Artisti AHTIn julkaisema “Välivesi”-biisi ravistelee alkoholikeskeistä juhlimiskulttuuria ja kannustaa juomaan vettä väliin
Artisti AHTI julkaisi kappaleen, joka muistuttaa veden juomisen tärkeydestä alkoholia nauttiessa. “Välivesi”-nimeä kantava kappale on tehty yhteistyössä Alkon kanssa ja se julkaistiin keskiyöllä perjantaina 28.4.

Artisti Ahti Peltosen, taitelijanimeltään AHTI, uudella Välivesi-kappaleella muistutetaan ihmisiä nauttimaan alkoholia vastuullisemmin. Porvoolainen 23-vuotias artisti haluaa kannustaa ihmisiä juhlimaan kohtuudella – siten, että edellisen illan bileet tuntuvat hyvältä seuraavanakin aamuna.
”Kun minua pyydettiin mukaan tekemään vastuullinen juomalaulu, lähdin heti mukaan. Juhliessa voi ja saa pitää hauskaa, mutta on jokaisen vastuulla pitää huolta myös kaverista. Esimerkiksi kehottamalla välillä juomaan vettä, kuten biisissäkin puhutaan. Ylipäätään tuntuu, että oman ikäiseni, itseni mukaan lukien, ovat kiinnostuneita hyvinvoinnista ja sitä kautta kyseenalaistavat sekä ravistelevat omia alkoholinkäytön tottumuksia. Välivesi-kappaleeseen halusin sanoittaa myös siitä, ettei tunteita kannata käsitellä humalassa”, artisti sanoo.
Välivesi-yhteistyökappaleen lisäksi AHTI julkaisi 21.4. debyyttialbuminsa Normijäbä. Artistin tunnetuimpia kappaleita ovat Spotify TOP 50 -listallakin olleet Kaikkee sitä kuulee ja Mitä sul oli mieles sekä platinarajan yli neljällä miljoonalla striimillä ylittänyt Yksinkertasta (feat. Costi).
Vastuullisempaa alkoholikulttuuria
Välivesi-kappale on tehty kaupallisessa yhteistyössä Alkon kanssa, joka haluaa tehtävänsä mukaisesti edistää vastuullisempaa alkoholikulttuuria Suomessa.
“Alkon perustehtävän ytimessä on vastuullisuus ja alkoholin haitoista puhuminen. Haluamme olla mukana edistämässä ja vahvistamassa meneillään olevaa muutosta kohti kohtuullisempaa juhlimiskulttuuria. On ollut hienoa nähdä, miten muun muassa sober curious -ilmiö on osoittanut sen, että hauskaa voi pitää halutessaan myös ilman alkoholia ja se on täysin ok, eikä sitä tarvitse selitellä”, sanoo Alkon vastuullisuuspäällikkö Marja Aho.
Välivesi-yhteistyökappale on osa Alkon vastuullisuustekoja ja jatkumo yhtiön kesällä 2019 lanseeraamalle Välivedelle. Alkon mukaan uusi kappale jatkaa luontevasti Väliveden ympärillä tehtyä monipuolista yhteistyötä, jolla halutaan välittää filosofiaa siitä, että varsinkin kun nautitaan alkoholia, muistetaan juoda myös vettä.
“Halusimme löytää vastuullisempaan juhlimiseen kannustavan juomalaulun. Olemme todella iloisia, että AHTI lähti mukaan toteutukseen. Kappale on tarttuva ja merkittävän sanoman lisäksi siitä tulee hyvä fiilis”, Aho sanoo.
Kuuntele kappale YouTubesta tai Spotifysta.
Lisätietoja Alkon viestinnästä
mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi
Lisätietoja Warner Music Finland Oy:ltä (mm. AHTI:n haastattelupyynnöt)
Emil Tiukkanen
Promotion Manager
emil.tiukkanen@warnermusic.com, p. 010 841 7510
Avainsanat
Kuvat
Liitteet
Linkit
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 373 myymälää, yli 130 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2022 Alkon liikevaihto oli 1,2 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 52 miljoonaa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Jyväskylän Sokkarin Alkolle uusi ilme16.9.2025 07:20:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän keskustan Sokkarin Alko saa lokakuussa uuden ilmeen. Myymälän laaja valikoima ja kuukausittain vaihtuvat erikoiserät tekevät myymälästä juomien ystävän aarreaitan. Sokkarin myymälässä näkyy syksyn tulo Oktoberfest-oluissa ja syyskuussa alkavassa glögikaudessa.
Alkon elokuun myyntitiedote – syksyn sävyt näkyvät asiakkaan ostoskorissa10.9.2025 07:31:00 EEST | Tiedote
Elokuun vertailukelpoinen litramyynti laski neljä prosenttia verrattuna viime vuoden elokuuhun. Syksyn sadonkorjuuaika houkuttaa asiakkaita valitsemaan täyteläisimpiä punaviinejä ja juhlistamaan Oktoberfestiä.
Joka kuudes jatkaa alkoholin käyttöä raskausaikana. FASD-päivänä 9.9. alkoholinmyynti aloitetaan 9 minuuttia myöhemmin.8.9.2025 07:10:00 EEST | Tiedote
Suomessa syntyy vuosittain satoja tai jopa tuhansia lapsia, joilla on alkoholivaurio. Syntyvän lapsen kannalta turvallisin vaihtoehto on jättää alkoholi kokonaan, sillä raskauden aikaiselle alkoholin käytölle ei ole turvarajaa. Tärkeästä asiasta muistutetaan FASD-päivänä 9.9. Alkoissa, R-kioskeissa sekä S-ryhmän myymälöissä, joissa alkoholinmyynti aloitetaan yhdeksän minuuttia tavallista myöhemmin.
Hangon Alkolle uusi ilme4.9.2025 07:15:00 EEST | Tiedote
Hangon Alko saa syyskuussa uuden ilmeen. Roseeviinipääkaupungiksikin tituleeratussa Hangossa siirrytään syksyn saapuessa täyteläisiin punaviineihin ja maltaisiin Oktoberfest-oluisiin.
Alkon puolivuosikatsaus 1-6/2025: Lakimuutokset vaikuttivat odotetusti myyntiin ja tulokseen. Alkon palvelu ja valikoimat saavat kiitosta28.8.2025 12:25:19 EEST | Tiedote
Tammi-kesäkuu lyhyesti Kesäkuussa 2024 voimaan tullut alkoholilain muutos laajensi entistä vahvempien alkoholijuomien myyntiä päivittäistavarakauppoihin, mikä on vaikuttanut Alkon myyntiin. Myynti tammi–kesäkuussa oli 30,7 (34,8) miljoonaa litraa. Alkoholijuomaverollinen liikevaihto oli 479,3 (536,4) miljoonaa euroa, joka oli 57,0 miljoonaa euroa vähemmän kuin edellisen vuoden vastaavana ajankohtana. Alkoholijuomaveroa valtiolle Alkon myynnin kautta kertyi 248,4 (278,1) miljoonaa euroa. Liikevoitto oli 4,6 (15,8) miljoonaa euroa, ja kauden voitto oli 4,3 (13,1) miljoonaa euroa. Asiakkaat antoivat valikoimatyytyväisyyskyselyssä Alkon valikoimalle historian parhaan arvosanan 8,64 (8,61) (kouluarvosanalla 4–10). Asiakaskokemusindeksi, joka kertoo asiakkaiden kokonaistyytyväisyyden asiointiin niin myymälässä, asiakaspalvelukeskuksessa kuin verkkokaupassa, oli erinomaisella tasolla ollen 4,60 (4,58) (asteikko 1–5). Myymälöissä asiakkaiden iän tarkastamisen mystery shopping -asiointien* tulo
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme