Torikortteleiden kesäterassi avautuu Senaatintorin laitaan heinäkuussa

Torikortteleiden ravintoloitsijat yhdistävät voimansa ja avaavat kesäterassin Senaatintorin laidalle heinäkuussa. Terassille tulee neljä eri ravintolatoimijaa kesäisine ruoka- ja juomakonsepteineen. Asiakaspaikkoja terassille tulee 410.

Senaatintorin laidalle nousee heinäkuussa Torikortteleiden ravintoloiden kesäterassi. Kuva: Camilla Bloom, Helsingin Kaupunkitilat Oy Camilla Bloom, Helsingin Kaupunkitilat Oy

–  Upeaa, että Torikortteleiden ravintoloitsijat innostuivat ja lähtivät toteuttamaan terassia yhteisvoimin, jotta saadaan kesäistä vilinää Senaatintorin kulmille - Helsingin paraatipaikalle, iloitsee Helsingin Kaupunkitilat Oy:n toimitusjohtaja Peggy Bauer

Kyseessä on siis Torikortteleiden ravintoloiden terassilaajennus, eli Senaatintorin vieressä sijaitsevat ravintolat laajentavat terassialueitaan Aleksanterinkadun toiselle puolelle, torin reunalle. Kaupungin terassiohjeen mukaanhan terassin ei enää tarvitse olla kiinni ravintolan tai baarin kivijalkaliikkeessä, vaan ravintolat voivat sijoittaa terassitoimintaa esimerkiksi läheisiin puistoihin tai aukioille.

–  Nyt, kun toimijoina ovat Torikortteleiden omat ravintolat, torille ei tarvitse rakentaa järeää infraa, vaan terassi voi hyödyntää vieressä olevien ravintoloiden omia keittiöitä, sekä wc- ja sosiaalitiloja. Lisäksi terassin sijoittuminen torin laitaan jättää itse aukion vapaaksi erilaisille kesätapahtumille, listaa Bauer kompaktimman terassiratkaisun etuja.

Helsingin Kaupunkitilat Oy on aiemmin tuottanut kesäterassin Senaatintorille vuonna 2020 ja Kasarmitorille vuonna 2021. Viime vuosina suurterassihankkeet ovat kaatuneet pitkälti juuri infrastruktuurin rakentamisen kalleuteen.

Piña Coladaa Engelin puutarhassa

Torikortteleiden kesäterassin pyörittämisessä mukana on neljä ravintolaa: Sofia Helsinki, Pizzeria Via Tribunali, Valkoinen Sali sekä Trillby & Chadwick. Terassi tulee olemaan avoinna aamupalalta lounaaseen ja afterworkeiltä illanistujaisiin ja siellä voi nauttia kesäisiä annoksia uusista perunoista pizzaan ja Baobao-höyrysämpylöihin. Ruoan lisäksi terassilta löytyy monenlaisia juomia: olutta, viiniä, mocktaileja, samppanjaa sekä trendikkäitä trooppisia tiki-klassikoita, kuten Piña Coladaa.

–  Me Torikortteleiden toimijat uskomme tähän paikkaan ja haluamme tarjota kaupunkilaisille ja matkailijoille mahdollisuuden nauttia kesästä, hyvästä ruoasta ja juomasta täällä Helsingin kauneimmassa miljöössä, kertovat ravintoloitsijat Mikko Leisti, Sami Benamed ja Ville Tikkanen

Terassialueen visuaalisesta suunnittelusta kulttuurihistoriallisesti arvokkaaseen maisemaan vastaa WSP Finland. Lähtökohtana suunnittelussa on ollut ajatus Engelin puutarhasta – keitaasta keskellä Engelin arkkitehtuuria.

Tavoitteena on, että Torikortteleiden kesäterassin rakennustyöt Senaatintorin laidalla alkavat 3.7. ja terassi avautuu 7.7. Terassin on määrä olla auki 27.8. saakka.

Mikko Leisti, Sofia Helsinki, 0400 640 090

Sami Benamed, Trillby & Chadwick ja Via Tribunali, 040 571 2469

Ville Tikkanen, Valkoinen Sali, 040 512 5004

peggy.bauer@kaupunkitilat.fi

Terassille tulee neljä eri ravintolatoimijaa kesäisine ruoka- ja juomakonsepteineen. Kuva: Camilla Bloom, Helsingin Kaupunkitilat Oy.

Helsingin Kaupunkitilat Oy (ent. Helsingin Leijona Oy ja Tukkutori) on Helsingin kaupungin kokonaan omistama yhtiö, jonka toimialana on vuokraamiensa tilojen ja alueiden kehittäminen. Yhtiön tehtävänä on kasvattaa Helsingin profiilia vetovoimaisemmaksi ja kilpailukykyisemmäksi kaupungiksi kehittämällä mm. Helsingin kaupunki- ja ruokakulttuuria ja tori- ja kauppahallitoimintaa.