Är kontanter verkligen det bästa sättet att hjälpa i humanitära kriser?
I en värld där humanitära kriser tycks vara ständigt närvarande har det blivit svårare än någonsin att ge hjälp till dem som behöver den. När humanitära organisationer i allt högre grad använder kontantutbetalningar eller kuponger i sitt biståndsarbete (även kallat CVA, Cash and Voucher Assistance) är det viktigt att fundera på vilka de logistiska konsekvenserna blir. Om vi inte gör det kan det resultera i förseningar, växande kostnader och negativa utfall för just de människor som organisationerna strävar efter att hjälpa.
-Den här omställningen i hur hjälpen levereras har sina konsekvenser. CVA hanteras inte på samma sätt som hjälp in natura och förutsätter att marknaderna fungerar korrekt och att det finns ett tillräckligt utbud av varor, hävdar Russell Harpring i sin doktorsavhandling Cash and Voucher Assistance in Humanitarian Contexts: Supply Chain Determinants for Feasibility and Operability.
Med CVA kan förmånstagare välja vilka varor och tjänster de behöver mest, vilket främjar lokala aktörer och företag och ger en känsla av värdighet och valmöjligheter för dem som tar emot stöd. Men kontanter och kuponger kan också innebära betydande logistiska utmaningar, särskilt i sammanhang där infrastrukturen är svag, säkerheten är ett problem eller utbudet av finanstjänsteleverantörer är begränsat.
-Problemet med CVA växer eftersom personer som drabbats av katastrofer ofta har flera samtidiga behov med varierande svårighetsgrad och brådska. Vart och ett av dessa måste utvärderas separat för att kunna bestämma det bästa tillvägagångssättet för hjälpen, menar Russell Harpring.
Därför måste humanitära organisationer noggrant bedöma om kontanter och kuponger är den bästa hjälpen i varje enskilt fall. I sin avhandling undersöker Russell Harpring hur bistånd kan levereras effektivare genom att det humanitära systemet hanteras på ett holistiskt sätt.
-Eftersom vi fortsättningsvis ställs inför komplexa kriser blir det viktigt att vi utvecklar en bättre förståelse för de mekanismer som ligger till grund för biståndsleveranser. Vi bör inrätta biståndsprogram som inte orsakar störningar i befintliga leveranskedjor och finansmarknader, vilket kan förvärra en redan instabil situation ytterligare, säger Russell Harpring.
Så är kontanter verkligen alltid det bästa sättet att hjälpa i humanitära katastrofer? Enligt Russell Harprings forskning bör man alltså granska de leveranskedjor som finns i varje enskilt krisområde för att hitta svaret på den frågan.
Avhandlingen finns tillgänglig här: Cash and Voucher Assistance in Humanitarian Contexts: Supply Chain Determinants for Feasibility and Operability
Doktorsdisputationen för Russell Harpring äger rum den 4 maj kl. 14.00 EEST vid Hanken Svenska Handelshögskolan.
Du kan delta via Teams.
Opponent: Professor Maria Besiou, Kuehne Logistics University – THE KLU
Ordförande: Professor Graham Heaslip, School of Engineering Atlantic Technological University, Galway
För mer information:
Russell Harpring
Svenska Handelshögskolan
+358 044 977 5832
russell.harpring@hanken.fi
Om
Svenska handelshögskolan är den äldsta handelshögskolan i Finland, med verksamhet i
Helsingfors och Vasa. Den är ett ledande, internationellt ackrediterat universitet med över
hundra års erfarenhet av utbildning och forskning inom ekonomi. Forskningen är mycket
ansedd och utgör grunden för all undervisning. Hanken har ett nära samarbete med
näringslivet och ett aktivt alumnnätverk med drygt 14 000 alumner som arbetar i över 70
olika länder.
Andra språk
Följ Svenska handelshögskolan
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska handelshögskolan
Fem år av Finnish Innovation Index: Ikea det mest innovativa företaget 20256.5.2025 17:30:00 EEST | Pressmeddelande
Årets vinnare i Finnish Innovation Index (FII)-mätningen är Ikea. I topp 10 finns globala varumärken och finska flaggskepp: Apple, BMW Group, Uber, Marimekko, Fiskars Group, Normal, Samsung, Airbnb och Lumene. De senaste FII-resultaten visar hur innovation, värdegrund och tillväxt går hand i hand.
Finnish Innovation Index viisi vuotta: Ikea on innovatiivisin yritys 20256.5.2025 17:30:00 EEST | Tiedote
Vuoden voittaja Finnish Innovation Index (FII) -mittauksessa on Ikea, ja top 10 sisältää globaaleja brändejä ja suomalaisia ikoneita: Apple, BMW Group, Uber, Marimekko, Fiskars Group, Normal, Samsung, Airbnb ja Lumene. Viimeisimmät FII-tulokset korostavat, kuinka innovaatio, arvopohja ja kasvu kulkevat käsi kädessä.
Five years of Finnish Innovation Index: IKEA is the most innovative company in 20256.5.2025 17:30:00 EEST | Press release
The Finnish Innovation Index (FII) 2025 winner is IKEA with top10 including global brands and Finnish icons: Apple, BMW Group, Uber, Marimekko, Fiskars Group, Normal, Samsung, Airbnb, and Lumene. The latest FII results spotlight how innovation, purpose, and growth go hand in hand.
Ny forskning visar att nuvarande argument för att minska köttkonsumtionen kan få motsatt effekt28.4.2025 11:59:42 EEST | Pressmeddelande
Det är välkänt att vi behöver övergå till mer hållbara kostvanor genom att ersätta animaliska produkter med växtbaserade alternativ. Däremot är det fortfarande en kritisk fråga att förstå vilka konsumenter som för närvarande äter kött och vilka som är villiga att minska sin konsumtion och varför.
Uuden tutkimuksen mukaan nykyiset moraaliset perustelut lihankulutuksen vähentämiseksi saattavat kääntyä tarkoitustaan vastaan28.4.2025 11:59:42 EEST | Tiedote
Jo vakiintuneen näkemyksen mukaan ihmisten on siirryttävä kohti kestävämpiä ruokailutottumuksia korvaamalla eläinperäisiä tuotteita kasvipohjaisilla vaihtoehdoilla. On kuitenkin myös tärkeää ymmärtää, ketkä kuluttajista syövät nykyisin lihaa ja ketkä ovat valmiita vähentämään lihankulutustaan ja miksi näin on.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum