Destia Oy

Destia parantaa valtatietä 4 Konginkankaan ja Kalaniemen välillä

Jaa

Destia on voittanut Väylävirastolta suunnittele ja toteuta -projektin valtatien 4 parannustöistä välillä Konginkangas-Kalaniemi. Urakassa Destia rakentaa keskikaiteet ja lisää valaistusta olemassa oleville ohituskaistoille sekä parantaa valtatien kaarteita ja kaltevuuksia. Urakkaan sisältyy myös uuden eritasoliittymän rakentaminen sekä melusuojauksia ja riista-aitaa.

Kuvassa Vt 4 Kevätlahti-Petomäki-urakan aluetta
Kuvassa Vt 4 Kevätlahti-Petomäki-urakan aluetta

”Valtatie 4 on tärkeä ja vilkkaasti liikennöity yhteys, jolla on kuitenkin useita turvallisuuspuutteita. Urakka parantaa liikenneturvallisuutta ja mahdollistaa siirtymisen 100 km/h nopeusrajoituksiin ympäri vuoden, mikä lisää merkittävästi myös liikenteen sujuvuutta. Pyrimme minimoimaan työnaikaiset haitat liikenteelle ja toivomme kaikilta tiellä liikkujilta malttia ja työnaikaisten opasteiden huolellista seuraamista”, sanoo Väyläviraston projektipäällikkö Jarmo Niskanen.

19,3 miljoonan euron arvoisessa urakassa Destia rakentaa keskikaiteet Konginkankaan eteläiselle ja pohjoiselle ohituskaistalle sekä Masonmäen ja Kalaniemen eteläiselle ohituskaistalle. Urakassa loivennetaan tien kaarteita ja mäkiä sekä muutetaan tien kaltevuuksia, mikä helpottaa ajoneuvojen hallittavuutta sekä parantaa näkyvyyttä ja veden poistumista ajoradoilta. Eritasoliittymän ja rakennettavan keskikaiteen myötä myös kohtaamis- ja risteysonnettomuuksien riski pienenee.

Urakka on osa Väyläviraston Äänekoski–Viitasaari-ohituskaistat-hanketta, jonka tavoitteena on parantaa liikenteen sekä kuljetusten sujuvuutta ja turvallisuutta Konginkankaan ja Kalaniemen kohdalla. Hanke on jaettu kahteen urakka-alueeseen ja Destia toteuttaa myös kesällä 2023 käynnistyneen urakan välillä Kevätlahti–Petomäki Äänekosken pohjoispuolella.

”Nelostie on koko maalle merkittävä liikenneyhteys. Pääsemme hyödyntämään urakoissa monipuolista ja vankkaa väylien suunnittelu- ja rakentamisosaamistamme tärkeän liikenneyhteyden turvallisuuden ja sujuvuuden parantamiseksi hyvässä yhteistyössä Väyläviraston kanssa”, Destian työpäällikkö Jaakko Taipale sanoo.

Urakan aikana valtatien liikennettä ohjataan kiertoteille ja töitä suoritetaan liikennejärjestelyiden suojassa madalletuin nopeusrajoituksin. Työt käynnistyvät toukokuussa ja urakan arvioitu valmistumisaika on lokakuussa 2026. Viimeinen päällystekerros toteutetaan elokuun loppuun mennessä vuonna 2027.

Väylävirasto

Väylävirasto vastaa valtion tieverkon, rautateiden ja vesiväylien kehittämisestä sekä kunnossapidosta.

Destia

Destia on Suomen suurin infra-alan palveluyhtiö ja osa kansainvälistä Colas-konsernia. Luomme hyvän yhteiskunnan perustaa suunnittelemalla, rakentamalla ja ylläpitämällä huomisen liikenne- ja energiainfraa. Teemme sen noin 1 700 destialaisen ainutlaatuisella infran tajulla. Vuonna 2023 liikevaihtomme oli noin 640 miljoonaa euroa. www.destia.fi

Lisätietoja:

Jaakko Taipale, työpäällikkö, Destia, jaakko.taipale@destia.fi, puh. +358 40 350 1539

Destian viestintä: tiedotus@destia.fi

Avainsanat

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Destia Oy

Destia voitti Espoon kaupunkiradan alueurakka 3:n22.1.2024 11:30:28 EET | Tiedote

Destia on voittanut Väylävirastolta Espoon kaupunkiradan alueurakan 3, joka sijoittuu hankkeessa välille Koivuhovi – Espoon keskus. Nelivuotisessa, noin 80 miljoonan arvoisessa urakassa Destia rakentaa 4,5 kilometriä uutta kaksoisraidetta sekä korjaa ja rakentaa yhteensä yhdeksän siltaa. Urakkaan sisältyy myös louhinta- ja pohjanvahvistustöitä, valaistusteknisiä töitä sekä jalankulun ja pyöräilyn väylien sekä melusuojausten rakentamista. Destia toteuttaa myös Koivuhovin ja Tuomarilan asema-alueiden parannustöitä sekä urakka-alueeseen liittyviä katu-, vesihuolto- ja vihertöitä.

Raitioteiden merkitys kaupunkikehitykseen on suurempi kuin pelkkä kiskopari kertoo Destian tuore katsaus10.10.2023 10:41:40 EEST | Tiedote

Raitiotiet ovat paljon enemmän kuin vain liikennemuoto muiden joukossa. Niiden rakentamisella kyetään vaikuttamaan liikennejärjestelmään, yhdyskuntarakenteeseen ja kaupunkikehitykseen. Raidehankkeet tuovat kaupunkeihin merkittäviä määriä investointeja, mikä on havaittu esimerkiksi Tampereella ja Norjan Bergenissä. Destian tuore green paper -julkaisu käy läpi raidehankkeiden trendejä Euroopassa ja tarjoaa ajateltavaa kotimaan kaupunkipäättäjille.

Destia rakentaa Fingridille uutta Järvilinja-voimajohtoa Pohjois-Savossa2.10.2023 11:19:05 EEST | Tiedote

Destia on solminut Fingridin kanssa sopimuksen uuden voimajohtoyhteyden rakentamisesta osana Järvilinja-urakkaa, joka kasvattaa Suomen sähkönsiirtokapasiteettia pohjoisestä etelään ja mahdollistaa tärkeiden tuuli- ja aurinkovoimahankkeiden sekä teollisuusinvestointien liittämisen kantaverkkoon. Destia tulee toteuttamaan noin 82 kilometriä pitkän 400/110 kV:n voimajohdon, joka sijoittuu Lapinlahden, Siilinjärven ja Kuopion alueelle.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye