Ny vägkarta ska utveckla turismen i Österbotten
Det finns fortfarande mycket outnyttjad turismpotential i Österbotten. Svenska handelshögskolan (Hanken) ska därför tillsammans med relevanta turismaktörer ta fram en vägkarta för landskapets gemensamma syn på hur turismen kunde utvecklas.
– Det finns redan mycket bra samarbete kring turismen i regionerna men det saknas en gemensam vision för hela landskapet Österbotten. Vi vill därför samla alla vid samma bord och det är också viktigt att de mindre aktörerna hörs, förklarar projektchef Annika Pollari vid Svenska handelshögskolan i Vasa.
En central orsak till att projektet Österbottens turismvägkarta 2030 startades är att turismen ses som ett viktigt medel för att hålla landsbygden levande.
– Turismen har en sysselsättande effekt på landsbygden. Turism- och restaurangföretagarnas utmaningar efter pandemin är välkända men jag hoppas att turismsektorn kommer att hitta anställda och att man kan locka nya och attraktiva turistföretag till skärgården och landsbygden nu då allt fler reser igen, säger Pollari.
Enligt Pollari skulle det behövas fler företagare som erbjuder programservice.
– Vi har en otroligt vacker skärgård längs med den österbottniska kusten men det räcker inte med att dessa vackra platser existerar, det behövs bättre infrastruktur och mer organiserad verksamhet. Många turistgrupper vill ha guidade turer, gärna med traktering, då de ska vandra, paddla kajak eller göra andra aktiviteter i naturen.
Ett ökat samarbete mellan turismaktörerna i regionen behövs eftersom Österbotten konkurrerar om turisterna med många andra inhemska och utländska resmål. En målsättning för projektet är att utveckla ett diskussionsforum där företagare och andra turismaktörer kan diskutera turismutvecklingen i Österbotten.
Hållbarhet är en central fråga i projektet och Pollari vill att Österbotten visar vägen för resten av Finland.
– Jag är intresserad av grön mobilitet och hoppas vi kan bli en föregångare gällande hur turisterna på ett miljövänligt sätt transporteras till och i destinationen. Det skulle vara i linje med de österbottniska satsningarna på hållbar turism.
Vägkartan ska i framtiden också fungera som ett verktyg för att styra offentliga medel till turistprojekt i Österbotten.
Projektet Österbottens turismvägkarta 2030 finansieras av Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling. Läs mer om projektet (på engelska):
Österbottens turismvägkarta 2030
För mer information:
Projektchef Annika Pollari, Svenska handelshögskolan, e-post: annika.pollari@hanken.fi, tfn 050 564 3274
Om
Svenska handelshögskolan är den äldsta handelshögskolan i Finland, med verksamhet i
Helsingfors och Vasa. Den är ett ledande, internationellt ackrediterat universitet med över
hundra års erfarenhet av utbildning och forskning inom ekonomi. Forskningen är mycket
ansedd och utgör grunden för all undervisning. Hanken har ett nära samarbete med
näringslivet och ett aktivt alumnnätverk med drygt 14 000 alumner som arbetar i över 70
olika länder.
Andra språk
Följ Svenska handelshögskolan
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska handelshögskolan
Fem år av Finnish Innovation Index: Ikea det mest innovativa företaget 20256.5.2025 17:30:00 EEST | Pressmeddelande
Årets vinnare i Finnish Innovation Index (FII)-mätningen är Ikea. I topp 10 finns globala varumärken och finska flaggskepp: Apple, BMW Group, Uber, Marimekko, Fiskars Group, Normal, Samsung, Airbnb och Lumene. De senaste FII-resultaten visar hur innovation, värdegrund och tillväxt går hand i hand.
Finnish Innovation Index viisi vuotta: Ikea on innovatiivisin yritys 20256.5.2025 17:30:00 EEST | Tiedote
Vuoden voittaja Finnish Innovation Index (FII) -mittauksessa on Ikea, ja top 10 sisältää globaaleja brändejä ja suomalaisia ikoneita: Apple, BMW Group, Uber, Marimekko, Fiskars Group, Normal, Samsung, Airbnb ja Lumene. Viimeisimmät FII-tulokset korostavat, kuinka innovaatio, arvopohja ja kasvu kulkevat käsi kädessä.
Five years of Finnish Innovation Index: IKEA is the most innovative company in 20256.5.2025 17:30:00 EEST | Press release
The Finnish Innovation Index (FII) 2025 winner is IKEA with top10 including global brands and Finnish icons: Apple, BMW Group, Uber, Marimekko, Fiskars Group, Normal, Samsung, Airbnb, and Lumene. The latest FII results spotlight how innovation, purpose, and growth go hand in hand.
Ny forskning visar att nuvarande argument för att minska köttkonsumtionen kan få motsatt effekt28.4.2025 11:59:42 EEST | Pressmeddelande
Det är välkänt att vi behöver övergå till mer hållbara kostvanor genom att ersätta animaliska produkter med växtbaserade alternativ. Däremot är det fortfarande en kritisk fråga att förstå vilka konsumenter som för närvarande äter kött och vilka som är villiga att minska sin konsumtion och varför.
Uuden tutkimuksen mukaan nykyiset moraaliset perustelut lihankulutuksen vähentämiseksi saattavat kääntyä tarkoitustaan vastaan28.4.2025 11:59:42 EEST | Tiedote
Jo vakiintuneen näkemyksen mukaan ihmisten on siirryttävä kohti kestävämpiä ruokailutottumuksia korvaamalla eläinperäisiä tuotteita kasvipohjaisilla vaihtoehdoilla. On kuitenkin myös tärkeää ymmärtää, ketkä kuluttajista syövät nykyisin lihaa ja ketkä ovat valmiita vähentämään lihankulutustaan ja miksi näin on.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum