Fjällräven ja Specialized: Yhteistyömalliston uudet tuotteet kannustavat pyöräilemään ja retkeilemään säällä kuin säällä

Ruotsalainen retkeilybrändi Fjällräven ja yhdysvaltalainen pyöräilybrändi Specialized jatkavat yhteistyötään. Malliston uudet, tänään julkaistut tuotteet kannustavat ihmisiä paitsi pyöräilemään myös viettämään enemmän aikaa luonnossa.

Yhteistyömallistossa Specializedin pyöräilyasiantuntijuus ja Fjällrävenin vuosikymmenten kokemus ajattomien ja kestävien retkeilyvarusteiden luomisesta sulautuvat yhteen. Tuloksena on kiinnostava valikoima huolellisesti suunniteltuja vaatteita ja varusteita, jotka sopivat niin useamman päivän pyörävaelluksille kuin työmatkapyöräilyyn kaupunkiin. Brändiyhteistyön tavoitteena on inspiroida ihmisiä vahvistamaan ja vaalimaan luontosuhdettaan: uskaltautumaan ulos lähiluontoon tai pyöräseikkailulle kauemmas.

Fjällräven ja Specialized lanseerasivat yhteistyömallistonsa ensimmäisen osan maaliskuussa 2022. Siinä keskityttiin vaatteisiin ja varusteisiin, jotka oli suunniteltu lähiluonto ja urbaanit kaupunkiretket mielessä pitäen. Toukokuussa 2022 julkaistu malliston toinen osa sisälsi taas teknisempiä tuotteita ja oli suunnattu erityisesti pidemmille retkille ja gravel-pyöräilyyn.

Tänään julkaistu lisäys mallistoon kantaa nimeä Ride Out, Stay Out, jonka keskeisenä teemana on nimensä mukaisesti pysyä ulkona pidempään käyttämällä pyörävaellukseen ja eri sääoloihin optimoituja varusteita. Keskiössä on tuotteiden monikäyttöisyys, joka on erityisen tärkeää, kun pakkaustilaa on vähemmän. Uudet tuotteet on suunnattu erityisesti pyöräretkeilijöille, jotka etsivät monipuolisia ja toiminnallisia varusteita niin pidemmille kuin lyhyemmille pyörävaelluksille.

“Pyöräretkillä tilanpuute yhdistettynä erilaisiin varustetarpeisiin voi hankaloittaa luontoon lähtemistä. Olemmekin kehittäneet käteviä ja fiksuja ratkaisuja kaikille, jotka haluavat nimenomaan polkea kesän retkille ja myös vaihtelevissa keleissä. Uuden malliston ytimessä on tuotteiden toimivuus, luotettavuus ja mukavuus”, kuvailee Fjällrävenin innovaatiopäällikkö Erik Blomberg.

Uutuustuotteisiin lukeutuvat muun muassa nerokas S/F Expandable Hip Pack -vyölaukku, joka laajenee 11,5 litran repuksi, sadekeleillä pelastava S/F Rain Poncho sekä olkalaukuksi muuntuva S/F Handlebar Rolltop, joka kiinnitetään pyörän tankoon. Lisämukavuutta pyöräretkille tuovat esimerkiksi pikkutavaroiden säilytyksessä helpottava S/F Gear Vest -liivi, auringolta suojaava S/F Sun Shirt ja lisälämpöä tarjoava S/F Sleep Poncho. Koko mallistoon pääsee tutustumaan Fjällrävenin verkkosivuilla.

“Yksi suosikeistani uusista tuotteista on S/F Sleep Poncho, jonka havaitsin testeissä olevan jopa monikäyttöisempi kuin alun perin olimme ajatelleet. Tuote toki sopii erinomaisesti kevyeksi nukkumapeitteeksi ja leirivaatteeksi retkeillessä, mutta se toimii myös kätevänä pukukoppina, kun kuoriudun märkäpuvustani surffauksen jälkeen, ja eristävänä ponchona auringonlaskua purjeveneen kannelta ihailtaessa”, Blomberg vinkkaa.

Fjällrävenin ja Specializedin yhteistyömalliston uutuustuotteet ovat saatavilla Fjällrävenin verkkokaupasta, valikoiduista Partioaitan myymälöistä ja verkkokaupasta, Pirkkalan Scandinavian Outdoor -myymälästä sekä Varuste.netistä 10. toukokuuta alkaen.

Haastattelupyynnöt:
Maritta Kettunen, 050 548 1747, maritta.kettunen@mellakka.fi

Juulia Rajala, 0400 588 928, juulia.rajala@fenixoutdoor.fi

S/F Expandable Hip Pack
S/F Expandable Hip Pack
S/F Rain Poncho
S/F Rain Poncho
S/F Handlebar Rolltop
S/F Handlebar Rolltop
S/F Gear Vest
S/F Gear Vest ja S/F Handlebar Rolltop
S/F Sun Shirt
S/F Sleep Poncho
S/F Sleep Poncho

Åke Nordin perusti Fjällrävenin vuonna 1960 kellarissaan Örnsköldsvikin kaupungissa Pohjois-Ruotsissa. Nykyisin yhtiön ajattomat, toimivat ja kestävät retkeilyvarusteet tunnetaan ympäri maailmaa, ja niitä on saatavana yli 70 maassa. Fjällrävenin tuotevalikoima koostuu niin ulkoiluvaatteista -ja varusteista, kuin rinkoista, repuista, teltoista ja makuupusseistakin. Yhtiön ydinarvoihin kuuluu ihmisten, eläinten ja luonnon vastuullinen kohtelu. Fjällrävenin ydintehtävä ja eteenpäin vievä voima on aina ollut inspiroida yhä useampia ihmisiä viettämään aikaa ulkona luonnossa. Yhtiö on kahden suositun ulkoilutapahtuman, Fjällräven Classicin ja Fjällräven Polarin, alullepanija. Tapahtumiin osallistuu joka vuosi tuhansia ihmisiä.

Specialized on yhdysvaltalainen polkupyörävalmistaja, jonka tavoite on ollut jo puolen vuosisadan ajan valmistaa turvallisia, tehokkaita ja pitkään kestäviä polkupyöriä. Vaikka pyörien, vaatteiden ja varusteiden valmistamisella ja kuljettamisella on vaikutuksensa ympäristöön, asiat voi tehdä aina paremmin – ja pyöräilijät odottavat sitä. Specialized on sitoutunut rakentamaan laadukkaita pyöriä ja varusteita, mutta myös minimoimaan niistä aiheutuvat ympäristövaikutukset. Yritys on sitoutunut myös kehittämään tehokkaan tavan kaiken materiaalin uudelleen käyttämiseen ja kierrättämiseen.