Jäsenkysely: Kolme neljästä yksityisellä sosiaalipalvelualalla työskentelevistä pohtii työpaikan vaihtamista julkiselle puolelle, jos sektoreiden välinen palkkaero ei häviä

Sote ry:n (SuPer, Tehy ja Erto) toteuttaman jäsenkyselyn tulokset kertovat vaikeasta tilanteesta yksityisellä sosiaalipalvelualalla. Vastaajista 41 % kertoi harkitsevansa työpaikan vaihtoa julkiselle sektorille, jos palkkaus samasta työstä on selvästi pienempi yksityisellä puolella. 35 % vastaajista kertoi tässä tapauksessa vaihtavansa julkiselle sektorille varmasti. Palkkaero sektoreiden välillä on suurin yksittäinen kiistakysymys käynnissä olevissa palkkaneuvotteluissa.

Hoitoala kokonaisuudessaan kärsii työvoimapulasta ja yksityinen sosiaalipalveluala pärjää heikosti kilpailussa työntekijöistä jo lähtökohtaisesti alemman palkkatason takia. Sote ry:n toteuttaman kyselyn mukaan vain 11 % vastaajien työyksiköistä pystyy täyttämään kaikki tulevan kesän sijaisuudet. Tästä huolimatta lähes puolet vastaajista kertoo, ettei omalla työpaikalla edes pyritä houkuttelemaan lisätekijöitä korkeammalla palkalla tai palkanlisillä.

Työntekijöiden ja sijaisten huono saatavuus vaikeuttaa työehtosopimuksen mukaisten kesälomien järjestämistä. Reilussa kolmanneksessa työpaikkoja työntekijöiden kesälomia joudutaan jakamaan lyhyempiin pätkiin sijaispulan takia. Kokemus epäoikeudenmukaisuudesta kesälomien jakamisen järjestämisessä toistuu vastauksissa. Alle puolet vastaajista kokee kesälomien järjestämisen tapahtuvan tasapuolisesti.

– Vaatimus kesälomien pitämisestä lyhyemmissä pätkissä, kohdistui se sitten koko yksikköön tasaisesti tai ei, on vain yksi esimerkki siitä, miten työnantajan haluttomuus satsata työpaikkojen vetovoimaan ajan myötä heikentää myös vakituisten työntekijöiden työoloja ja mahdollisuuksia palautua vaativasta työstä, huomauttaa SuPerin sopimusneuvottelija Jukka Parkkola.

Työvoimapula ja työolosuhteiden heikentyminen juontavat juurensa samasta kehityskulusta. Hoitotyö on ollut palkkakuopassa jo vuosien ajan, eikä tarjolla oleva palkka vastaa työn vaatimuksia. Yksityisellä sosiaalipalvelualalla palkat ovat tunnetusti jopa satoja euroja alhaisempia kuin julkisella, mikä on saanut monen yksityisen puolen hoitajan tekemään päätöksen siirtyä töihin julkiselle sektorille, jossa sielläkin hoitajia kipeästi tarvitaan. Jäsenkyselyn mukaan 41 % vastaajista harkitsee työpaikan vaihtoa julkiselle sektorille, jos samasta työstä maksetaan yksityisellä puolella jatkossakin pienempää palkkaa. 35 % vastaajista ilmoitti tekevänsä muutoksen varmasti.

– Sama palkka samasta työstä on perustavanlaatuinen, yhteisesti jaettu arvo suomalaisessa yhteiskunnassa. Hoitajien kokemus tasapuolisuuden puutteesta niin palkanmaksussa kuin esimerkiksi kesälomien järjestämisessä nakertaa hoitajien tunnetta oman työn arvostuksesta, varoittaa SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola.

Yksityisen sosiaalipalvelualan palkkaneuvotteluita on käyty tammikuusta alkaen, toistaiseksi tuloksetta. Työntekijäosapuolen asettamat lakot alkoivat 23.5. useissa ympärivuorokautisen palveluasumisen yksiköissä ja varhaiskasvatuksen yrityksissä. Lisää lakkovaroituksia on annettu ensi viikolle.

Sote ry toteutti jäsenkyselyn ajalla 20.–27.4.2023. Kyselyyn vastasi yhteensä 4303 yksityisellä sosiaalipalvelualalla työskentelevää jäsentä.

SuPer kuuluu neuvottelujärjestö Sote ry:hyn, joka neuvottelee yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimuksesta Hyvinvointiala HALI ry:n kanssa. Yksityisellä sosiaalipalvelualalla työskentelee noin 70 000 työntekijää, joista Sote ry edustaa selvästi valtaosaa. SuPer on suurin yksityisen sosiaalipalvelualan työntekijöitä edustava ammattiliitto.

SuPerin sopimusneuvottelija Jukka Parkkola, p. 050 569 8710
SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, p. 050 5275 085

SuPeriin kuuluu noin 85 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Yhteistyössä yksityistä varhaiskasvatusalaa kehittämässä – alalle oma työehtosopimus20.6.2024 11:01:21 EEST | Tiedote

Laadukas varhaiskasvatus rakentaa osaamisen perustaa koko sivistysalalle ja luo pohjan lapsen oikeuksien toteutumiselle. Yksityisellä varhaiskasvatuksella on tärkeä rooli osana varhaiskasvatuspalvelun tuottamista tarjoten perheille monipuolisia ja laadukkaita palveluita. Yksityisen varhaiskasvatusalan edellytysten vahvistamiseksi Sivista, JHL, SuPer ja Talentia tiivistävät yhteistyötään ja neuvottelevat alalle työehtosopimuksen.

SuPerin Paavola: Terveydenhuollon kriisi ratkeaa vain puuttumalla vanhustenhoidon ongelmiin12.6.2024 09:04:11 EEST | Tiedote

Helsingin Sanomien tuoreen kyselyn mukaan vanhustenhoidon ongelmat heijastuvat laajasti koko terveydenhuoltojärjestelmään (HS 6.9.2024). – Ilmiö ei ole uusi, eikä kriisiin ole ajauduttu yllättäen. SuPer on varoittanut vanhustenhoidon alasajon seurauksista jo kauan. Ratkaisu vanhustenhoidon, ja sitä kautta koko terveydenhuollon kriisiin on yksinkertainen: Hoitopaikkojen määrää tulee lisätä, ei vähentää. Riittävä koulutetun hoitohenkilöstön määrä on turvattava parantamalla palkkausta ja työoloja sekä selkeyttämällä työnjakoa, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola kertoo. – Alan veto- ja pitovoimaa on parannettava merkittävästi.

SuPerin Paavola: HUS:n rekrytointikielto uhkaa potilasturvallisuutta ja hoitajien työturvallisuutta3.6.2024 11:07:12 EEST | Tiedote

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on huolissaan HUS:n säästösuunnitelmista. Yksi suunnitelmista on asettaa rekrytointikielto, joka estää esimerkiksi eläköityvän hoitohenkilökunnan korvaamisen uudella. Toteutuessaan toimi heikentää potilas- ja työturvallisuutta sekä alan veto- ja pitovoimaa. – Yhä pienemmällä henkilöstörakenteella yhä useampi hoitaja on vaarassa uupua ja jättää hoitotyön, mikä syventää alaa piinaavaa henkilöstöpulaa, Paavola huomauttaa. HUS päättää säästötoimistaan maanantaina.