Bosch kiihdyttää kasvuaan: vuosi 2022 loi vankan perustan

Vuonna 2022 Boschin myynti ja tulos kasvoivat toimintaympäristön haasteista huolimatta. Tulevina vuosina, olettaen inflaation pysyvän normaalitasolla, Boschin tavoite on kasvattaa myyntiä keskimäärin 6–8 prosenttia vuodessa ja nostaa kate vähintään seitsemään prosenttiin.

Boschin liikevaihto kasvoi viime vuonna 12 prosenttia (valuuttakurssikorjattuna 9,4 prosenttia). Liikevaihto kasvoi 88,2 miljardiin euroon. Myös 3,8 miljardin euron liikevoitto on korkeampi kuin edellisvuonna. ”Selviydyimme hyvin vuodesta 2022 – sekä myyntimme että katteemme olivat odotettua suuremmat”, sanoo Boschin pääjohtaja Stefan Hartung.

Bosch käytti viime vuonna yli 12 miljardia euroa tulevaisuuden turvaamiseen. Ennakkoinvestointien lisäksi resursseja sitoi myös toimituskyvyn varmistaminen suuremman epävarmuuden aikana.”Vaikka Boschilla on tarvittavat resurssit ja erittäin terve taloudellinen asema, meidän on tasapainoteltava investointien ja kulukurin välillä, mikä on vaikeaa”, Boschin talousjohtaja Markus Forschner muistuttaa.

Koronapandemian jälkivaikutuksista huolimatta Bosch-konserni pystyi kasvattamaan myyntiään 3,5 prosentilla vuoden 2023 ensimmäisellä neljänneksellä. ”Uuden toimintavuoden ensimmäiset kuukaudet osoittivat, että myös 2023 on haastava vuosi”, talousjohtaja kuvailee. Hän kertoo odottavansa, että raaka-aineiden ja energian hinnat sekä inflaatio pysyvät korkeina. Vuonna 2023 Bosch odottaa globaalin talouden kasvavan vain 1,7 prosenttia ja viilentyvän näin merkittävästi viime vuoteen verrattuna. Siitä huolimatta Bosch pyrkii kasvattamaan myyntiä 6–9 prosenttia vuonna 2023. Liikevoittomarginaalin tavoite on noin 5 prosenttia. ”Tällä tavalla haluamme ottaa yhden askeleen lähemmäs pitkän aikavälin tavoitettamme eli vähintään 7 prosentin katetta”, Forschner sanoo.

Taistelu ilmastonmuutosta vastaan aiheuttaa suuria mullistuksia yhteiskunnassa ja liiketoiminnassa, mikä osaltaan vauhdittaa teknologian murrosta. ”Vaikka taloudellinen ja yhteiskunnallinen tilanne ovat edelleen haastavia, haluamme kasvaa nopeammin: teknologinen muutos avaa kasvumahdollisuuksia, joihin haluamme tarttua nykyisessä liiketoiminnassamme ja täysin uusilla alueilla”, kuvailee Hartung.

Mobility Solutions: kasvua uudelleenjärjestelyjen kautta

Mobility Solutions -liiketoiminta-alue tunnetaan jatkossa nimellä Bosch Mobility. Toimialue, jolla on noin 230 000 työntekijää yli 300 toimipisteessä ja 66 maassa ympäri maailmaa, vastaa jatkossa omasta liiketoiminnastaan ja sillä on oma johtoryhmä. Tavoitteena on pystyä täyttämään nykyisten ja uusien asiakkaiden tarpeet entistäkin paremmin tarjoamalla räätälöityjä ratkaisuja yhdestä paikasta. Bosch Mobilityn tavoitteena on kasvaa noin 6 prosenttia vuoteen 2029 mennessä. Yksi tulevan kasvun kulmakivistä on autoteollisuuden ohjelmistot ja niiden markkina, jonka odotetaan kolminkertaistuvan vuosikymmenen loppuun mennessä. Bosch Mobility tarjoaa asiakkailleen ohjelmistoratkaisuja käyttöjärjestelmiin ja toimialuekohtaisiin sovelluksiin ohjelmistojen kautta hallittavia ajoneuvoja varten.

Lämmitysratkaisut luovat kasvua

Hartung uskoo, että erityisesti globaalien energiajärjestelmien uudistukset tuovat liiketoimintapotentiaalia: ”Lämmitysjärjestelmien sähköistyksen myötä lämpöpumppumme ovat erittäin kysyttyjä.” Bosch laajentaa lämpöpumppujen tuotantokapasiteettiaan ja pyrkii investoimaan tuotantoon Euroopassa yhteensä yli miljardi euroa vuosikymmenen loppuun mennessä. Vuoden alussa käynnistettiin massatuotanto Saksan Eibelshausenissa, ja Bosch ilmoitti äskettäin rakentavansa uuden tehtaan Puolaan. Bosch odottaa Euroopan lämpöpumppumarkkinoiden kasvavan 20 prosenttia vuonna 2023 – tähän liittyvän myynnin odotetaan puolestaan kasvavan Boschilla yli tuplasti nopeammin. Nopean kasvun odotetaan jatkuvan vuosikymmenen puoliväliin saakka. Bosch hyötyy myös siitä, että kaupallisia rakennuksia muutetaan energia- ja kustannustehokkaammiksi: Boschin valikoimaan kuuluu nyt myös kiinteistöjen automatisointi.

Kunnianhimoiset kasvutavoitteet myös teollisuusteknologian ja kuluttajatuotteiden saralla

Teollisuusteknologian myyntitulot ovat kasvaneet viidestä seitsemään miljardiin euroon vuodesta 2016 lähtien. ”Myyntitulotavoitteemme vuodelle 2028 on 10 miljardia euroa – tämä on tärkeää, jotta voimme olla teollisuusteknologian eturintamassa”, Hartung sanoo. Hän lisää, että äskettäin hankittu HydraForce-yritys ja sen noin 2 100 työntekijää ovat keskeisessä roolissa tässä tavoitteessa: ”Tämän yhdysvaltalaisen asiantuntijayrityksen hankinta on kolminkertaistanut kompaktin hydrauliikan myyntimme”, Hartung sanoo. Myös Bosch Rexroth laajenee uudelle alueelle: juuri käynnistetty eLion-ohjelma tarjoaa kokonaisen tuotevalikoiman liikkuvien koneiden sähköistämiseen. ”Traktoreiden, betonimyllyjen ja kaivinkoneiden sähköistäminen on juuri sitä, mitä alalla on odotettu”, Hartung täsmentää.

Myös kuluttajatuotteiden saralla on kunnianhimoiset kasvutavoitteet: Esimerkiksi Bosch Power Tools pyrkii yli kaksinkertaistamaan myyntinsä vuoteen 2030 mennessä ja ylittämään 10 miljardin euron rajan. Tavoitteen saavuttamiseksi yritys investoi jo viime vuonna noin 300 miljoonaa euroa ohjelmiin, joiden avulla se on muun muassa laajentanut tarvikeliiketoimintaansa. Tälle vuodelle suunnitellaan lisää yhdeksännumeroisia investointeja.

Toimintavuosi 2022: kehitystä eri liiketoiminta-alueilla

Boschin suurin liiketoiminta-alue Mobility Solutions kasvatti myyntiään 16 prosenttia (12,1 prosenttia valuuttakurssivaikutusten mukaan korjattuna) 52,6 miljardiin euroon. Toimintojen kate oli odotettua parempi ja nousi 0,7 prosentista 3,4 prosenttiin. ”Kroonisesta sirupulasta ja ajoneuvotuotannon heikosta kasvusta huolimatta pystyimme kasvattamaan myyntiä merkittävästi”, Forschner sanoo. Industrial Technology hyötyi vahvoista konemarkkinoista. Sen myynti kasvoi 13,9 prosenttia (11 prosenttia valuuttakurssivaikutuksilla korjattuna) 6,9 miljardiin euroon ja liikevoittomarginaali kasvoi 9,8 prosenttiin. Consumer Goods -liiketoiminta-alue kärsi kodinkoneiden ja sähkötyökalujen kysynnän jyrkästä laskusta. Sen myynti kasvoi silti 1,5 prosenttia (1,6 prosenttia valuuttakurssivaikutuksilla korjattuna) 21,3 miljardiin euroon. Lisäksi sen Venäjän liiketoiminnan vaiheittainen lopettaminen rasitti tulosta. Energy and Building Technology kasvoi merkittävästi vuonna 2022, 17,4 prosentilla (15,9 prosenttia valuuttakurssivaikutuksilla korjattuna) 7 miljardiin euroon. Yksi kasvun taustatekijöistä oli ympäristöystävällisen lämmitysteknologian suuri kysyntä.

Vuoden 2022 lopussa Bosch-konserni työllisti eri puolilla maailmaa yhteensä 421 338 henkilöä, mikä on 18 724 enemmän kuin edellisenä vuonna. Henkilöstömäärä lisääntyi kaikilla maantieteellisillä alueilla, mutta eniten kasvua oli Amerikassa sekä Aasian ja Tyynenmeren alueella. Tutkimus- ja kehitystehtävissä työskentelevien henkilöiden määrä kasvoi 9 422:lla yhteensä 85 543 työntekijään. Heistä noin 44 000 on ohjelmistokehittäjiä.

Bosch on maailman johtava teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittaja. Sen palveluksessa oli vuoden 2022 lopussa noin 420 000 työntekijää. Konsernin liikevaihto vuonna 2022 oli 88,2 miljardia euroa. Konserni on jaettu neljään liiketoiminta-alueeseen: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods ja Energy and Building Technology. Johtavana IoT-yhtiönä Bosch tarjoaa innovatiivisia ratkaisuja älykoteihin, teollisuus 4.0:lle ja verkottuneeseen liikkumiseen. Boschilla on visio liikkumisesta, joka on kestävää, turvallista ja jännittävää. Boschin asiantuntijuus anturiteknologiassa, ohjelmistoissa ja palveluissa sekä oma IoT-pilvipalvelu takaavat, että sen asiakkaat voivat saada verkottuneita ja toimialojen rajat ylittäviä ratkaisuja yhdeltä toimittajalta.

Boschin strategisena tavoitteena on helpottaa elämää tuotteilla ja ratkaisuilla, jotka sisältävät tekoälyä (AI) tai jotka on kehitetty tai valmistettu sen avulla. Bosch parantaa elämänlaatua kaikkialla maailmassa innovatiivisilla ja innostusta herättävillä tuotteillaan ja palveluillaan – yhtiö tarjoaa tekniikkaa, joka on ”Invented for life.”

Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n sekä sen noin 440 tytäryhtiötä ja paikallista yhtiötä yli 60 maassa. Jos mukaan luetaan myös myynti- ja palveluyhteistyökumppanit, on Bosch tuotanto-, suunnittelu- ja myyntiverkostonsa kautta läsnä lähes kaikissa maailman maissa. Bosch-konserni on ollut hiilineutraali vuoden 2020 ensimmäisestä neljänneksestä lähtien. Yhtiön kasvun perusta on sen innovaatiovoima. Tutkimuksessa ja tuotekehityksessä työskentelee noin 85 500 henkilöä 136 toimipisteessä eri puolilla maailmaa. Heistä noin 44 000 on ohjelmistokehittäjiä.

Robert Bosch GmbH:n poikkeuksellinen omistusrakenne takaa konsernin taloudellisen riippumattomuuden. Yleishyödyllinen säätiö Robert Bosch Stiftung omistaa 94 prosenttia Robert Bosch GmbH:n osakkeista. Loput osakkeista omistaa Boschin perhe yrityksensä kautta sekä Robert Bosch GmbH. Suurinta äänivaltaa yhtiössä käyttää Robert Bosch Industrietreuhand KG, joka huolehtii myös omistajuuteen liittyvistä toiminnoista.