HSL:n ensimmäisen pikaratikan linjanumero on 15
Helsingin seudun ensimmäisen pikaraitiolinjan numero on nyt päätetty. Kun liikenne alkaa, Raide-Jokeri-hankkeessa rakennettua pikaraitiotietä alkaa ajaa linja numero 15.

Pyrkimyksenämme on ollut löytää linjalle tunnus, joka olisi ymmärrettävä, kuvaisi mahdollisimman selkeästi sen tarjoamaa palvelua ja toisi esille linjan roolin osana seudun liikenneverkkoa. Uudesta linjasta on puhuttu rakennushankkeen nimen mukaisesti Raide-Jokerina, mutta se ei sovi linjan viralliseksi tunnukseksi. Aiemmissa työvaiheissa olemme kutsuneet linjaa myös nykyistä bussilinjaa mukaillen nimityksellä pikaratikka 550.
Uudet ratikat toiselle kymmenluvulle
Uusien kaupunki- ja pikaraitioteiden rakentaminen aiheuttaa Helsingin seudulla tarpeen päivittää nykyistä linjatunnusjärjestelmää. Tällä hetkellä raitioliikenne käyttää numeroita 1–10. Tulevat pikaratikat numeroidaan toiselle kymmenluvulle, eli ne käyttävät linjatunnuksia 11–19. Näin uudet linjat muodostavat luontevan jatkumon jo nyt käytössä oleville raitiolinjojen numeroille.
Ensimmäisen pikaratikkalinjan numerossa 15 luku 5 kuvaa linjan poikittaista luonnetta. Bussiliikenteessä numerolla 5 alkavat linjatunnukset viittaavat poikittaiseen liikenteeseen, jota myös nykyinen runkobussilinja 550 edustaa.
Emme kuitenkaan anna uudelle pikaratikalle numeroa 550, koska se viittaa niin vahvasti bussiliikenteeseen. Linjanumero 550 olisi lisäksi hyvin samankaltainen kuin tulevaisuudessakin liikennöivien muiden bussilinjojen numerot.
Harkitsimme myös P-etuliitteen lisäämistä pikaratikoiden linjanumeroiden eteen kuvaamaan eroa pikaratikan ja kaupunkiratikan välillä, mutta tästä ajatuksesta luovuttiin. Vaikka pikaratikat poikkeavat nykyisistä kaupunkiratikoista väritykseltään ja liikennöintiperiaatteiltaan, ne käyttävät tulevaisuudessa Helsingin kantakaupungissa kulkiessaan samoja raideosuuksia ja tarjoavat yhteistä palvelua kaupunkiratikoiden kanssa.
Muut tulevaisuuden ratikkalinjojen numerot tarkentuvat myöhemmin. Ruoholahden ja Salmisaaren välillä nyt liikennöivä bussilinja 15 saa uudeksi numerokseen 26.
Uusi pikaratikka kulkee Itäkeskuksen ja Keilaniemen välillä
Pikaratikka 15 kulkee kehämäistä reittiä Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välillä. Se tuo raideliikenteen kokonaan uusille alueille kuten Viikkiin ja Maunulaan. Lisäksi se tarjoaa vaihtoyhteyksiä muuhun raideliikenteeseen päätepysäkkiensä lisäksi Oulunkylässä, Huopalahdessa, Leppävaarassa ja Aalto-yliopistolla.
Yhteyshenkilöt
Johanna WallinLiikenne-tulosalueen johtaja
Puh:050 3375 685Helsingin seudun liikenne HSL vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta, tilaamisesta ja lipuista sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on noin 400 työntekijää. Vuonna 2022 HSL:n toimintakulut olivat 734 miljoonaa euroa ja toimintatuotot 815 miljoonaa euroa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehtiin 304 miljoonaa nousua, mikä on suurin osa Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Liikenne pikaraitiolinjalla 15 alkaa 21.10.19.9.2023 14:15:00 EEST | Tiedote
Pikaraitioliikenne Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välisellä radalla alkaa lauantaina 21.10., kun linja 15 liikennöi ensimmäisen kerran. Uusi, 25 kilometrin mittainen rata tuo raitiovaunut kokonaan uusille alueille ja tarjoaa vaihtoyhteyksiä niin metroon kuin lähijuniinkin.
Suuret kaupunkiseudut peräänkuuluttavat valtiolta riittäviä panostuksia kestävään kasvuun13.9.2023 13:00:00 EEST | Tiedote
Seitsemän suurinta kaupunkiseutua esittävät yhteisessä kannanotossaan vakavan huolensa valtion niukoista resursseista kaupunkiseutujen kasvun tukemiseen. Pääministeri Petteri Orpon hallituksen ohjelma tunnistaa MAL-seutujen keskeisen merkityksen, mutta ei juurikaan varaa rahoitusta seutujen kehittämiseen. Seudut ovat määrätietoisesti kehittäneet kestävää yhdyskuntarakennetta ja peräänkuuluttavat pitkäjänteisyyttä myös valtiolta.
HSL:n hallituksen päätöksiä 12.9.202312.9.2023 14:12:43 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui tiistaina 12. syyskuuta ja teki päätökset alla luetelluista asioista.
MAL 2023 tähtää Helsingin seudun kestävään kasvuun ja toimivaan liikennejärjestelmään12.9.2023 11:02:49 EEST | Tiedote
Helsingin seutu kasvaa ja tiivistyy. Kasvu tukeutuu olemassa olevaan yhdyskuntarakenteeseen ja kestävään liikennejärjestelmään. Muun muassa nämä periaatteet sisältyvät maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL 2023 -suunnitelmaan. HSL:n hallitus hyväksyi MAL 2023 -suunnitelman liikennejärjestelmäosion ja sen vaikutustenarvioinnin kokouksessaan 12.9.2023.
HSL ja Helsingin seudun kunnat kartoittavat liikkumistutkimuksella asukkaiden tekemiä matkoja ja kulkutapoja1.9.2023 09:20:16 EEST | Tiedote
Ensimmäiset kutsukirjeet vuoden 2023 Liikkumistutkimukseen, joka selvittää Helsingin seudun asukkaiden matkoja ja kulkutapoja, on postitettu. Kutsun saa lähes 42 000 satunnaisesti valittua Helsingin seudun asukasta. HSL kehottaa vastaamaan tutkimukseen, sillä sen avulla saadaan tärkeää tietoa liikennettä koskevien päätösten ja suunnitelmien pohjaksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme