Pikaraitiolinjan 15 radalla tehdään kesäkuukaudet viimeistelytöitä
Pikaraitioliikenteen aloittamisen valmistelut ovat kovassa käynnissä kesän aikana. Raide-Jokeri-hankkeessa rakennetulla pikaraitotien radalla tehdään kesän aikana korjaus- ja viimeistelytöitä, ajetaan koeajoja ja koulutetaan kuljettajia. Liikenne uudella pikaratikkalinjalla 15 käynnistyy viimeistään vuonna 2024, mutta HSL valmistautuu siihen, että liikenne voisi alkaa jo syksyllä 2023.
Pikaraitiolinjan 15 tekniset koeajot alkoivat vuoden 2022 elokuussa ja ne tulevat päätökseen kesäkuussa arvioidun aikataulunsa mukaan. Seuraavaksi radalla tehdään vielä yksittäisiä viimeistelytöitä, minkä jälkeen Raide-Jokeri-hanke luovuttaa radan Kaupunkiliikenne Oy:lle arviolta elokuussa.
HSL voi päättää liikenteen käynnistämisen tarkan ajankohdan aikaisintaan elokuun lopussa.
Teknisen koeliikenteen päätyttyä ja ennen matkustajaliikenteen alkua tehdään vielä liikennöintiin ja matkustajapalveluun liittyviä kaupallisia koeajoja ja koulutetaan kuljettajia.
Viimeistelytöiden ja koeajojen lisäksi liikenteen aloittamisen ajankohta riippuu vaunujen ja kuljettajien määrästä.
Škoda Transtech on toimittanut toistaiseksi Kaupunkiliikenne Oy:lle 10 Artic X54 -vaunua. Yhteensä pikaraitiolinjalle 15 on tulossa 29 vaunua, joista viimeiset on määrä toimittaa kesällä 2024.
HSL päättää vaunutilanteen perusteella myöhemmin, millä vuorovälillä liikenne alkaa. 10 minuutin vuoroväliin tarvitaan 15 vaunua. Linjaa on myöhemmin tarkoitus ajaa 6 minuutin vuoroväleillä.
Kuljettajakoulutuksessa on apuna myös ajosimulaattori
Kaupunkiliikenne Oy kouluttaa parhaillaan pikaraitiolinjalle kuljettajia. Elokuun loppuun mennessä valmistuu noin 70 kuljettajaa erityisesti uutta linjaa varten. Lisäksi koulutetaan kuljettajia, jotka voivat ajaa sekä pikaratikkaa että kantakaupungin ratikkaa. Kaiken kaikkiaan Kaupunkiliikenne Oy kouluttaa noin 100 kuljettajaa pikaraitiovaunulinjalle 15.
Kaupunkiliikenne Oy toteuttaa myös pikaraitotien kuljettajien koulutuksen oppisopimuskoulutuksella, josta ensimmäiset kaksi kuukautta kuluvat lähiopetusjaksolla. Sitä seuraa neljän kuukauden työharjoittelujakso.
Koulutuksessa on käytössä myös raitiovaunuajosimulaattori, jonka avulla voidaan harjoitella tavallisen ajon lisäksi poikkeustilanteita vuorokauden ajasta riippumatta. Varsinainen ajo-opetus uudella rataosuudella tapahtuu koeajojen vuoksi pääosin viikonloppuisin ja ilta-aikaan.
Itäkeskuksen ja Keilaniemen välisellä radalla on kaiken kaikkiaan 34 pysäkkiparia. Pysäkkien katokset ja informaationäytöt ovat jo pääosin valmiina matkustajia varten. Pysäkeille lisätään vielä opastavaa informaatiota ennen liikenteen alkua.
Pikaraitiolinjaa 15 ajetaan kehämäistä reittiä Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välillä. Raideliikenteen tarjonta laajenee kokonaan uusia alueille, muun muassa Viikkiin ja Maunulaan. Lisäksi linja tarjoaa vaihtoyhteyksiä muuhun raideliikenteeseen päätepysäkkiensä ohella Oulunkylässä, Huopalahdessa, Leppävaarassa ja Aalto-yliopistolla.
Yhteyshenkilöt
HSL, johtaja Johanna Wallin, HSL, puh. 050 337 5685
Kaupunkiliikenne Oy, kuljettajakoulutus, liikennehenkilökunnan päällikkö Pasi Singh, p 040 6273412
Kaupunkiliikenne Oy, raitiovaunukalusto, kalustopalvelupäällikkö Heidi Heikkilä, p. 040 5224711
Helsingin seudun liikenne HSL vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta, tilaamisesta ja lipuista sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on noin 400 työntekijää. Vuonna 2022 HSL:n toimintakulut olivat 734 miljoonaa euroa ja toimintatuotot 815 miljoonaa euroa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehtiin 304 miljoonaa nousua, mikä on suurin osa Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n hallituksen päätöksiä 23.4.202423.4.2024 13:11:57 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 23.4.2024 ja päätti seuraavista asioista.
HSL perustaa Kehä I:lle tien päästä päähän kulkevan bussilinjan 55423.4.2024 12:59:06 EEST | Tiedote
Kehä I saa elokuussa uuden bussilinjan 554, joka tarjoaa vaihdottoman yhteyden Itäkeskuksesta Westendiin. Nopean poikittaisen yhteyden tarve nousi esille, kun HSL kartoitti muutama vuosi sitten asiakkaiden toiveita Kehä I:n joukkoliikenteen kehittämiseksi.
Joukkoliikenneaforismeissa heitellään tänä vuonna hymyjä22.4.2024 08:58:21 EEST | Tiedote
Aforismit nousevat jälleen metron, raitiovaunujen ja runkolinjabussien näytöille. Mietelauseiden teemana on tänä vuonna hymy, mikä istuu mainiosti joukkoliikenteeseen, sillä harva asia ilahduttaa kulkiessa yhtä paljon kuin kare kanssamatkustajan, ohikulkijan tai kuljettajan kasvoilla.
Ratikkareiteissä muutoksia 3.6. – linja 8 korvataan bussilla 8X, linjojen 1, 2, 4 ja 10 reitit muuttuvat8.4.2024 10:30:00 EEST | Tiedote
Raitioliikenteeseen vaikuttavat kesän aikana Mannerheimintien katutöiden eteneminen Oopperan risteykseen, Crusellinsillan korjaustyö Jätkäsaaressa sekä pienemmät työmaat.
Rantaradan junaliikenteessä katkoja toukokuussa ja juhannuksen jälkeen3.4.2024 10:00:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen keväällä ja kesällä. HSL-junaliikenteessä on viikonloppukatkoja toukokuussa ja pidempi viiden viikon katko juhannuksen jälkeen 24.6.–28.7. Lisäksi junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja syksyllä. Katkoilla on vaikutuksia lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme