Suomalaisilla matkailuyrittäjillä on loistavat mahdollisuudet tarjota luksuselämyksiä
Nykyajan luksusmatkailija arvostaa eri asioita kuin aiemmin. Siinä missä ennen oli tärkeää tarjota hotellivieraalle kullan kimallusta, marmoria ja monta asiakaspalvelijaa, nyt on tärkeää tarjota entistä personoidumpi elämys, jossa asiakas huomioidaan yksilönä.
Kaikkein varakkaimmille suunnatuissa elämyspalveluissa olennaista on asiakkaan odotusten hallinta. Joustavuus ja asiakkaan tunteminen ovat niitä asioita, joista matkailupalvelun luksuskokemus syntyy. Pelkkä eri tuotepakettien räätälöinti ei enää riitä.
Lisäksi luksusmatkailija arvostaa tietynlaista helppoutta, joka säästää heidän aikaansa. Tämä helppous muotoutuu luksusmatkailijan elämyksessä laatuajaksi ja kokemuksiksi heidän läheistensä, ystäviensä ja perheensä kanssa. Merkityksellistä on myös luksuskuluttajien henkilökohtainen suhde palveluyrityksen edustajiin.
Palvelun kehittäminen on tie luksuselämykseen ilman suuria investointeja
Suomessa matkailun palveluntuottajat ovat monesti pieniä yrityksiä. Suuri henkilökuntajoukko on mahdoton ajatus, koska henkilöstökustannukset ovat kovat. Luksus ja luksuspalvelun tuottaminen voivat tuntua täkäläisistä matkailuyrittäjistä kaukaisilta, koska luksus on totuttu liittämään suureen määrään henkilökuntaa – ja samalla suuriin yrityksiin.
Luksusmatkailussa on nykyään kuitenkin enemmän kyse tavasta tuottaa palvelua: pienissä yrityksissä on monesti matala hierarkia, joten ne pystyvät toimimaan palvelutilanteissa joustavasti. Ne pystyvät tarjoamaan juuri sitä personointia, jota tämän päivän luksusmatkailija toivoo.
Suomalaisessa kontekstissa yksittäinenkin matkailutyöntekijä voi ottaa omaa työnkuvaansa laajemman roolin. Sen sijaan että keskittyy vain rooliinsa tarjoilijana, saattaa toimia myös autonkuljettajana tai eräoppaana.
Moniosaajan rooli mahdollistaa syvemmän ymmärryksen asiakkaan tarpeista ja toiveista. Mitä enemmän ja mitä useammassa roolissa on läsnä tilanteessa asiakkaan kanssa, sitä paremmin voi huomioida asiakkaan unelmia sekä aistia, mitä asiakas palvelulta minäkin hetkenä toivoo. Tämä on asiakkaan näkökulmasta luksusta parhaimmillaan.
Luksuspalvelujen tuottamisessa menestyy se yritys, jossa kaikki näkevät toiminnan kokonaisuutena ja jossa palvelujen laatu on kaiken ytimessä.
Lisää tietoa luksuspalvelujen kehittämisestä Suomessa
Uuden luksuksen palvelusprintti -hankkeessa on kyse uuden luksuksen vastuullisten palveluelämysten kouluttamisesta ravintola-, majoitus-, tapahtuma- ja matkailuyritysten johdolle ja henkilöstölle Uudenmaan alueella, jotta he voivat nopeasti ja ketterästi kehittää tuotteitaan ja palveluitaan laadukkaammiksi. Hanke rahoitetaan osana Euroopan unionin covid-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia (ESR, REACT EU).
Blogin kirjoirrajat Riina Iloranta ja Mia Tarhanen ovat Haaga-Helia ammattikorkeakoulun lehtoreita.
Lähteet:
- Harkison, T., Hemmington, N., & Hyde, K. F. (2018). Luxury accommodation – significantly different or just more expensive? Journal of Revenue and Pricing Management, 17(4), 231–243.
- Iloranta, R. (2019). Luxury tourism service provision - Lessons from the industry. Tourism Management Perspectives, 32, 100568.
- Klaus, P. ‘Phil.’ (2022). What matters most to ultra-high-net-worth individuals? Exploring the UHNWI luxury customer experience (ULCX). Journal of Product and Brand Management, 31(3), 368–376.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mia TarhanenHaaga-Helia ammattikorkeakoulu
Puh:0404887511mia.tarhanen@haaga-helia.fiRiina IlorantalehtoriHaaga-Helia ammattikorkeakoulu
Puh:0404887600riina.iloranta@haaga-helia.fiAri NevalainenViestintäpäällikkö
Puh:040 4887 008ari.nevalainen@haaga-helia.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Risto E. J. Penttilä: Viiden vuoden kuluttua ovat olemassa vain ne yritykset, jotka osaavat hyödyntää tekoälyä29.4.2024 09:30:05 EEST | Blogi
Mitä suomalaisten pk-yritysten tulisi tehdä, jotta ne pysyisivät kilpailukykyisinä? Nordic West Officen toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä keskustelee tekoälyyn liittyvistä kysymyksistä Haaga-Helia ammattikorkeakoulun vanhemman tutkijan Anna Lahtisen kanssa.
Haaga-Helia houkutteli hakijoita ja panosti kansainväliseen yhteistyöhön 202323.4.2024 09:03:51 EEST | Tiedote
Haaga-Helian vuosikertomuksessa korostetaan vahvaa panostusta laadukkaaseen koulutukseen ja kestävään kasvuun. Vuonna 2023 korkeakoulu lisäsi vetovoimaansa ja kansainvälisessä yhteistyössä merkittävää roolia näytteli Ulysseus-verkosto. Haaga-Helian yhtiökokous hyväksyi kokouksessaan 22.4. vuoden 2023 tilinpäätöksen.
250 lukiolaista pääsee tutustumaan korkeakouluopiskeluun Haaga-Helian ja Laurean Porvoon kampuksella22.4.2024 10:15:00 EEST | Tiedote
Lukiot ja ammattikorkeakoulut tekevät paikallista yhteistyötä, jonka tavoitteena on esitellä ammattikorkeakoulua jatko-opintovaihtoehtona. Linnankosken lukion ja Askolan lukion opiskelijat pääsevät jälleen tällä viikolla tutustumaan Porvoon kampuksen opintotarjontaan.
Haaga-Helia, Kuortaneen Urheiluopisto ja Seinäjoen ammattikorkeakoulu yhdistävät koulutusvoimansa11.4.2024 10:18:20 EEST | Tiedote
Haaga-Helian ja Seinäjoen ammattikorkeakoulut sekä Kuortaneen Urheiluopisto ovat allekirjoittaneet yhteistyön aloittamista ja kehittämistä koskevan aiesopimuksen.
Ruokayrittäjien toimialapäivät Haagan kampuksella 11.–12.4 – maksuttoman tapahtuman tarkoitus on luoda uusia verkostoja alalle4.4.2024 15:40:07 EEST | Tiedote
Ruokayrittäjien toimialapäivät to–pe 11.–12.4.2024 on kohtaamispaikka, jossa voi päivittää osaamistaan, verkostoitua, esitellä tuotteitaan ja tehdä kauppaa. Tavoitteena on luoda merkityksellisiä yhteyksiä ja mennä yhdessä kohti kestävämpää ruokaketjua.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme