Beläggningsarbetena i de österbottniska landskapen inleds i början av juli

Orsaken till att beläggningsarbetet inleds så sent är de tidsmässiga begränsningarna som ställts för beläggningsobjekten, eftersom det även görs arbeten för att förbättra dräneringen vid samma objekt. Dräneringsarbetet utförs av andra än beläggningsentreprenören eller deras underentreprenör.
Beläggningsarbetets tidtabell preciseras under sommarens lopp och det kan också bli ändringar av objekten.
De mest betydande beläggningsobjekten sommaren 2023:
- Lappfjärd, Riksväg 8, Åsändan–Bäckliden, 21 kilometer
- Nykarleby, Riksväg 8, Ytterjeppo–Lövö, 20 kilometer
- Alavo, Stamväg 66, Asunmaa–Murroneva, 12 kilometer
Objekt som förbättras till grusvägar:
- Kannus, Landsväg 18057, Ainali - Mutkalampi 5,5 kilometer
- Etseri, Landsväg 17295, Sappiontie, 1 kilometer
Gång- och cykelvägar:
- Ilmajoki: Marjoharju - Huissikylä, 4,8 kilometer
- Seinäjoki: Heikkilänmäki, 1,7 kilometer
- Alavo: Santerinlampi, 0,4 kilometer
- Karleby: gång- och cykelväg, 0,8 kilometer
Beläggningsarbetet stör trafiken en aning, men på de livligast trafikerade vägarna strävar man efter att göra beläggningsarbetet med beaktande av rusningstider eller som nattarbete. Det är dock frågan om en kortvarig störning och man hoppas att trafikanterna är tålmodiga och uppmärksamma i trafiken. På vägarbetsplatserna finns det också arbetare som rör sig till fots kring arbetsmaskinerna och man bör i synnerhet ta hänsyn till deras arbetssäkerhet.
Kör försiktigt vid vägarbeten, för det är också mångas arbetsplats.
- Sakta ner farten – det är tryggast för dig och andra
- Var beredd på avvikande trafikarrangemang
- Ha tålamod, det går inte att undvika att köer tidvis uppstår
- Var beredd att stanna
- Följ trafikmärkena
Följebilen
På livligt trafikerade beläggningsobjekt och med bara en körbana i bruk (bl.a. riks- och stamvägar) används följebil. Det är tryggare och tydligare att köra förbi vägbyggen då följebil används. Följebilen säkerställer också att hastighetsbegränsningarna följs vid arbetsmaskiner och arbetare. Följebilen hämtar bilköerna från spärrstängslet och leder bilarna förbi vägbygget. Då arbetsplatsområdet tar slut, kör följebilen undan och låter de övriga bilarna köra vidare. Följebilens ljustavla ger anvisningar till bilförarna. Vid vägbyggena sänks hastighetsbegränsningen, som ska följas så länge som trafikmärkena står kvar på platsen.
Kontakter
Mer information om beläggningsobjekten på NTM-centralen i Södra Österbottens område:
Timo Kulmala
Projektchef, Trafik och infrastruktur
Tfn 040 542 7676
timo.kulmala@ely-keskus.fi
Bilder

Länkar
Om

Päätoimipaikka Seinäjoki: Alvar Aallon katu 8, PL 156
Vaasa: Wolffintie 35 | Kokkola: Pitkänsillankatu 15
0295 027 500http://www.ely-keskus.fi/etela-pohjanmaa
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on monialainen, alueellinen toimija. Haluamme edistää alueemme elinvoimaa, kestävää kasvua ja hyvää tulevaisuutta sekä hyvinvointia ja sisäistä turvallisuutta. Hoidamme elinkeinoihin, ympäristöön ja liikenteeseen liittyviä tehtäviä asiakkaidemme eli ihmisten, yritysten ja yhteisöjen hyväksi. Teemme työtämme Etelä-Pohjanmaan lisäksi Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan alueilla ympäristö- ja liikenneasioissa.
ELY-keskusten valtakunnallisia tiedotteita voit lukea täältä: ELY-keskukset
NTM-centralen i Södra Österbotten är en branschövergripande, regional aktör. Vi vill främja livskraft, hållbar tillväxt, en god framtid samt välstånd och intern säkerhet i regionen. Vi sköter uppgifter i anslutning till näringslivet, miljön och trafiken för våra kunders, dvs. människors, företags och sammanslutningars bästa. Vi är verksamma utöver i Södra Österbotten även i Österbotten och Mellersta Österbotten i fråga om miljö- och trafikfrågor.
NTM-centralernas riksomfattande pressmeddelanden kan du läsa här: NTM-centralerna
Följ Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten
NTM-centralen i Södra Österbotten har gett MKB-kontaktmyndighetens motiverade slutsats om MKB-beskrivningen för Freyr Battery Finland Oy:s battericellsfabrik i Vasa (Österbotten)22.9.2023 09:00:00 EEST | Tiedote
Freyr Battery Finland Oy planerar en battericellsfabrik på Långskogens industriområde i Vasa. Projektområdet ligger cirka 8 kilometer från Vasa centrum i närheten av gränsen till Korsholms kommun. Fabriken kommer att producera litiumjonbattericeller.
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on antanut YVA-yhteysviranomaisen perustellun päätelmän Freyr Battery Finland Oy:n Akkukennotehdas Vaasa -hankkeen YVA-selostuksesta (Pohjanmaa)22.9.2023 09:00:00 EEST | Tiedote
Freyr Battery Finland Oy suunnittelee akkukennotehdasta Vaasan Laajametsän teollisuusalueelle. Hankealue sijaitsee Vaasan keskustasta noin 8 km etäisyydellä Mustasaaren kunnan rajan läheisyydessä. Tehdas tulee tuottamaan litiumioniakkukennoja.
Kollektivtrafiken påverkas av den nya viktbegränsningen på stadsbron i Kristinestad21.9.2023 14:43:03 EEST | Tiedote
NTM-centralen i Södra Österbotten har i samarbete med Trafikledsverket beslutat att införa en lägre viktbegränsning på 8 ton på bron (tidigare viktbegränsning 25 ton). Den nya viktbegränsningen påverkar också kollektivtrafiken i området. De större bussarna kan inte längre köra över bron på grund av viktbegränsningen. Ändringar i bussrutterna träder i kraft 25.9.2023 och gäller tills vidare. Ändringarna i bussrutterna träder i kraft 25.9.2023 och gäller tills vidare.
Kristiinankaupungin sillan uudella painorajoituksella vaikutusta joukkoliikenteeseen21.9.2023 13:39:55 EEST | Tiedote
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on päättänyt yhdessä Väyläviraston kanssa asettaa Kristiinankaupungin sillalle nykyistä (25 tonnia) alemman painorajoituksen 8 tonnia. Uudella painorajoituksella on vaikutusta myös alueen joukkoliikenteeseen. Isoimmat linja-autot eivät jatkossa voi painorajoituksen vuoksi liikennöidä sillalla. Reittimuutos astuu voimaan 25.9.2023 ja on voimassa toistaiseksi.
Skolbyggnaden Koutosen koulu i Kannus skyddas inte (Mellersta Österbotten)20.9.2023 09:00:00 EEST | Tiedote
Närings-, trafik- och miljöcentralen i Södra Österbotten (NTM-centralen) har 12.7.2023 enligt lagen om skyddande av byggnadsarvet gett avslag på byggnadsskyddet av Koutosen koulu på Siltakatu 1 i Kannus. Skolan har uppförts år 1935.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum