DNA Oyj

DNA:n tutkimus: Yli puolet suomalaisista käyttää suoratoistopalveluja – Netflixissä nyt myös kotimaista tuotantoa

Jaa
Yli puolet suomalaisista käyttää Netflixin kaltaisia suoratoistopalveluja selviää DNA:n Digitaaliset elämäntavat -tutkimuksesta. Netflixin käyttö on kaikkein yleisintä nuorten keskuudessa. Uutuussarja Dance Brothersin myötä Netflixissä on nyt tarjolla myös kotimaista tuotantoa. Dance Brothers on katsottavissa Netflixissä tästä päivästä 10.5. alkaen. Elokuvista ja sarjoista nauttiminen edellyttää myös nopeaa ja viiveetöntä nettiyhteyttä.

DNA:n Digitaaliset elämäntavat -tutkimuksen* mukaan yli puolet suomalaisista (53 %) katsoo tv-sisältöjä maksullisten suoratoistopalvelujen kautta. Myös reilusti yli kolmannes ilmoittaa käyttävänsä Netflixin kaltaisia suoratoistosovelluksia tabletilla ja älypuhelimella (37 %).

Nuorten ikäryhmien keskuudessa Netflixin käyttö on kaikkein yleisintä. Kaikista tutkimuksen vastaajista yli puolet (55 %) ilmoittaa käyttävänsä Netflixiä, mutta 16–24-vuotiaista näin tekee peräti 85 prosenttia ja 25–34-vuotiaista 79 prosenttia.

Nyt Netflix lanseeraa ensimmäisen paikallisen suomalaissarjan Dance Brothersin. Draamasarjassa tanssijaveljekset Roni ja Sakari pyrkivät hankkimaan elantonsa tanssilla, ja he perustavat oman klubin rahoittaakseen unelmaansa.

”DNA on pitkäaikainen kumppanimme, ja tuomme yhdessä erinomaiset tuotteemme yhteen, jotta asiakkaamme voivan nauttia paikallisista ja kansainvälisistä ohjelmista kuten Dance Brothers, The Glory ja Beef, sanoo Patrick Danckwardt, Head of Business Development, Pohjoismaat ja Benelux, Netflixiltä.

”Iloitsemme siitä, että Netflix on valinnut DNA:n laajakaistayhteyden osaksi Suomen suosituinta suoratoistopalvelua, ja voimme tarjota yhteispalvelullamme suomalaisille parhaan mahdollisen katselukokemuksen”, kertoo Mikko Saarentaus, viihdeliiketoiminnan johtaja DNA:lta.

DNA:n asiakkaat voivat hankkia Netflixin itselleen DNA Netti ja Netflix Perhe -yhdistelmätilauksena. Tällöin molemmat palvelut saa edulliseen asiakasetuhintaan, helposti yhdellä DNA-laskulla.

*DNA:n ja Nepan yhteistyössä tuottama Digitaaliset elämäntavat -tutkimus tehtiin online-paneelissa 4.–12.5.2022. Sen tavoitteena on selvittää, miten suomalaiset käyttävät erilaisia digitaalisia palveluja sekä niiden käytön muutoksia. Vuosittain toteuttavaan tutkimukseen vastasi tuhat 16–74-vuotiasta suomalaista. Tutkimus on tehty vuodesta 2013 alkaen. Tutkimusraportin voi ladata täältä.


Lisätietoja medialle:
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi 
Mikko Saarentaus, viihdeliiketoiminnan johtaja, DNA, puh. 044 549 0374, mikko.saarentaus@dna.fi 

Avainsanat

Kuvat

Lataa
Mikko Saarentaus, viihdeliiketoiminnan johtaja, DNA
Mikko Saarentaus, viihdeliiketoiminnan johtaja, DNA
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

DNA Oyj
DNA Oyj
PL 10
01044 DNA

http://www.dna.fi

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2022 liikevaihtomme oli 997 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 700 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Netflix is one of the world's leading entertainment services with 231 million paid memberships in over 190 countries enjoying TV series, films and games across a wide variety of genres and languages. Members can play, pause and resume watching as much as they want, anytime, anywhere, and can change their plans at any time.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj

Slow copper broadband is becoming a thing of the past: The last of DNA’s consumer xDSL connections will be phased out in March 20243.10.2023 10:00:00 EEST | Press release

Copper-based network technology has served telecommunications for over 160 years, but today, its utilisation rate and significance are limited. DNA first announced that it would be replacing its copper-based networks with more modern solutions in 2021, and work to decommission them began the following year. At the beginning of 2024, DNA will have just over 1,000 consumer customers who still use copper-based broadband. The last of these services will be terminated at the end of March 2024.

Hitaat kuparilaajakaistat jäävät historiaan: Viimeisetkin kuluttaja-asiakkaiden xDSL-yhteydet päättyvät DNA:lla maaliskuussa 20243.10.2023 10:00:00 EEST | Tiedote

Kupariverkko on palvellut televiestintää jo yli 160 vuotta, mutta sen käyttöaste ja merkitys on ollut viime vuosina enää hyvin pieni. DNA tiedotti jo vuonna 2021 kupariverkkojensa korvaamisesta moderneilla ratkaisuilla ja varsinainen kupariverkkojen purkaminen alkoi vuonna 2022. DNA:lla on vuoden 2024 alkaessa jäljellä enää reilu 1 000 kuparipohjaista laajakaistaa käyttävää kuluttaja-asiakasta. Heidän osaltaan kyseiset palvelut päättyvät maaliskuun 2024 lopussa.

DNA:n myydyimmät puhelimet, älykellot ja tietokoneet syyskuussa 2023 – Applen uutuusmallit ja kellopuhelimet olivat kysyttyjä2.10.2023 08:00:00 EEST | Tiedote

DNA:n sekä kuluttaja- että yritysasiakkaiden myydyimpien puhelinten valmistajaksi nousi syyskuussa Samsung. Myös Apple nousi syyskuun laiteuutuuksillaan molempien listojen kärkisijoille. Myydyimpänä älykellona jatkaa jo toista kuukautta putkeen Xploran XG03-kellopuhelinmalli samalla, kun Applen uutuudet nousivat heti kärkikolmikkoon myös älykellojen listalla. Kolmannella vuosineljänneksellä tietokoneiden kysynnässä näkyi selvästi syksyn koulujen alku.

Nearly 40 per cent of Finns feel that digital services have a negative effect on concentration – Disconnect Day on 1 October invites people to put their devices away22.9.2023 10:30:00 EEST | Press release

According to DNA’s annual Digital Life survey, nearly 40 per cent of Finns feel that constant use of digital services negatively affects their ability to concentrate. People want to restrict their use of smart devices, but many find it difficult. The upsides and downsides of digitality are highlighted especially in younger age groups. People under 35 in particular find it challenging to disconnect from their phone. Even so, parents estimate that as many as 36 per cent of young people aged 13 to 16 have wanted to limit the time they spend on their phones. The second annual Disconnect Day on 1 October 2023 challenges everyone to put their smart devices away.

Lähes 40 prosenttia suomalaisista kokee digipalvelujen haittaavan keskittymistä – Älyvapaapäivänä 1.10. laitteet laitetaan sivuun22.9.2023 10:30:00 EEST | Tiedote

DNA:n vuosittaisen Digitaalinen elämä -tutkimuksen mukaan lähes 40 prosenttia suomalaisista kokee jatkuvan digipalvelujen käytön haittaavan keskittymiskykyään. Älylaitteiden käyttöä tahdotaan rajoittaa omatoimisesti, mutta moni pitää sitä vaikeana. Digitaalisuuden positiiviset ja negatiiviset puolet korostuvat varsinkin nuoremmissa ikäryhmissä. Etenkin alle 35-vuotiaat pitävät puhelimelta irrottautumista haastavana. Silti vanhempien arvion mukaan jopa 36 prosenttia 13–16-vuotiaista nuorista on halunnut itse rajoittaa puhelimen parissa viettämäänsä aikaa. Toisen kerran 1.10.2023 vietettävä Älyvapaapäivä haastaa jokaisen laittamaan älylaitteet sivuun.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme