Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Tutkimustulos: automaattivalvonta vähentänyt suuria ylinopeuksia Helsingissä

Jaa
Helsingin kaupunki on lisännyt automaattista liikennevalvontaa liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Tuore tutkimus vahvistaa automaattivalvonnan vähentävän tehokkaasti suuria ylinopeuksia paitsi valvontapisteen välittömässä läheisyydessä, mutta myös valvontapisteen jälkeisellä katuosuudella. Arvion mukaan automaattinen liikennevalvonta voisi vähentää henkilövahinko-onnettomuuksien määrää tutkittujen kohteiden kaltaisilla alueilla noin kymmenyksellä.
Kuva Sakari Röyskö / Helsingin kaupunki
Kuva Sakari Röyskö / Helsingin kaupunki

Helsinki on vuonna 2018 hyväksytyssä automaattisen liikennevalvonnan yleissuunnitelmassaan tunnistanut 70 kohdetta automaattivalvontapisteille kaupungin katuverkolla. Automaattista liikennevalvontaa on päätetty lisätä erityisesti liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Yleissuunnitelmaan sisältyvistä valvontapisteistä on tähän mennessä rakennettu 33 kohdetta.

Helsingin kaupunki selvitti uudessa tutkimuksessa automaattisen liikennevalvonnan nopeusvaikutuksia Helsingin katuverkolla. Tutkimuksen toteutti Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy​, ja siinä mitattiin ajonopeuksia ennen uusien automaattivalvontapisteiden asentamista vuonna 2019 ja asentamisen jälkeen vuonna 2022. Ajonopeuksia mitattiin neljässä kohteessa, joissa on otettu käyttöön automaattivalvontapiste vuonna 2021.

Nopeusmittauksia tehtiin myös muualla katuverkolla, jotta voitiin arvioida tilastollisella mallilla, johtuvatko nopeusmuutokset automaattivalvontapisteen käyttöönotosta vai mahdollisesta ylinopeuksien yleisestä vähenemisestä.

Automaattivalvonta vähensi ylinopeuksia

Tutkimuksen mukaan nopeusrajoituksen yli kymmenellä kilometrillä tunnissa ylittäneiden osuus väheni 56 prosenttia vapaassa liikennevirrassa automaattisen liikennevalvonnan käyttöönoton jälkeen. Ennen valvontapisteen asentamista 12 prosenttia vapaista autoista ajoi automaattivalvontapisteen kohdalla ylinopeutta enemmän kuin kymmenen kilometriä tunnissa, mutta valvontapisteen asentamisen jälkeen osuus oli enää viisi prosenttia. Muualla katuverkolla tehdyissä mittauksissa niiden osuudet pysyivät lähes samalla tasolla. Tilastollisen mallin mukaan suurten ylinopeuksien vähenemisen voidaan katsoa aiheutuneen automaattivalvonnan käyttöönotosta.

–Valvonnan vaikutus ajonopeuksiin ulottui myös pidemmälle kuin automaattivalvontapisteen välittömään läheisyyteen. Yli kymmenen kilometriä tunnissa ylinopeutta ajaneiden osuus vapaassa liikennevirrassa väheni 37 prosenttia automaattivalvontapisteen jälkeisellä katuosuudella tehdyissä nopeusmittauksissa, kertoo liikenneinsinööri Roni Utriainen Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialalta.

Automaattinen liikennevalvonta vähensi myös pienempiä ylinopeuksia ajaneiden osuutta, mutta vaikutukset olivat suurien ylinopeuksien vähentymistä pienempiä.

Alhaisempi nopeus vähentää henkilövahinkoihin johtavia onnettomuuksia

Automaattivalvonta alensi myös autojen keskinopeuksia. Keskinopeusaleneman perusteella tehdyn liikenneturvallisuusarvion mukaan automaattinen liikennevalvonta voisi vähentää henkilövahinko-onnettomuuksien, vakavien loukkaantumisten ja kuolemantapausten määrää 6–16 prosentilla tutkittujen kohteiden kaltaisilla alueilla.

–Nopeusmittausten tulokset vahvistavat, että automaattinen liikennevalvonta tukee nopeusrajoitusten noudattamista. Automaattinen liikennevalvonta vähensi erityisesti suurta, yli kymmenen kilometriä tunnissa ylinopeutta ajaneiden osuutta valvontapisteen välittömässä läheisyydessä mutta myös valvontapisteen jälkeisellä katuosuudella, kertoo tutkimustiimin vetäjä Fanny Malin VTT:ltä.

Yleisesti ajonopeuksien kasvaessa liikenneonnettomuuksien lukumäärä ja vakavuus lisääntyvät. Alempi ajonopeus auttaa kuljettajaa havaitsemaan liikennetilanteet ajoissa, ja mahdollisen törmäyksen tapahtuessa se myös lieventää onnettomuuden seurauksia. Nopeusrajoituksen noudattamista tuetaan ensisijaisesti liikenne- ja katuympäristön ratkaisuilla, mutta automaattinen liikennevalvonta on myös osoittautunut tehokkaaksi keinoksi vähentää ylinopeuksia.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Roni Utriainen
liikenneinsinööri
Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala
puh. 040 825 6330
roni.utriainen@hel.fi


Fanny Malin
tutkimustiimin vetäjä
Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy
puh. 040 648 6593
fanny.malin@vtt.fi


Heikki Ihalainen
poliisitarkastaja
Poliisihallitus
p. 0295 481 756
heikki.ihalainen@poliisi.fi

Kuvat

Kuva Sakari Röyskö / Helsingin kaupunki
Kuva Sakari Röyskö / Helsingin kaupunki
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki

09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto

Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme