Yhteisöllisen yrittäjyyden oppimiskulttuuri
Tutkimuksessaan Ruuska tarkastelee, miten ja minkälaista yrittäjyyttä Tiimiakatemian oppimiskulttuurissa tuotetaan. Lisäksi tavoitteena on arvioida ja esittää, miten yrittäjyyden korkeakoulutusta ja yrittäjyyskasvatusta tulisi kehittää.
Ideologinen, yhteisöllinen ja heterogeeninen
Tiimiakatemian oppimiskulttuuri korostaa käytännöllistä, omissa yrityksissä tapahtuvaa tekemällä oppimista ja tiimioppimista. Kulttuuri näyttäytyy innovatiivisena ja leikillisenä yritysmäisenä organisaationa, johon oppijat tulevat joka aamu töihin. Perinteinen korkeakoulu ja sen arvot edustavat oppimiskulttuurin sisällä jotakin ei-toivottavaa, jälkeenjäänyttä ja vanhanaikaista. Samalla perinteisen koulun ja akateemisuuden arvot, kuten teoreettisuus, tutkimus ja kriittisyys, voidaan esittää jopa arvottomina.
Tutkimuksen tulosten mukaan oppimiskulttuurin käytännöissä ja rituaaleissa eivät niinkään korostu taitojen tai osaamisen, kuin sosiaalista pääomaa tuottava yhteisöllisyys sekä ideologisten, todellisuutta yksinkertaistavien ja uushenkisten käytäntöjen tuotanto. Eräs keskeinen löydös tutkimuksessa on yrittäjyysopiskelijoiden heterogeenisyys. Ruuska kuvaa oppijoiden erilaisuutta kuuden oppijapersoonan avulla.
Uusi ILOAK-malli yrittäjyyskasvatukseen
Ruuska kehittää tutkimuksen muotoiluetnografisena tuloksena ILOAK-mallin, joka ehdottaa, että tulevaisuuden korkeakoulujen yrittäjyyskasvatukseen liittyvän tutkintokoulutuksen tulisi olla akateemista ja kokemuksellista tietoa integroivaa, luovaa, oppijalähtöistä, kulttuurisesti avointa ja kollektiivista.
Yrityskasvatuksen oppialana tulee tiedostaa ja kiinnittää huomiota erilaisten yrittäjyyksien eli erilaisten yrittäjäidentiteettien tukemiseen, sillä yrittäjyysopiskelijat, heidän tarpeensa ja tavoitteensa ovat hyvin erilaisia ja muotoutuvia.
FL Juha Ruuskan nykykulttuurin tutkimuksen väitöskirja ”Yhteisöllisen yrittäjyyden oppimiskulttuuri. Muotoiluetnografinen tutkimus” tarkastetaan 6.5. alkaen klo 12.00 Jyväskylän yliopiston vanhassa juhlasalissa (S212, Seminaarinkatu 15, Jyväskylä). Vastaväittäjänä toimii professori Ulla Hytti (Turun yliopisto) ja kustoksena kehittämispäällikkö, FT Terhi Skaniakos (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on suomi.
Tilaisuutta voi seurata osoitteessa: https://r.jyu.fi/dissertation-ruuska-060523
Linkki tutkimukseen: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9536-2
Taustatietoja:
Juha Ruuska työskentelee innovaatiotoiminnan ja yrittäjyyden lehtorina Jyväskylän ammattikorkeakoulussa, erityisesti JAMK Master Schoolissa, Future Factoryssa ja Jyväskylän Yritystehdas Oy:ssä. Hänellä on pitkä kokemus ihmislähtöisestä palveluiden ja organisaatioiden kehittämisestä.
Lisätietoja: FL, Lehtori (Yrittäjyys ja innovaatio) Juha Ruuska, juha.ruuska@jamk.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anitta KananenViestinnän asiantuntija
Puh:+358 40 8461395anitta.kananen@jyu.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Iäkkäiden ihmisten liikkuminen palautuu hitaasti ennalleen koronaviruspandemian jäljiltä26.4.2024 07:00:00 EEST | Tiedote
Iäkkäiden ihmisten elinpiiri pieneni ja koetut mahdollisuudet liikkua kodin ulkopuolella heikkenivät koronaviruspandemian alussa alkukesällä 2020, vaikka liikunnan määrä lisääntyi. Noin kaksi vuotta pandemian puhkeamisen jälkeen vuosina 2021–2022 tehdyssä seurantatutkimuksessa iäkkäiden ihmisten liikkumisessa tapahtuneiden muutosten havaittiin jossain määrin palautuneen, mutta ei täysin pandemiaa edeltäneelle tasolle.
“Kun hän syntyi, päätin antaa hänelle mahdollisuuden puhua venäjää” – näkökulma kielipolitiikkaan25.4.2024 09:34:59 EEST | Tiedote
FM Polina Vorobeva tutkii väitöksessään, miten venäjänkieliset yksinhuoltajaperheet sovittavat Suomessa kielipolitiikkaansa monimutkaisten yhteiskuntapoliittisten ja koulutuksellisten realiteettien taustaa vasten.
Vertailututkimus sai jatkoa: Onko suomalaisnuorten kuva yhteiskunnasta muuttunut?24.4.2024 13:39:02 EEST | Tiedote
Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitokselle noin 1,2 miljoonan euron rahoituksen kansainväliseen vertailevaan ICCS 2027 -tutkimukseen, jossa arvioidaan 8.-luokkalaisten nuorten yhteiskunnallisia tietoja, asennoitumista kansalaistaitoihin ja kansalaisuuteen sekä sitoutumista ja halukkuutta sitoutua aktiiviseen kansalaisuuteen.
Simojoen raakkukanta on pelastettavissa tehokkailla toimilla24.4.2024 06:45:00 EEST | Tiedote
LIFE Revives -projektissa arviotiin raakkupopulaation tila Simojoessa. Etenkin nuorten raakkuyksilöiden puuttuminen huolestuttaa tutkijoita. Kanta on kuitenkin vielä pelastettavissa.
Onko koulu kriisissä – miten koulutuksen tulosten ja hyvinvoinnin suunta saadaan muuttumaan?23.4.2024 07:07:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopistolla on torstaina 25.4.2024 koulutuksen superpäivä, joka alkaa EDUCA – koulutuksen tulevaisuus -lippulaivahankkeen esittelyllä. Lippulaiva pyrkii löytämään ratkaisuja muun muassa oppimistulosten heikentymiseen. Päivä jatkuu PISA-tutkimuksen ruotimisella: mitä PISAssa oikeastaan mitataan, ja mitä se meille kertoo?
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme