S-Pankki Oyj

Kysely kertoo: Näin hintojen nousu on vaikuttanut suomalaisten mökkeilyyn

Jaa
Yleinen hintatason nousu on vaikuttanut suomalaisten mökillä käymiseen. Vallitseva taloustilanne on vaikuttanut myös suomalaisten halukkuuteen hankkia mökki, paljastuu S-Pankin Suuresta mökkikyselystä.

Niin ruokakauppaan, auton käyttöön kuin asumiseenkin uppoavat kulut ovat kasvaneet sitten viime kesän. Vaikutukset näkyvät myös vapaa-ajan vietossa. 30 prosenttia suomalaisista, joilla on mökki käytössään, kertoi hintojen nousun vaikuttaneen mökillä käymiseen: 12 prosenttia kertoo matkustavansa mökille harvemmin, mutta viettävänsä siellä enemmän aikaa. Vähemmän aikaa viettää mökillä 13 prosenttia vastaajista.

Suurimmalle osalle taloustilanne ei ole hetkauttanut mökkeilyä suuntaan tai toiseen: 62 prosenttia suomalaisista, joilla on mökki käytössään, kertoo, etteivät kohonneet hinnat ole vaikuttaneet mökillä käymiseen.

”Mökkeily on olennainen osa suomalaista kulttuuria ja mielenmaisemaa. Juuri mökki on monelle se paikka, johon mennään lataamaan akkuja. Näyttäisi siltä, että mökkeilystä ei olla valmiita helpolla tinkimään, vaikka taloudellinen tilanne olisikin tiukentunut”, kertoo S-Pankin lainojen kehityspäällikkö Annemari Airaksinen.

Vastaajista 8 prosenttia kertoo harkinneensa oman mökin ostoa. Vallitseva taloustilanne on vaikuttanut mökin ostoaikeisiin niin, että vastaajista 2 prosenttia on päättänyt ostaa ja 6 prosenttia tehnyt päätöksen, ettei osta. Vastaajista 10 prosenttia ei ole harkinnut mökin ostoa, mutta kiinnostus omasta mökistä on kasvanut.

”Korona-aikaanhan oli suoranainen mökkibuumi. Mökkien ostointo laantui hieman, kun ulkomaille matkustelu jälleen helpottui. Vielä emme kuitenkaan ole havainneet ilmiötä, että korona-aikaan ostettuja mökkejä olisi nyt laitettu suurissa määrin myyntiin. Aika näyttää, miten ’koronamökkien’ kanssa käy”, sanoo Airaksinen.

Jonkin verran näkyy myös muutosta siinä, minkä verran mökistä ollaan halukkaita maksamaan. Niiden suomalaisten keskuudessa, jotka ovat valmiita ostamaan kesämökin, on kasvanut kiinnostus mökkiin, joka maksaa korkeintaan 40 000 euroa. Kiinnostus korkeamman hintaluokan eli 80 000–150 000 euron mökkeihin taas on notkahtanut.

”Tänä kesänä näyttää siltä, että hyvin varustellut ja hyvässä kunnossa olevat mökit menevät kaupaksi, ja paikoitellen näistä on myös pulaa. Korona-aikana kaupaksi menivät kaiken tasoiset mökit, mutta tällä hetkellä huonokuntoisempien kysyntä on taantunut ja voi olla hankala saada myytyä”, Airaksinen kertoo.

Maailmantilanteessa on tapahtunut suuria muutoksia, mutta suomalaisten mökkimieltymykset näyttävät isossa kuvassa pysyneen varsin muuttumattomina, kun vertaillaan tuloksia edellisvuosien Suuriin mökkikyselyihin. Suosituin mökkimatka on edelleen enintään 100 kilometrin pituinen. Suosituimpien mökkivarusteiden kolmen kärkeä pitävät edelleen sauna, jääkaappi ja sähköt. Halukkuutta mökille matkustamiseen laskee eniten huonot kelit (31 %), pitkä matka (27 %) ja hintojen nousu (25 %).

Tarve hyvälle internetyhteydelle sen sijaan on kasvanut edellisvuodesta. Hyvää nettiyhteyttä peräänkuuluttaa 59 prosenttia vastaajista, kun viime vuonna vain 40 prosenttia ilmoitti laajakaistan melko tai erittäin tärkeäksi mukavuudeksi. Hyvän netin tarve on tasainen kaikissa haastatelluissa ikäryhmissä.

Etätöiden tekeminen on lisääntynyt roimasti. Siksi kysyimmekin suomalaisilta, kuinka tärkeää on, että mökillä on puitteet etätöiden tekemiseen. Suomalaisista 35 prosenttia piti tätä melko tai erittäin tärkeänä.

Tutkimuksen toteutti S-Pankin toimeksiannosta Kantar. Tutkimusaineisto kerättiin Kantarin internet-paneelissa 19.–24.5.2023. Tutkimukseen vastasi 1 003 yli 15-vuotiasta suomalaista. Vastaajajoukko edustaa 15–79-vuotiasta väestöä.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Linkit

Tietoja julkaisijasta

S-Pankki Oyj
S-Pankki Oyj
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

+358 10 767 9300https://www.s-pankki.fi

S-Pankki on kotimainen pankki ja osa S-ryhmää. Olemme olemassa siksi, että jokaisella olisi mahdollisuus vähän rahakkaampaan huomiseen. Meillä on yli kolme miljoonaa asiakasta ja tunnemme asiakkaidemme arjen. Tuomme siihen helppoutta ja hyötyä muun muassa helppokäyttöisten digitaalisten palveluidemme avulla. Täyden palvelun pankkina olemme tukena elämän pienissä ja suurissa käännekohdissa. s-pankki.fi 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta S-Pankki Oyj

S-gruppens och S-Bankens kunder kan nu använda S-Förmånskort Visa med Apple Pay och lägga till S-Förmånskort i Apple Plånbok23.4.2024 11:30:00 EEST | Tiedote

S-gruppen och S-Banken möjliggör idag användningen av Apple Pay för kunder med S-Förmånskort Visa. Apple Pay är ett säkert och enkelt sätt att betala och gör att kunderna inte behöver ge sitt betalkort till någon annan, trycka på fysiska knappar eller betala kontant. Därtill skyddar iPhone alla transaktioner. Ägarkunder kommer även att kunna lägga till sina S-Förmånskort i Apple Plånbok, vilket gör att de kan använda sin iPhone eller Apple Watch för att samla Bonus.

S-ryhmän ja S-Pankin asiakkaat voivat nyt käyttää S-Etukortti Visa -korttia Apple Payssä ja lisätä S-Etukortin Applen Lompakkoon23.4.2024 11:30:00 EEST | Tiedote

S-ryhmä ja S-Pankki tuovat S-Etukortti Visa -asiakkailleen mahdollisuuden Apple Payn käyttöön. Se on turvallinen ja helppo maksutapa, joka auttaa asiakkaita välttämään maksukorttinsa luovuttamisen toiselle henkilölle, fyysisten painikkeiden koskettamisen tai käteisellä maksamisen. Siinä käytetään iPhone-puhelimen tehokkaita toimintoja jokaisen maksutapahtuman suojaamiseen. Asiakasomistajat voivat myös lisätä S-Etukorttinsa Applen Lompakkoon. Näin he voivat kerryttää Bonusta iPhone-puhelimellaan tai Apple Watch -älykellollaan.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye