Väsymyksestä johtuvia kuolonkolareita tapahtuu eniten kesäisin
Luvut perustuvat liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimiin onnettomuuksiin vuosina 2012–2021. Kuljettajan väsymyksen arvioidaan vaikuttaneen kymmenen vuoden aikana kaikkiaan 316 kuolemaan johtaneeseen onnettomuuteen, joka vastaa noin viidennestä (21 %) kaikista kuolonkolareista.
− Kuljettajan väsymyksen arviointi kuolemaan johtaneen onnettomuuden tutkinnassa ei ole yhtä suoraviivaista kuin vaikkapa päihtymyksen. Onnettomuustutkinnassa kerätään kuitenkin monenlaista tietoa, jonka perusteella voidaan arvioida kuljettajan väsymystä sekä väsymyksen vaikutusta onnettomuuteen. Tällaisia tietoja ovat esimerkiksi silminnäkijöiden havainnot ajoneuvon vaeltelusta kaistalla sekä se, että kuljettaja ei ole jarruttanut lainkaan ennen törmäystä, OTIn liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty kuvailee onnettomuustutkinnassa tehtävää riskien arviointia.
Väsyneen kuljettajan aiheuttamissa onnettomuuksissa menehtyi 358 henkilöä. Suurimmassa osassa onnettomuuksia menehtyi kuljettaja itse, kaikkiaan 233 kuljettajaa. Väsyneen kuljettajan kyydissä matkustaneita henkilöitä menehtyi 60. Yhteenajoissa menehtyi 44 toisessa moottoriajoneuvossa ollutta henkilöä. Polkupyöräilijöitä ja jalankulkijoita menehtyi 21.
Väsymyksestä johtuvia onnettomuuksia tapahtui kaikkina vuorokaudenaikoina
Kuolemaan johtaneita onnettomuuksia, joihin kuljettajan väsymys on vaikuttanut, tapahtui 2012–2021 eniten (39 %) kesäkuukausina kesä-elokuussa. Kesäkuukaudet korostuivat sekä selvänä ajaneilla että päihtyneillä kuljettajilla.
− Toisin kuin voisi kuvitella, väsymyksestä johtuvat kuolonkolarit eivät painotu öihin, vaan niitä tapahtuu kaikkina vuorokaudenaikoina. Taustalla voivat olla esimerkiksi pitkät ajomatkat ja väsymistä aiheuttava, helteinen ilma päivisin, Räty arvioi.
Selvänä, mutta väsyneinä ajaneiden kuljettajien onnettomuudet painottuivat puolenpäivän ja iltakuuden väliselle ajalle. Väsyneiden ja päihtyneiden kuljettajien onnettomuudet tapahtuivat tyypillisimmin öisin, keskiyön ja aamukuuden välillä.
Valtaosa väsymysonnettomuuksista tapahtui vapaa-ajan matkoilla
Onnettomuuden aiheuttaneista kuljettajista 76 prosenttia oli vapaa-ajan matkalla. Ammattiajossa tai ammattiin liittyvässä ajossa oli 13 prosenttia kuljettajista. Työmatkalla oli 11 prosenttia. Kuljettajista suurin osa (71 %) oli ajoneuvossa yksin.
− Kuljettajan täytyy varmistaa ajokuntonsa ja virkeytensä. Tähän auttavat ihan yksinkertaiset keinot. On pidettävä riittävästi taukoja, vaihdettava mahdollisuuksien mukaan kuljettajaa ja erityisesti kesäisin juotava riittävästi nestettä. Väsyneenä ei pidä ajaa lainkaan. Kun puhutaan väsymyksestä johtuvista onnettomuuksista, kuljettajat ovat itse merkittävässä roolissa liikenneturvallisuuden kannalta, OTIn liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari tuo esiin.
Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien keskeisiä turvallisuuden parannusehdotuksia kuljettajan väsymyksestä johtuvien onnettomuuksien ehkäisemiseksi:
- Tietoisuus ja tiedottaminen. Kuljettajien sekä ammattiliikenteen työnantajien tietoisuutta väsymyksen vaikutuksesta liikenneturvallisuuteen tulee lisätä. Esimerkiksi sairauksien, ajotaukojen ja ravinnon merkitystä väsymykseen tulisi korostaa tiedotuksessa. Työnantajien vastuuta työntekijöiden turvallisen matkustustavan valinnassa tulee myös nostaa esiin.
- Valvonta. Poliisin liikenteessä suorittama ajotapa- ja päihtymysvalvonta sekä ammattikuljettajien ajo- ja lepoaikojen valvonta ovat tärkeitä keinoja väsymysonnettomuuksien ennaltaehkäisyssä.
- Ajoneuvotekniikka. Väsymysonnettomuuksia voidaan estää myös ajoneuvotekniikalla. Ajoneuvokantaan tulee saada enemmän kuljettajan alhaisesta vireystilasta sekä törmäysvaarasta varoittavia ajoneuvoja.
- Tietekniset keinot. Väsymysonnettomuuksia voidaan torjua esimerkiksi kaistalta pois ajautumisesta varoittavilla tärinäherätteillä sekä vastaantulevien ajokaistalle ajautumista estävillä ajosuuntien fyysisillä erottelukeinoilla, kuten keskikaiteilla.
Onnettomuustietoa tiivisti -tietopaketti 2/2023: Vuosina 2012–2021 tapahtuneet kuolemaan johtaneet väsymysonnettomuudet
Julkaisu perustuu vuosina 2012–2021 tapahtuneisiin liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimiin kuolemaan johtaneisiin onnettomuuksiin, jotka olivat moottoriajoneuvonkuljettajien aiheuttamia.
OTI: Vuosina 2012-2021 tapahtuneet kuolemaan johtaneet väsymysonnettomuudet
Lisätietoja:
- Liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty, puh. 040 922 1365
- Onnettomuustietoinstituutti (OTI) tietopalvelu, puh. 040 450 4666, tietopalvelu(at)oti.fi
- Viestintä, p. 040 450 4700
Onnettomuustietoinstituutti (OTI) tekee työtä ennaltaehkäistäkseen liikenneonnettomuuksia Suomessa. OTI koordinoi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa ja hallinnoi tutkinnasta kerättyä tietoa muiden liikennevahinkotilastojensa lisäksi. Tilastotiedon määrä ja laatu ovat kansainvälisesti ainutlaatuisia. OTI tarjoaa tärkeää tietoa, jolla voidaan vaikuttaa liikenneturvallisuuteen sekä lainsäädännön että käytännön toimenpiteiden tasolla. Instituutti toimii erillisenä yksikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa. www.oti.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Itämerenkatu 11-13
00180 Helsinki
Viestintä p. 040 450 4700http://www.oti.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Onnettomuustietoinstituutti
Kirurgi Tommi Mäntyvaara tutkii Lapin liikenneonnettomuuksia lääkärin näkökulmasta – Työ ja tutkinta täydentävät toisiaan29.4.2024 11:09:08 EEST | Uutinen
Henkilöhaastattelu | Tommi Mäntyvaara toimii lääkärijäsenenä Lapin liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnassa. Hän on ollut tutkintatoiminnassa mukana noin viiden vuoden ajan. Siviilityönään hän toimii kirurgina. Mäntyvaaran ura kirurgian parissa on jatkunut jo yli parikymmentä vuotta.
Kymmenessä vuodessa liikenteessä menehtyi lähes 200 moottoripyöräilijää, mopoilijoita menehtyi 3617.4.2024 07:50:00 EEST | Tiedote
Kymmenen vuoden aikana liikenteessä menehtyi 197 moottoripyöräilijää ja 36 mopoilijaa. Yli puolet menehtyneistä moottoripyöräilijöistä ajoi ylinopeutta, kolmannes oli päihtyneitä. Mopo-onnettomuuksien tutkinnassa havaittiin viritettyjä mopoja ja huonosti kiinnitettyjä kypäröitä. Kuolonkolarien lisäksi kymmenen vuoden aikana tapahtui vuosittain keskimäärin 2 600 liikennevahinkoa, joissa osallisena oli mopo, ja 1 600 vahinkoa, joissa osallisena oli moottoripyörä.
Kokenut keskipohjalainen onnettomuustutkija Matti Lukkarila laittaisi kuljettajantutkinnon uusiksi26.3.2024 14:25:11 EET | Uutinen
Henkilöhaastattelu | Keski-Pohjanmaan lautakunnan ajoneuvotekninen jäsen Matti Lukkarila on ollut liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntatoiminnassa mukana jo 30 vuoden ajan.
Suomalaiset uskovat teiden korjaamisen lisäävän liikenneturvallisuutta – kuolonkolareiden tutkinnasta nousee eri asioita14.3.2024 07:37:00 EET | Tiedote
Suomalaisten mielestä teiden kunnon parantaminen ja pakollinen alkolukko toistuvasti rattijuopumuksesta kärähtäneille olisivat tärkeimmät liikenneturvallisuutta parantavat toimet. Myös kuolemaan johtaneita kolareita tarkasteltaessa päihtyneenä ajamisen ennaltaehkäisy näyttäytyy yhtenä tärkeimmistä liikenneturvallisuutta parantavista tekijöistä. Sen sijaan tien vaurioilla on harvemmin merkittävä vaikutus kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa.
30 vuotta moottoripyöräurheilua harrastanut poliisi tutkii nyt kuolonkolareita Uudellamaalla – ”Haluan vaikuttaa turvallisuuteen” kertoo Staffan Söderström21.2.2024 09:45:46 EET | Uutinen
UUTINEN | Onnettomuustietoinstituutti (OTI)
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme