Suomalaiset paljastavat mikä juhlapukeutumisessa on vaikeinta – pukukoodien rooli korostuu erityisesti

Kyselytutkimuksen mukaan suurin ongelma juhlapukeutumisessa on löytää omalle vartalolleen sopivia juhla-asuja. Haastavimmaksi tämän ongelman nimesi 51 prosenttia kaikista vastaajista ja heistä peräti 86 prosenttia oli naisia. Tutkimuksen mukaan ilmiö korostuu eniten 55–64 -vuotiaiden naisten keskuudessa, jossa 56 prosenttia nosti isoimpana ongelmana esiin omalle vartalolle sopivan asun löytämisen.
“Istuvuus ja se, että se tuntuu juuri oikealta omalle vartalolle ovat selvästi ne tekijät, joita myyjät myös Sokoksella kuulee usein asiakkaiden suunnasta. Asiantunteva myyjä auttaa löytämään ja valitsemaan oman tyylisen asun, joka istuu hyvin ja tuntuu mukavalta päällä. Tärkeä osa kokonaisuutta ovat myös juhla-asua oikealla tavalla tukevat alusvaatteet ja sukkahousut”, Sokoksen naisten muodin ryhmäpäällikkö Mari Viri kertoo.
Virin mukaan juhlapukeutumisessa arvostetaan tällä hetkellä eniten monikäyttöisyyttä ja esimerkiksi sitä, ettei mekko olisi kertakäyttöinen. Tämän lisäksi istuvuutta, ajattomuutta ja vastuullisuutta painotetaan juhlavaatteiden ostossa.
Monikäyttöisyys näkyy Virin mukaan myös siinä, että nykyään suomalaiset yhdistelevät mutkattomasti vanhaa ja uutta. Jopa 44 prosenttia kyselytutkimukseen vastanneista kertoo hyödyntävänsä olemassa olevia juhlavaatteita kevään juhlien pukeutumisessa.
“Yksi tämän hetken trendeistä on erilaiset haalarit, housut ja juhlavat topit, jotka ovat helposti yhdistettävissä myös arkipukeutumiseen.”
Suomalaiset kaipaavat rajoja
Pukeutuminen muuttuu yhä vapaammaksi ja rennommaksi, ja tiukkaan pukukoodiin törmää enää harvoin. Kyselytutkimuksen mukaan suomalaiset kokevat kuitenkin erilaiset pukukoodit- ja rajoitukset helpottaviksi ja jopa vapauttaviksi.
Kyselytutkimukseen osallistuneilta kysyttiin, miten he kokevat yleiset pukeutumisetiketit. Monivalintavastauksien joukosta nousi esiin, että 42 prosenttia kokee etikettien tuovan helpotusta sopiviin asuvalintoihin ja 41 prosenttia kokee niiden tuovan juhliin tunnelmaa.
“Pukeutumisetikettien koetaan selvästi tuovan helpotusta pukeutumiseen sekä antavan niin sanotusti “ohjenuoran” juhliin.Etikettien tunteminen helpottaa asujen muokkaamista tilaisuuteen sopivaksi, ja olemme huomanneet, että niiden puuttuessa suomalaiset saattavat kokea haasteita oikeanlaisen juhla-asun löytämisessä. Suomalaiset pukeutuvat juhliin pääasiassa hillitysti ja klassisesti etikettien mukaan. Naisilla erityisesti mekko tai housupuku on sellainen “go-to” -vaate, jota on helppo muokata erilaisilla asusteilla, kuten koruilla, kengillä ja pikkulaukuilla. Esimerkiksi vyön avulla asuun saa aivan eri tyylin ja istuvuuden aikaiseksi. Lisäksi tällä hetkellä suosituimpia ovat a-linjaiset ja kietaisumalliset mekot niin kuoseissa kuin yksivärisinä”, Viri toteaa.
Viri ohjeistaa, että klassisen ja etiketteihin mukautuvan juhla-asun löytämisessä kannattaa kiinnittää huomiota tiettyihin materiaaleihin sekä aikaa kestäviin kuoseihin.
“Tyylikäs satiinimekko sopii läpivuotiseen käyttöön ja on ajaton valinta moneen juhlaan ja pukukoodiin. Myös persoonalliset ja runsaat kukkamekot ovat olleet suosittuja viime vuosina. Nämä erottuvat joukosta, ovat mukavia päällä ja sopivat jokaiselle keholle. Lisäksi ne ovat helppohoitoisia ja valmiita uusiin juhliin taas heti pesun kautta.”
Miehillä smart casual korvaa formaalin pukeutumisen
Suomalaisten miesten pukeutuminen on hyvin kontrolloitua, mutta se on muuttumassa entistä rennompaan suuntaan. Miesten juhlapukeutumisessa korostuu mukavuus, eikä juhlavaate saa tuntua itselle vieraalta.
“Suomalaisten miesten pukeutuminen on selvästi aikaisempaa rennompaa ja omaa tyyliä korostavaa. Klassisen pukupukeutumisen rinnalla kasvaa smart casual-tyyli, jossa puku korvataan chinoilla ja esimerkiksi paitatakilla. On myös nähtävissä, että pellava yleistyy materiaalina villakankaiden vaihtoehtona”, kertoo Sokoksen miesten muodin ryhmäpäällikkö Iiro Kourujärvi.
Kourujärven mukaan miehille sneaker-kengät ovat moderni vaihtoehto, joiden avulla juhla-asua voi muokata asteen rennommaksi. Siistien pukukenkien myynti kasvaa keväisin ja erityisesti ruskean sävyiset kengät korostuvat miesten valinnoissa.
Tutkimus toteutettiin huhtikussa 2023, ja siihen vastasi 1677 henkilöä ikäjakaumalla alle 24- yli 75-vuotiaat. Heistä 86 prosenttia oli naisia ja 14 prosenttia miehiä. Tutkimus toteutettiin valtakunnallisesti.
Kuvia Sokoksen juhlatyyleistä, kuvalähde: Sokos
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mari Viri, Sokoksen naisten muodin ryhmäpäällikkö, mari.viri@sok.fi,
Iiro Kourujärvi, Sokoksen miesten muodin ryhmäpäällikkö, iiro.kourujarvi@sok.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä ja Åhléns hankintayhteistyöhön – ruotsalaistavaratalon omien merkkien suosikkituotteet täydentävät jatkossa Sokoksen ja Prisman valikoimaa28.5.2025 15:00:00 EEST | Tiedote
SOK on solminut hankintayhteistyösopimuksen ruotsalaisen Åhléns-tavarataloketjun kanssa. Yhteistyö tuo Sokos-tavarataloihin, Prismoihin sekä sokos.fi- ja prisma.fi-verkkokauppoihin Åhlénsin suosittuja oma merkki -tuotteita naisten ja miesten muodin sekä kodin tuotealueilta. Ensimmäiset maistiaiset uudesta valikoimasta saapuvat myymälöihin kesän alussa.
Yli 1300 suomalaista vastasi: Näin paljon valmistujaislahjaan tulee käyttää rahaa – tällaisia ovat kevään suosikkilahjat28.5.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Kevään valmistujaislahjoihin tulisi käyttää suurimman osan mielestä vähintään 30 euroa, mutta enintään 100 euroa, kertoo Prisman asiakasomistajilleen teettämä tuore kyselytutkimus. Yli 1300 vastaajaa kertoivat myös, mitkä ovat heidän mielestään sopivimmat valmistujaislahjat sekä parhaat omalle kohdalle osuneet lahjat ja huomionosoitukset valmistumisen kunniaksi. Prisman asiantuntija ennakoi, että tänä vuonna suosituimpien lahjojen joukossa ovat astia- ja aterinsarjat.
Prisman data: Suomalaiset innostuivat perinteisestä havukasvista – jopa 30 % kasvu pihoilla ja puutarhoissa15.5.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Kevät on ollut toistaiseksi viileä, mutta se ei ole lannistanut suomalaisia pihojenlaittajia, kertoo Prisman tuore myyntidata. Esimerkiksi lannoitteita on myyty jo 10 prosenttia edellisvuotta enemmän ja terassien käsittelyyn tarkoitettujen puuöljyjen myynti on noussut jopa 50 prosenttia. Datasta käy myös selväksi, että suomalaiset puutarhurit ovat tänä vuonna innostuneet toden teolla tuijista. Samalla uusi jätelaki on näkynyt selvästi kompostikuivikkeen myynnissä.
Kysely: Joka neljäs suomalainen värjää hiuksiaan säännöllisesti kotona – näin vältät tyyppimokat12.5.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Sokoksen tekemän kyselytutkimuksen mukaan hiusten värjäämistä pidetään tärkeänä osana ulkonäköä. Neljäsosa suomalaisista värjääkin hiuksensa kotona säännöllisesti eli vähintään 3–5 kertaa vuodessa. Sokoksen kauneuden asiantuntija jakaa vinkit yleisimpiin kotivärjäyksen sudenkuoppiin.
Prisman ja Sokoksen noutopiste joka kylään – S-ryhmä valjastaa suurimman valttinsa asiakasomistajien eduksi7.5.2025 15:05:37 EEST | Tiedote
Asiakkaat voivat tulevaisuudessa noutaa Prisman ja Sokoksen verkkokaupan ostoksensa S-ryhmän ruokakauppoihin tulevista ässänvihreistä noutolokerikoista ympäri Suomen. S-ryhmässä on kehitetty suosittua käyttötavarakaupan verkkokauppojen myymälänoutoa usean vuoden ajan ja tällä hetkellä myymälänouto toimii Prismoissa ja Sokoksissa. Tulevina vuosina mukaan valjastetaan S-ryhmän ainutlaatuisen laaja toimipaikkaverkosto, jotta asiakkaiden arki helpottuu entisestään. Tarkoituksena on toimittaa tuotteet asiakkaille nopeasti, edullisesti ja harppauksen ekologisemmin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme