Destia Oy

Destia voitti Savon radan viisivuotisen kunnossapitosopimuksen

Jaa
Destia jatkaa Savon radan ja sen turvalaitteiden kunnossapitäjänä lokakuuhun 2028 Väyläviraston uusittua Destian sopimuksen. Noin 40 miljoonan euron arvoinen sopimus sisältää myös neljän vuoden jatko-option. Savon 680 kilometriä pitkän radan merkitys on keskeinen koko Itä-Suomen henkilö- ja tavaraliikenteelle. Keskeisiä liikennepaikkoja Savon radalla ovat Kouvola sekä Hamina ja Kotka, joiden satamaliikennettä rata myös palvelee. Destia on vastannut kyseisestä kunnossapitoalueesta jo vuodesta 2016 lähtien.
Destian tukemiskone työssään.
Destian tukemiskone työssään.

”Säännöllisellä ja oikein ajoitetulla kunnossapidolla varmistamme, että Suomen rataverkko pysyy liikennekelpoisena koko ajan. Nyt päättyneessä Kunnossapitoalue 6:n kilpailutuksessa valituksi kunnossapitäjäksi tuli Destia. Näin alueen hyvin tunteva toimija jatkaa laadukasta työtään kunnossapitoalueen kunnon ylläpitämiseksi ja parantamiseksi. Rataverkon kunnon tarkastukset ja kunnossapito vaativat erityisosaamista ja erikoiskalustoa, joita Destialta löytyy”, sanoo aluepäällikkö Markku Ahtiainen Väylävirastosta.

Radan kunnossapito sisältää paljon erilaisia velvoitteita. Niistä merkittävimpiä ovat talvisaikaan lumitöistä huolehtiminen ja kesäaikaan varsinaiset radan kunnossapitotyöt, joita ovat mm. erilaiset säännöllisesti tehtävät tarkastus-, huolto- ja mittaustyöt. Lisäksi kesäisin vaihdetaan tuhansittain puisia ratapölkkyjä ja useita kilometrejä kiskoja sekä vaihteiden osia koko alueelle. Savon radalla on 630 rautatievaihdetta sekä mittavat määrät turvalaitteita. Destia on valmiudessa ympäri vuorokauden vuoden jokaisena päivänä vastaamaan erilaisiin vikatilanteisiin ja korjaamaan niitä.

”Meiltä löytyy ammattitaitoinen ja motivoitunut ratakunnossapidon työporukka, joilla on käytössään nykyaikaiset koneet, laitteet ja työkalut. Olemme vastanneet Kunnossapitoalueesta 6 jo vuodesta 2016 lähtien ja nyt kun lumet ovat sulaneet pääsemme taas kesän kunnossapitotöihin. Yksi merkittävä kesän työvaihe ratakunnossapidossa on raiteiden ja vaihteiden läpituennat. Vuosittain tämän alueen raiteita läpituetaan noin 85 raidekilometriä ja lisäksi kymmenittäin vaihteita”, kertoo Ratakunnossapitoyksikön johtaja Antti Vierimaa Destiasta.

Savon radan eli Kunnossapitoalueen 6 viisivuotinen sopimus kattaa monipuolisia kunnossapidon tehtäviä ratojen päällysrakenteesta, vaihteista, radan varusteista ja laitteista alus- ja pohjarakenteisiin, rautatiealueisiin, liikennepaikkoihin ja ulkoalueisiin, raideliikenteen ohjaus- ja turvalaitejärjestelmiin sekä rakennuksien kunnossapitoon. Sopimukseen sisältyy myös kunnossapitoalueen 6 vaihteen lämmitysten sekä siltojen, rumpujen ja tunneleiden kunnossapito.

Destia on Suomen johtava radan päällysrakenteen ja turvalaitteiden kunnossapitäjä, joka ylläpitää noin 3 400 kilometriä valtion rataverkkoa. 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Antti Vierimaa, Ratakunnossapitoyksikön johtaja, Destia, sähköposti: antti.vierimaa@destia.fi, puh. 040 555 7840
Destian viestintä, sähköposti: tiedotus@destia.fi

Kuvat

Destian tukemiskone työssään.
Destian tukemiskone työssään.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Destia Oy
Destia Oy
Firdonkatu 2 T 151
00520 Helsinki

020 444 11https://www.destia.fi/

Destia on Suomen suurin infra-alan palveluyhtiö ja osa kansainvälistä Colas-konsernia. Luomme hyvän yhteiskunnan perustaa suunnittelemalla, rakentamalla ja ylläpitämällä huomisen liikenne- ja energiainfraa. Teemme sen noin 1 700 destialaisen ainutlaatuisella infran tajulla. Vuonna 2022 liikevaihtomme oli noin 600 miljoonaa euroa. www.destia.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Destia Oy

Destia parantaa Fingridin kantaverkkoa sähköaseman laajennuksella15.4.2025 12:51:39 EEST | Tiedote

Destia laajentaa Fingridin Pohjois-Pohjanmaalla Nivalassa sijaitsevaa Uusnivalan sähköaseman 400 kV:n kytkinlaitosta, mikä vahvistaa kantaverkon siirtokykyä ja mahdollistaa tuuli- ja aurinkovoiman liittämisen kantaverkkoon. Urakan kokonaishinta on noin 11 miljoonaa euroa. Työt ovat vastikään alkaneet suunnittelulla ja valmistelevilla töillä. Projektin arvioidaan valmistuvan kesällä 2027.

Destia toteuttaa Haistilan alikulkusillan rakennusurakan Ulvilassa9.4.2025 11:15:02 EEST | Tiedote

Väylävirasto on valinnut Destian toteuttamaan Haistilan alikulkusillan rakennusurakan osana Tampere-Pori tasoristeysten poisto ja parantaminen -hanketta, jonka tavoitteena on parantaa alueen liikenneturvallisuutta poistamalla ja parantamalla rataosuuden tasoristeyksiä. Urakassa Destia rakentaa uuden alikulkusillan Pori-Tampere-rataosuudelle Ulvilaan sekä poistaa alueelta kahdeksan tasoristeystä, mikä lisää alueen liikenneturvallisuutta merkittävästi, kun radan ylitys siirtyy alikulkuun ja vanhoja tasoristeyksiä suljetaan.

Kajave valitsi Destian, Maanrakennus Ohtamaan ja Rejlersin muodostaman ryhmittymän sähköverkkojen allianssikumppanikseen20.3.2025 10:00:06 EET | Tiedote

Destian, Maanrakennus Ohtamaan ja Rejlersin muodostama tarjoajaryhmittymä on voittanut sähköverkkoyhtiö Kajaven länsi-allianssin kilpailutuksen. Kyseessä on Suomessa harvinainen allianssimallilla toteutettava jakeluverkkojen rakentamisen, kunnossapidon ja vianhoidon sopimus vuosille 2025–2029. Sopimus sisältää option vuosille 2030–2032. Länsi-allianssi kattaa noin puolet Kajaven jakeluverkkoalueesta Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye