Opiskeluhuoltopalvelujen saatavuus lukioissa ja ammatillisessa koulutuksessa vaihtelee – liikuntaa tulisi lisätä toisella asteella
Toisen asteen koulutuksessa on mahdollista edistää opiskelijoiden hyvinvointia ja terveyttä monin eri tavoin. Lukioiden ja ammatillisen koulutuksen toimipisteiden välillä on kuitenkin eroja hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä, selviää Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ja Opetushallituksen yhdessä tekemistä Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen lukioissa ja ammatillisessa perustutkintokoulutuksessa -tiedonkeruista.
Muutosta parempaan tapahtunut opiskelijoiden hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi
Opiskeluhuoltopalveluiden saatavuus vaihtelee paljon lukioiden ja ammatillisten oppilaitosten, myös toimipisteiden välillä.
– Kaiken kaikkiaan palvelut ovat heikommin saatavilla ammatillisessa koulutuksessa, kertoo opetusneuvos Mia Vartiainen Opetushallituksesta.
Monet hyvinvointia ja terveyttä tukevat yhteiset kirjatut käytännöt ja toimintamallit ovat kuitenkin yleistyneet toisen asteen koulutuksessa. Verrattuna vuoteen 2020 kuraattoreja on sekä lukioissa että ammatillisessa koulutuksessa entistä enemmän, mutta psykologeja ja lääkärejä aiempaa vähemmän. Lisäksi lukioissa opiskelijoiden osallistuminen toiminnan suunnitteluun ja kehittämiseen on lisääntynyt.
Opiskeluhuoltoryhmät kokoontuvat sekä lukioissa että ammatillisessa koulutuksessa kuitenkin edelleen niin harvoin, että lakisääteisten tehtävien hoito voi käytännössä olla vaikeaa. Yksittäisten opiskelijoiden asioiden käsitteleminen lainvastaisesti opiskeluhuoltoryhmissä on vähentynyt ammatillisessa koulutuksessa ja yleistynyt lukioissa.
Liikuntaa opiskelupäiviin tuovat toimenpiteet ovat vähentyneet
Opiskeluterveydenhuollon kanssa tehtävä yhteistyö opiskelijoiden liikkumisen edistämiseksi on vähentynyt lukioissa ja ammatillisen perustutkintokoulutuksen oppilaitoksissa. Samoin opiskelijoille annettava yksilöllinen neuvonta liikkumisen tueksi sekä opiskelijoiden kouluttaminen liikunnan vertaisohjaajaksi ovat vähentyneet.
Sisäliikuntatiloja toisen asteen koulutuksessa hyödynnettiin kuitenkin vuonna 2020 tehtyyn edelliseen tiedonkeruuseen verrattuna hieman enemmän, mikä selittyy osittain edellisten vuosien koronapandemian rajoituksilla.
Liikuntaa edistäviä toimenpiteitä tulisi lisätä toisen asteen koulutuksessa.
– Esimerkiksi viimeisimmät valtakunnalliset LIITU-tutkimukset ja Move!-mittaukset kertovat, että lasten ja nuorten fyysinen aktiivisuus sekä fyysinen toimintakyky ovat heikentyneet. Myös toisen asteen opiskelijoiden fyysisen aktiivisuuden lisäämisessä ja toimintakyvyn kehittämisessä on kyse kansanterveyden ja -talouden edistämisestä, korostaa opetusneuvos Matti Pietilä Opetushallituksesta.
Tiedonkeruuseen vastasivat syksyllä 2022 suuri osa Manner-Suomen lukioista (92 %) ja ammatillista perustutkintokoulutusta järjestävien oppilaitosten toimipisteistä (88 %).
– Tiedonkeruiden tulokset kertovat oppilaitosten vahvuuksista ja kehittämiskohteista opiskelijoiden hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä. Samalla ne myös tukevat oppilaitoksia arvioimaan ja kehittämään toimintaansa, projektipäällikkö Kirsi Wiss THL:stä kertoo.
Opetushallituksen tiedote Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) kanssa tehdyistä tiedonkeruista
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
opetusneuvos Kristiina Laitinen (tiedonkeruun tulokset lukiokoulutuksen osalta) 9.5. klo 12.30 alkaen, Opetushallitus
puh. 029 533 1244
kristiina.laitinen@oph.fi
opetusneuvos Mia Vartiainen (tiedonkeruun tulokset ammatillisen koulutuksen osalta), Opetushallitus
puh. 029 5331187
mia.vartiainen@oph.fi
projektipäällikkö Kirsi Wiss (tiedonkeruu), THL
puh. 029 524 7705
etunimi.sukunimi@thl.fi
kehittämispäällikkö Johanna Jahnukainen (tiedonkeruu), THL
puh. 029 524 8032
etunimi.sukunimi@thl.fi
Linkit
- Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen lukioissa – TEA 2022. Tilastoraportti 19/2023, THL.
- Opetus- ja kulttuuriministeriö: Liikuntaindikaattorit
- TEAviisari -verkkopalvelu
- THL:n uutinen 9.5.2023: Liikkumista opiskelupäivään tuovat toimet ovat vähentyneet lukioissa ja ammatillisessa koulutuksessa
- Wiss K, Jahnukainen J, Saaristo V & Vartiainen M. Hyvinvoinnin ja terveyden ja edistäminen ammatillisessa perustutkintokoulutuksessa 2022. Tutkimuksesta tiiviisti 24/2023, THL.
Tietoja julkaisijasta
Opetushallitus on opetus- ja kulttuuriministeriön hallinonalalla toimiva virasto, joka vastaa koulutuksen, varhaiskasvatuksen ja jatkuvan oppimisen kehittämisestä sekä kansainvälisyyden edistämisestä. Opetushallituksen mediapalvelu palvelee maanantaista torstaihin klo 9–16 ja perjantaisin sekä juhlapyhien aattoina 9–15.
puh. 0295 331 703
media@oph.fi
Opetushallituksen verkkopalvelu: Medialle
Tietosuojaseloste
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Opetushallitus / Utbildningsstyrelsen
8 650 hakijaa sai opiskelupaikan korkeakoulujen vieraskielisistä koulutuksista ja Taideyliopistosta30.5.2025 09:42:51 EEST | Tiedote
Korkeakoulujen kevään ensimmäisessä yhteishaussa oli 26 100 hakijaa, joista opiskelupaikan sai 33 %. Haettavana olivat korkeakoulujen syksyllä alkavat vieraskieliset koulutuksen ja Taideyliopiston koulutusohjelmat. Opiskelupaikoista oli nyt vähemmän kilpailua, sillä hakijoiden määrä puolittui viimevuotisesta. Erityisesti kansainvälisten hakijoiden määrä väheni käyttöön otetun hakemusmaksun takia.
8 650 sökande fick en studieplats vid högskolornas utbildningar på främmande språk och vid Konstuniversitetet30.5.2025 09:41:50 EEST | Pressmeddelande
I vårens första gemensamma ansökan till högskolorna deltog 26 100 sökande, varav 33 procent fick en studieplats. Högskolornas utbildningar på främmande språk som inleds på hösten och Konstuniversitetets utbildningsprogram kunde sökas i denna omgång. Konkurrensen om studieplatserna var nu mindre, eftersom antalet sökande halverades jämfört med fjolåret. Särskilt antalet internationella sökande minskade på grund av att en ansökningsavgift tagits i bruk.
Ungefär 63 000 unga går ut grundskolan i vår27.5.2025 11:45:00 EEST | Pressmeddelande
Cirka 63 000 elever i årskurs 9 slutför sin grundläggande utbildning vid läsårets slut. Drygt 25 000 nya studenter utexamineras. Det slutliga antalet utexaminerade inom yrkesutbildningen står klart i början av juli.
Noin 63 000 nuorta päättää tänä keväänä perusopetuksen27.5.2025 11:45:00 EEST | Tiedote
Lukuvuoden päättyessä saa noin 63 000 yhdeksäsluokkalaista päätökseen opintonsa perusopetuksessa. Uusia ylioppilaita valmistuu reilut 25 000. Ammatillisesta koulutuksesta valmistuvien määrä täsmentyy heinäkuun alussa.
Digitaliseringen framskrider i olika takt i skolorna26.5.2025 13:00:00 EEST | Pressmeddelande
Det finns fortsättningsvis stora skillnader mellan lärare och skolor när det gäller användningen av digitala apparater i undervisningen i Finland. En central utmaning när det gäller att etablera användningen av digital teknik i undervisningen är lärarnas kompetens i digital pedagogik. Det här framgår av en forskningsöversikt som Utbildningsstyrelsen beställt av Jyväskylä universitet. I översikten har forskarna satt sig in i de undersökningar som gjorts om digitaliseringen inom undervisningen och dess effekter.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme