Kurt Björklund har valts till Årets alumn vid Svenska handelshögskolan
Kurt Björklund, managing partner för det globala investeringsbolaget Permira, har utnämnts till Årets alumn vid Svenska handelshögskolan (Hanken).
– Jag är väldigt hedrad över att har blivit utnämnd till Årets alumn. Det är trevligt att jag har kunnat bidra till positiva saker för Hanken, studenterna och alumnnätverket, konstaterar Kurt Björklund.
Kurt Björklund utexaminerades från Hanken 1993 med nationalekonomi som huvudämne och finansiering och investering som biämne. De senaste 27 åren har Kurt Björklund jobbat inom det företag som i dag är Permira. Först 12 år i London, New York och Stockholm och de senaste 15 åren i London som företagets vd.
Svenska handelshögskolan utser årligen Årets alumn, en Hankenalumn som hållit kontakt med högskolan efter sin utexaminering och som fått erkännande för sitt engagemang i samhället.
– Kurt har hållit kontakten med Hanken och stöttat sitt alma mater, både genom att engagera sig i flera verksamhetsområden och även genom att stötta Hanken med viktiga och mycket generösa donationer. Hans insatser har bidragit till en positiv utveckling för skolan och skapat en stödjande kultur kring Hanken vilket vi är mycket tacksamma för, säger Camilla Wardi, chef för näringslivsrelationer och samverkan på Hanken.
Enligt Kurt Björklund är det alumnernas kollektiva ansvar att se till att Hanken är en stark högskola i en värld där universiteten globalt konkurrerar mot varandra.
– Det är extremt viktigt att vi hjälper Hanken att vara den starkaste möjliga institutionen så att vi ger de bästa möjliga förutsättningarna till de unga som ska ut i världen och de unga som stannar i Finland för att konkurrera mot resten av världen.
För mer information:
Camilla Wardi, chef för näringslivsrelationer och samverkan, tfn +358 (0)40 560 5964, e-post: camilla.wardi@hanken.fi
Bilder
Om
Svenska handelshögskolan är den äldsta handelshögskolan i Finland, med verksamhet i Helsingfors och Vasa. Den är ett ledande, internationellt ackrediterat universitet med över hundra års erfarenhet av utbildning och forskning inom ekonomi. Forskningen är mycket ansedd och utgör grunden för all undervisning. Hanken har ett nära samarbete med näringslivet och ett aktivt alumnnätverk med drygt 14 000 alumner som arbetar i över 70 olika länder.
Andra språk
Följ Svenska handelshögskolan
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska handelshögskolan
Fem år av Finnish Innovation Index: Ikea det mest innovativa företaget 20256.5.2025 17:30:00 EEST | Pressmeddelande
Årets vinnare i Finnish Innovation Index (FII)-mätningen är Ikea. I topp 10 finns globala varumärken och finska flaggskepp: Apple, BMW Group, Uber, Marimekko, Fiskars Group, Normal, Samsung, Airbnb och Lumene. De senaste FII-resultaten visar hur innovation, värdegrund och tillväxt går hand i hand.
Finnish Innovation Index viisi vuotta: Ikea on innovatiivisin yritys 20256.5.2025 17:30:00 EEST | Tiedote
Vuoden voittaja Finnish Innovation Index (FII) -mittauksessa on Ikea, ja top 10 sisältää globaaleja brändejä ja suomalaisia ikoneita: Apple, BMW Group, Uber, Marimekko, Fiskars Group, Normal, Samsung, Airbnb ja Lumene. Viimeisimmät FII-tulokset korostavat, kuinka innovaatio, arvopohja ja kasvu kulkevat käsi kädessä.
Five years of Finnish Innovation Index: IKEA is the most innovative company in 20256.5.2025 17:30:00 EEST | Press release
The Finnish Innovation Index (FII) 2025 winner is IKEA with top10 including global brands and Finnish icons: Apple, BMW Group, Uber, Marimekko, Fiskars Group, Normal, Samsung, Airbnb, and Lumene. The latest FII results spotlight how innovation, purpose, and growth go hand in hand.
Ny forskning visar att nuvarande argument för att minska köttkonsumtionen kan få motsatt effekt28.4.2025 11:59:42 EEST | Pressmeddelande
Det är välkänt att vi behöver övergå till mer hållbara kostvanor genom att ersätta animaliska produkter med växtbaserade alternativ. Däremot är det fortfarande en kritisk fråga att förstå vilka konsumenter som för närvarande äter kött och vilka som är villiga att minska sin konsumtion och varför.
Uuden tutkimuksen mukaan nykyiset moraaliset perustelut lihankulutuksen vähentämiseksi saattavat kääntyä tarkoitustaan vastaan28.4.2025 11:59:42 EEST | Tiedote
Jo vakiintuneen näkemyksen mukaan ihmisten on siirryttävä kohti kestävämpiä ruokailutottumuksia korvaamalla eläinperäisiä tuotteita kasvipohjaisilla vaihtoehdoilla. On kuitenkin myös tärkeää ymmärtää, ketkä kuluttajista syövät nykyisin lihaa ja ketkä ovat valmiita vähentämään lihankulutustaan ja miksi näin on.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum