Tutkimustulos: automaattivalvonta vähentänyt suuria ylinopeuksia Helsingissä
Helsinki on vuonna 2018 hyväksytyssä automaattisen liikennevalvonnan yleissuunnitelmassaan tunnistanut 70 kohdetta automaattivalvontapisteille kaupungin katuverkolla. Automaattista liikennevalvontaa on päätetty lisätä erityisesti liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Yleissuunnitelmaan sisältyvistä valvontapisteistä on tähän mennessä rakennettu 33 kohdetta.
Helsingin kaupunki selvitti uudessa tutkimuksessa automaattisen liikennevalvonnan nopeusvaikutuksia Helsingin katuverkolla. Tutkimuksen toteutti Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy, ja siinä mitattiin ajonopeuksia ennen uusien automaattivalvontapisteiden asentamista vuonna 2019 ja asentamisen jälkeen vuonna 2022. Ajonopeuksia mitattiin neljässä kohteessa, joissa on otettu käyttöön automaattivalvontapiste vuonna 2021.
Nopeusmittauksia tehtiin myös muualla katuverkolla, jotta voitiin arvioida tilastollisella mallilla, johtuvatko nopeusmuutokset automaattivalvontapisteen käyttöönotosta vai mahdollisesta ylinopeuksien yleisestä vähenemisestä.
Automaattivalvonta vähensi ylinopeuksia
Tutkimuksen mukaan nopeusrajoituksen yli kymmenellä kilometrillä tunnissa ylittäneiden osuus väheni 56 prosenttia vapaassa liikennevirrassa automaattisen liikennevalvonnan käyttöönoton jälkeen. Ennen valvontapisteen asentamista 12 prosenttia vapaista autoista ajoi automaattivalvontapisteen kohdalla ylinopeutta enemmän kuin kymmenen kilometriä tunnissa, mutta valvontapisteen asentamisen jälkeen osuus oli enää viisi prosenttia. Muualla katuverkolla tehdyissä mittauksissa niiden osuudet pysyivät lähes samalla tasolla. Tilastollisen mallin mukaan suurten ylinopeuksien vähenemisen voidaan katsoa aiheutuneen automaattivalvonnan käyttöönotosta.
–Valvonnan vaikutus ajonopeuksiin ulottui myös pidemmälle kuin automaattivalvontapisteen välittömään läheisyyteen. Yli kymmenen kilometriä tunnissa ylinopeutta ajaneiden osuus vapaassa liikennevirrassa väheni 37 prosenttia automaattivalvontapisteen jälkeisellä katuosuudella tehdyissä nopeusmittauksissa, kertoo liikenneinsinööri Roni Utriainen Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialalta.
Automaattinen liikennevalvonta vähensi myös pienempiä ylinopeuksia ajaneiden osuutta, mutta vaikutukset olivat suurien ylinopeuksien vähentymistä pienempiä.
Alhaisempi nopeus vähentää henkilövahinkoihin johtavia onnettomuuksia
Automaattivalvonta alensi myös autojen keskinopeuksia. Keskinopeusaleneman perusteella tehdyn liikenneturvallisuusarvion mukaan automaattinen liikennevalvonta voisi vähentää henkilövahinko-onnettomuuksien, vakavien loukkaantumisten ja kuolemantapausten määrää 6–16 prosentilla tutkittujen kohteiden kaltaisilla alueilla.
–Nopeusmittausten tulokset vahvistavat, että automaattinen liikennevalvonta tukee nopeusrajoitusten noudattamista. Automaattinen liikennevalvonta vähensi erityisesti suurta, yli kymmenen kilometriä tunnissa ylinopeutta ajaneiden osuutta valvontapisteen välittömässä läheisyydessä mutta myös valvontapisteen jälkeisellä katuosuudella, kertoo tutkimustiimin vetäjä Fanny Malin VTT:ltä.
Yleisesti ajonopeuksien kasvaessa liikenneonnettomuuksien lukumäärä ja vakavuus lisääntyvät. Alempi ajonopeus auttaa kuljettajaa havaitsemaan liikennetilanteet ajoissa, ja mahdollisen törmäyksen tapahtuessa se myös lieventää onnettomuuden seurauksia. Nopeusrajoituksen noudattamista tuetaan ensisijaisesti liikenne- ja katuympäristön ratkaisuilla, mutta automaattinen liikennevalvonta on myös osoittautunut tehokkaaksi keinoksi vähentää ylinopeuksia.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Roni Utriainen
liikenneinsinööri
Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala
puh. 040 825 6330
roni.utriainen@hel.fi
Fanny Malin
tutkimustiimin vetäjä
Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy
puh. 040 648 6593
fanny.malin@vtt.fi
Heikki Ihalainen
poliisitarkastaja
Poliisihallitus
p. 0295 481 756
heikki.ihalainen@poliisi.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Kaisaniemenpuiston väliaikaisia kulkureittejä selkeytetty3.5.2024 13:12:18 EEST | Tiedote
Kaisaniemenpuiston jalankulun ja pyöräliikenteen väliaikaiset kulkureitit ovat muuttuneet. Reittejä on haluttu parantaa ennen rautatieaseman laiturialueen alittavan Kaisantunnelin avaamista. Tunnelin avajaisia juhlitaan lauantaina 4. toukokuuta.
Kaupunki valmistelee areenatontin myymistä Garden Helsinkiä varten3.5.2024 09:00:07 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunki valmistelee maa-alueen myymistä Garden Helsinki -hankkeelle Taka-Töölöstä. Kaupalla mahdollistetaan uuden suurareenan ja tapahtumakeskuksen rakentaminen Helsingin kantakaupunkiin.
Skydda dina fjäderfän mot fågelsjukdomar och registrera dig som hållare av fjäderfä3.5.2024 08:42:53 EEST | Tiedote
Har du tänkt hålla höns i sommar? För att man ska kunna förhindra spridning av fågelinfluensa och andra djursjukdomar är det viktigt att myndigheterna vet var det finns fjäderfä. Även den som bara har några få höns måste registrera sig som hållare av fjäderfä. Stammar av influensavirus som är livsfarliga för fåglar är just nu utbredda i Europa, och det råder stor risk för fall även i Finland.
Suojaa siipikarjasi lintutaudeilta ja rekisteröidy siipikarjanpitäjäksi3.5.2024 08:42:53 EEST | Tiedote
Aiotko ottaa kesäkanoja? Lintuinfluenssan ja muiden eläintautien leviämisen estämiseksi on tärkeää, että viranomaiset tietävät, missä siipikarjaa pidetään. Muutamankin kanan pitäminen edellyttää rekisteröitymistä siipikarjanpitäjäksi. Linnuille hengenvaarallisia influenssaviruskantoja esiintyy tällä hetkellä laajasti Euroopassa ja lintuinfluenssan esiintymisen riski Suomessa on myös suuri.
Tillväxten av beståndet av flygekorrar i Helsingfors har stabiliserats30.4.2024 08:44:55 EEST | Tiedote
Flygekorrens förekomst i Helsingfors har uppföljts sedan våren 2014. Stammen har ökat snabbt och utbredd från stadens nordvästra delar mot öst och sydost. På våren 2019 betäckte utbredningsområdet Helsingfors norra och mellersta delar från gränsen mot Esbo och Vanda till Lahtisleden.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme