Aluehallintovirasto/Regionförvaltningsverket

Terveydentila yleisin syrjinnän syy työelämän syrjintätapauksissa

Jaa

Terveydentila oli yleisin syy työsuojeluviranomaiselle vuonna 2022 tehdyissä syrjintää koskevissa valvontapyynnöissä. Terveydentila on ollut yleisin syrjintäperuste valvotuissa tapauksissa myös aikaisempina vuosina. Työsuojeluviranomainen julkaisi raportin yhdenvertaisuuden ja syrjinnän kiellon viime vuoden valvonnasta. Raportti julkaistaan myöhemmin myös ruotsiksi ja englanniksi.

Työsuojeluviranomainen valvoo syrjinnän kieltoa ja yhdenvertaisuutta työelämässä sekä syrjintää kokeneiden pyynnöstä että viranomaisaloitteisesti.

Vuoden 2022 aikana työsuojeluviranomainen sai noin 540 työsyrjintään liittyvää yhteydenottoa. Yhteydenotot johtivat 220 valvontapyyntöön, joiden perusteella tehtiin 129 tarkastusta. Tarkastuksissa valvottiin yksittäisen työntekijän tai työnhakijan kokemaa syrjintää.

Koko työpaikkaan kohdistuvilla tarkastuksilla työsuojeluviranomainen valvoi yhdenvertaisuutta ja syrjinnän kieltoa vuonna 2022 yhteensä 1035 tarkastuksella. Valvonnan kohteina olivat ulkomaisten työntekijöiden syrjintä palkanmaksussa ja muissa työsuhteen vähimmäisehdoissa, työnantajan velvollisuus edistää yhdenvertaisuutta sekä syrjintä työpaikkailmoituksissa.

Tarkemmat tiedot selviävät työsuojeluviranomaisen tuoreesta raportista Yhdenvertaisuuden ja syrjinnän kiellon valvonta työelämässä vuonna 2022. Raportissa on myös tapauskuvauksia valvonnasta.

Ikään perustuva syrjintä yleisintä työhönottotilanteissa

Tapauksissa, joissa yhteydenotto johti valvontapyynnön tekemiseen, tehtiin 129 tarkastusta. 36 tarkastuksessa katsottiin, että työnantaja oli toiminut syrjinnän kiellon vastaisesti. Havaittu syrjintä liittyi useimmiten terveydentilaan (46 % tarkastuksista), muuhun henkilöön liittyvään syyhyn (28 % tarkastuksista) tai alkuperään, kansallisuuteen tai kieleen (26 % tarkastuksista). Vammaisuuteen, uskontoon, perhesuhteisiin tai seksuaalisuuteen suhtautumiseen liittyviä syrjintätapauksia tulee edelleen vain harvoin työsuojeluviranomaisen tietoon. Näihin syihin liittyviä tapauksia oli suhteellisen vähän tehdyissä tarkastuksissa.

Vuonna 2022 tehdyistä tarkastuksista 57 prosentissa arvioitu syrjivä kohtelu liittyi palvelussuhteen päättämiseen. Selvästi yleisin syrjintäperuste työ- tai virkasuhteen päättämiseen liittyvissä tapauksissa oli terveydentila. Osassa tapauksissa käsiteltiin sekä syrjintää työsuhteen aikana että työsuhteen päättämisessä.

Syrjintää palvelussuhteen aikana arvioitiin 33 prosentissa tehdyistä tarkastuksista. Useimmiten työntekijä koki jonkin syrjintäperusteen vaikuttaneen esimerkiksi työtehtävien muuttamiseen, työvuorojen määräytymiseen tai palkkaukseen. Yleisimmät syrjintäperusteet työsuhteen aikana tapahtuneessa syrjinnässä olivat terveydentila, alkuperä ja kansalaisuus sekä muu henkilöön liittyvä syy. Noin 8 prosenttia tehdyistä tarkastuksista käsitteli henkilön ihmisarvoa loukkaavaa häirintää. Tavallisimmin häirintää koettiin alkuperän, kansalaisuuden tai kielen perusteella. Työnantajan velvollisuutta tehdä kohtuullisia mukautuksia tai velvollisuutta antaa selvitys mukautusten epäämisestä käsiteltiin 5 prosentissa tehdyistä syrjintätarkastuksista.  

Tarkastuksista 15 prosenttia koski työhönottoa. Työhönottoon liittyvissä tarkastuksissa yleisimmin koetut syrjintäperusteet olivat ikä, alkuperä ja kansalaisuus sekä terveydentila.

”Työhönottoon liittyvää rakenteellista syrjintää esiintyy Suomessa valitettavan paljon. Työnantajilla on lakisääteinen velvollisuus arvioida työpaikan rekrytointikäytäntöjä. Tarkoituksena on löytää konkreettisia toimenpiteitä esimerkiksi ikäsyrjinnän ja rasismin poistamiseksi”, kertoo ylitarkastaja Päivi Laakso Etelä-Suomen aluehallintoviraston työsuojelun vastuualueelta.

Puutteita ulkomaisten työntekijöiden palkanmaksussa ja työajoissa

Ulkomaisen työvoiman käyttöön liittyen valvottiin syrjinnän kieltoa 909 tarkastuksella. Syrjintää alkuperän, kielen tai kansalaisuuden perusteella palkanmaksussa tai muissa työsuhteen vähimmäisehdoissa havaittiin 12 prosentilla tarkastetuista kausityöpaikoista, 12 prosentilla työntekijöitä Suomeen lähettävistä yrityksistä ja 9 prosentilla muista yrityksistä.

Työnantajan velvollisuutta edistää yhdenvertaisuutta ja tehdä yhdenvertaisuussuunnitelma valvottiin 108 tarkastuksella, ja niistä yli 80 prosentissa havaittiin epäkohtia. Syrjivään työpaikkailmoitteluun liittyviä tarkastuksia tehtiin 18.

Puhelinneuvontaan voi soittaa nimettömästi  

Työsuojeluviranomaisten valtakunnallinen puhelinneuvonta palvelee arkisin klo 9–15 numerossa 0295 016 620. Puhelinneuvontaan voi soittaa nimettömästi. Yksittäisen työntekijän tai työnhakijan syrjintätapausta valvotaan vain hänen omalla suostumuksellaan. Muista syrjintähavainnoista voi antaa nimettömän vihjeen.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Ylitarkastaja Päivi Laakso
p. 0295 016 487, etunimi.sukunimi@avi.fi
Etelä-Suomen aluehallintoviraston työsuojelun vastuualue

Ylitarkastaja Ulla Riikonen
p. 0295 018 174, etunimi.sukunimi@avi.fi
Lounais-Suomen aluehallintoviraston työsuojelun vastuualue

Työsuojelu − tervettä työtä!
Työsuojeluviranomaisena huolehdimme siitä, että työ Suomessa on terveellistä, turvallista ja reilua. Valvomme työn tekemistä työpaikoilla. Annamme myös ohjausta ja neuvontaa sekä kannustamme työpaikkoja omaehtoiseen, ennaltaehkäisevään työsuojelutyöhön.

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Aluehallintovirasto/Regionförvaltningsverket

Supervision of wild berry picking: occupational safety and health authority is prepared to investigate pickers’ status26.6.2025 07:57:00 EEST | Press release

According to preliminary information received by the occupational safety and health authority, the organisation of picking and pickers’ backgrounds will be even more diverse this year. Inspectors will likely need to determine whether pickers are in an employment relationship or if they fall under the category of pickers as defined in the Berry Act. This determination is not based on the title of the contract, but rather on how the work is actually organized in practice.

Tillsyn över plockning av vilda bär: arbetarskyddsmyndigheten förbereder sig på att utreda plockarnas ställning26.6.2025 07:57:00 EEST | Pressmeddelande

Enligt de förhandsuppgifter som arbetarskyddsmyndigheten fått kommer organiseringen av plockningen och plockarnas bakgrund i år att vara mer varierande än tidigare. Vid inspektionerna blir man sannolikt tvungen att utreda om plockarna är anställda eller sådana plockare som avses i bärlagen. Det är inte avtalets namn som avgör, utan hur arbetet de facto har ordnats.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye