations Global Marketplace (UNGM), mukaan vuosina 2015–2023 myynnin kokonaisarvot ovat vaihdelleet noin yhdestä miljoonasta dollarista yli 13 miljoonaan dollariin. Suurin osa yrityksistä, jotka sijoittuvat kymmenen parhaiten myyvän joukkoon, on kuitenkin saavuttanut myynnin arvoja, jotka sijoittuvat yhden ja kuuden miljoonan dollarin välille.

Kolme suurinta kategoriaa, joissa Suomi on menestynyt parhaiten 2015–2023 ovat lääketieteelliset laitteet ja tarvikkeet (USD 19 miljoonaa), kuljetus-, varastointi- ja postipalvelut (USD 6,7 miljoonaa) sekä IT- ja viestintälaitteet (USD 5,6 miljoonaa). 

Suomen kymmenen eniten YK:lle myynyttä yritystä löytyvät Etelä-Suomen alueelta 

– Vuosien 2015–2023 kymmenen kärki osoittaa, että YK ostaa laajasti tuotteita eri sektoreilta ja melkeinpä minkä tahansa alan yritys voi olla YK:n yhteistyökumppani.  YK:lta on leikattu rahoitusta, ja sen vuoksi yritysten olisi hyvä miettiä, kuinka heidän ratkaisunsa voisivat auttaa YK:n eri organisaatioita säästämään kustannuksia, Holopainen-Rainio vinkkaa. 

  1. Hollolainen ammattikylmälaitteita valmistava Porkka Finland Oy on Suomen menestynein myyjä YK:lle (USD 13,6 miljoonaa).  

  1. Kirkkonummelainen pakkausalan yritys Pa-Hu Oy (USD 6,7 miljoonaa).  

  1. Helsinkiläinen Naps Solar Systems Oy, joka tunnettiin myöhemmin nimellä Naps Solar Oy, on lopettanut toimintansa Suomessa. Yritys myi vuosina 2015–2023 YK:lle tuotteita ja palveluita yhteensä 6,1 miljoonan dollarin arvosta. 

  1. Vantaalainen tilauslentoyhtiö Jetflite Oy, joka kuuluu suomalaiseen Wihuri Group monialakonserniin (USD 5,2 miljoonaa). 

  1. Helsinkiläinen Finnish Overseas Consultants Oy (USD 2,7 miljoonaa), toimialana kestävän rakennetun ympäristön konsultointi. 

  1. Vantaalainen mittausteknologiayritys Vaisala Oyj (USD 2,4 miljoonaa). 

  1. Helsinkiläinen ohjelmistoyritys Siili Solutions Oyj (USD 2,3 miljoonaa). 

  1. Helsinkiläinen ballistisia suojavaatteita ja varusteita valmistava Verseidag Ballistics Protection Oy, nykyinen Sioen Ballistics Oy (USD 1,8 miljoonaa).  

  1. Helsinkiläinen kylmäaineiden kierrättäjä Eco Scandic Oy (USD 1,8 miljoonaa).  

  1. Helsinkiläinen tilintarkastus- ja lakipalveluja tarjoava KPMG Oy Ab (USD 1,4 miljoonaa). 

Suomelle kolme tärkeintä ostajaa olivat YK:n lastenrahasto: UNICEF (USD 23,7 miljoonaa), YK:n kehitysohjelma: UNDP (USD 8,7 miljoonaa) ja YK:n sihteeristö: UN Secretariat (USD 6,8 miljoonaa). 

Yhteyshenkilöt

Marjukka Holopainen-Rainio 
YK-hankinta-asiantuntija, Business Finland 
marjukka.holopainen-rainio@businessfinland.fi  
+358 50 571 0038 

Maria Arruda 
Head of Communications 
maria.arruda@businessfinland.fi  
+358 400 933 913

Kuvat

Business Finland
Business Finland
@Business Finland
Lataa
Marjukka Holopainen-Rainio
Marjukka Holopainen-Rainio
Susanna Lehto
Lataa

Linkit

Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita, edistää matkailua ja investointeja sekä osaajien houkuttelua Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa 37 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Business Finland

Business Finland startade en kampanj om hållbar gruvdrift och kritiska mineraler28.4.2025 08:03:00 EEST | Pressmeddelande

Kritiska mineraler och strategiska råvaror har nu en stor marknadsdriven efterfrågan när olika länder investerar i att säkra leveranskedjan för mineraler och i miljömål. Business Finland startade en årslång kampanj för att stödja hållbar förnyelse av den finska gruv- och mineralsektorn med tio miljoner euro. ”Gruvornas negativa miljöpåverkan måste minskas och försörjningsberedskapen i Finland garanteras”, säger Satu Penttinen från Business Finland, som har utsetts att leda kampanjen.

Business Finland aloitti kestävän kaivosteollisuuden ja kriittisten mineraalien kampanjan28.4.2025 08:03:00 EEST | Tiedote

Kriittisille mineraaleille ja strategisille raaka-aineille on nyt suurta markkinalähtöistä kysyntää, kun eri maat investoivat mineraalien toimitusketjujen turvaamiseen ja ympäristötavoitteisiin. Business Finland aloitti vuoden mittaisen kampanjan, joka tukee suomalaisen kaivos- ja mineraalisektorin kestävää uudistumista 10 miljoonalla eurolla. “Kaivosten haitallisia ympäristövaikutuksia tulee pienentää ja Suomelle taattava huoltovarmuus”, sanoo kampanjan vetäjäksi nimetty Satu Penttinen Business Finlandista.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye