Kokenut keskipohjalainen onnettomuustutkija Matti Lukkarila laittaisi kuljettajantutkinnon uusiksi

Jaa

Henkilöhaastattelu | Keski-Pohjanmaan lautakunnan ajoneuvotekninen jäsen Matti Lukkarila on ollut liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntatoiminnassa mukana jo 30 vuoden ajan.

Matti Lukkarila pyöräilyvarusteissa, pysähtyneenä tielle polkupyörän kanssa.
Matti Lukkarila on tehnyt hienon 30-vuotisen uran onnettomuuksien tutkinnassa. Kuvaaja: Sami Peltoniemi Lähde: Onnettomuustietoinstituutti (OTI)

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunta hälytetään paikalle aina, kun Suomessa joku kuolee tie- tai maastoliikenneonnettomuudessa. Hälytys ei katso kelloa eikä kalenteria - matkaan lähdetään myös yöllä tai juhlapyhinä. Tieto onnettomuudesta tulee joko hätäkeskuksesta tai poliisilta ja tutkinta onnettomuuspaikalla pyritään aloittamaan välittömästi.

Keski-Pohjanmaalla onnettomuuspaikalle lähtee usein Matti Lukkarila. Lukkarila on ollut liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntatoiminnassa mukana jo 30 vuoden ajan. Hän toimii ajoneuvoteknisenä jäsenenä Keski-Pohjanmaan tutkijalautakunnassa. Eri puolilla Suomea toimii 20 tutkijalautakuntaa, joissa on kaikkiaan noin 270 jäsentä. Tutkijalautakuntien jäsenet tekevät tutkintoja vapaaehtoistyönä, oman työn ohella. Tutkijalautakunta on moniammatillinen tiimi, jossa on asiantuntijoita poliisista, lääketieteen, ajoneuvotekniikan, tienpidon ja käyttäytymistieteen aloilta.

Ajoneuvotekninen jäsen tutkii ajoneuvon ja turvalaitteet

Ajoneuvoteknisessä onnettomuustutkinnassa on tärkeää käydä paikan päällä tutkimassa tiehen jääneet suistumisjäljet ja valokuvaamassa onnettomuuspaikkaa. Lukkarila kertoo, että nykyään onnettomuustutkinnassa on mahdollista hyödyntää drooneilla otettua kuvaa ja videota, mikä helpottaa huomattavasti tutkintaa.

Ajoneuvoteknisenä jäsenenä Lukkarila tutkii ajoneuvon teknisen kunnon: Oliko ajoneuvo katsastettu ja asianmukaisessa kunnossa. Minkä verran ajoneuvossa oli teknisiä vikoja, ja mikä niiden vaikutus onnettomuustilanteessa oli. Millaiseen kuntoon ajoneuvon matkustustilat ovat menneet. Oliko ajoneuvossa turvavälineitä, ja käytettiinkö niitä onnettomuushetkellä.

− Ajoneuvon tekniset viat ovat harvoin pääsyy onnettomuuteen. Usein viat renkaissa tai vastaavat tekijät vaikuttavat taustalla. Muistan kuitenkin yhden tapauksen, jossa tekninen vika aiheutti onnettomuuden. Kuorma-auton renkaan räjähtäminen johti kerran kuolemaan johtaneeseen onnettomuuteen, Lukkarila kertoo.

”17-vuotiaita ei pitäisi päästää rattiin” – onnettomuustutkija pistäisi kuljettajantutkinnot kokonaan uusiksi

Lukkarila ottaa siviilityössään vastaan myös kuljettajantutkintojen suorittajien inssiajoja. Kuljettajakokelaiden taidot ovat Lukkarilan mielestä muuttuneet rajusti ajokorttiuudistuksen jälkeen. Lukkarilan mielestä nykyiseen tutkintoon kuuluvat 10 ajo-opetustuntia eivät riitä. Lisätuntejakaan tutkinnonvastaanottajat eivät voi määrätä, vaikka inssiajo ei menisi läpi.

− Inssiajoa saa tulla epäonnistumisen jälkeen yrittämään uudelleen vaikka vielä samana päivänä. Jotkut tekevätkin näin, kunnes koe menee läpi. Mielestäni inssiajon vastaanottajan pitäisi tarvittaessa voida määrätä lisäopetusta ennen seuraavaa yritystä, Lukkarila toteaa.

Lukkarilan mielestä 45 minuutin tutkintoajo on turhan lyhyt aika arvioida, pystyykö kuljettaja pitämään huomionsa ajamisessa, toimimaan vastuullisesti sekä ajamaan ennakoivasti ja vaaratilanteita välttäen. Lukkarila pidentäisi inssiajon kestoa.

Vaikka monet nuoret ovat hänestä kypsiä ja vastuullisia, Lukkarila ei päästäsi 17-vuotiaita rattiin. Iäkkäille kuljettajille hän puolestaan toivoisi kontrolliajoja. Olisi hyvä, että iäkkäiden kuljettajien pitäisi säännöllisin väliajoin tulla antamaan ajonäyte tutkintoajon muodossa.

− Työni inssiajojen vastaanottajana ja katsastusmiehenä sekä vapaaehtoinen toimintani liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnassa täydentävät toisiaan, ja kaikki vaikuttavat näkemykseeni liikenneturvallisuudesta, Lukkarila kertoo. Lukkarila on jo eläkkeellä, mutta tekee yhä osa-aikaisesti töitä.

Innokasta pyöräilijää harmittaa kypärän käytön laiminlyönti

Lukkarila on innokas polkupyöräilijä. Kun onnettomuustutkinnassa tulee vastaan tapaus, jossa kypärän käyttö on laiminlyöty, se harmittaa häntä.

− Aina, kun joudun kirjaamaan onnettomuuden tutkinnassa, että kypärä olisi todennäköisesti pelastanut kuolemalta, mutta se ei ollut käytössä, se harmittaa minua. Jokainen kuolema on liikaa, Lukkarila sanoo.

Lukkarilan elämä on kietoutunut monella tapaa liikenteen ympärille. Polkupyöräilyn lisäksi hän on ajanut myös moottoripyörää – ja joutunut muutamaan kolariinkin, onneksi ei kohtalokkain seurauksin. Työssään hän on sekä katsastanut ajoneuvoja että ottanut vastaan kuljettajantutkintoja. Kaikki tämä on saanut hänet kiinnostumaan siitä, mitkä tekijät aiheuttavat liikenneonnettomuuksia, ja kuinka niitä voitaisiin vähentää. Liittyminen liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntaan oli hänelle luontevaa, ja Matti Lukkarila on tehnyt hienon 30-vuotisen uran onnettomuuksien tutkinnassa.

Onnettomuustietoinstituutti (OTI) tekee työtä ennaltaehkäistäkseen liikenneonnettomuuksia Suomessa. OTI koordinoi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa, mutta ei puutu lautakuntien riippumattomaan työskentelyyn. OTI huolehtii myös lautakuntien koulutuksesta, tutkinnan tulosten käytöstä ja tietopalvelusta.

OTI hallinnoi tutkinnasta kerättyä tietoa. Tilastotiedon määrä ja laatu ovat kansainvälisesti ainutlaatuisia. OTI tarjoaa tärkeää tietoa, jolla voidaan vaikuttaa liikenneturvallisuuteen sekä lainsäädännön että käytännön toimenpiteiden tasolla. Instituutti toimii erillisenä yksikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa. Lue lisää www.oti.fi

Yhteyshenkilöt

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Onnettomuustietoinstituutti

Kymmenessä vuodessa liikenteessä menehtyi lähes 200 moottoripyöräilijää, mopoilijoita menehtyi 3617.4.2024 07:50:00 EEST | Tiedote

Kymmenen vuoden aikana liikenteessä menehtyi 197 moottoripyöräilijää ja 36 mopoilijaa. Yli puolet menehtyneistä moottoripyöräilijöistä ajoi ylinopeutta, kolmannes oli päihtyneitä. Mopo-onnettomuuksien tutkinnassa havaittiin viritettyjä mopoja ja huonosti kiinnitettyjä kypäröitä. Kuolonkolarien lisäksi kymmenen vuoden aikana tapahtui vuosittain keskimäärin 2 600 liikennevahinkoa, joissa osallisena oli mopo, ja 1 600 vahinkoa, joissa osallisena oli moottoripyörä.

Suomalaiset uskovat teiden korjaamisen lisäävän liikenneturvallisuutta – kuolonkolareiden tutkinnasta nousee eri asioita14.3.2024 07:37:00 EET | Tiedote

Suomalaisten mielestä teiden kunnon parantaminen ja pakollinen alkolukko toistuvasti rattijuopumuksesta kärähtäneille olisivat tärkeimmät liikenneturvallisuutta parantavat toimet. Myös kuolemaan johtaneita kolareita tarkasteltaessa päihtyneenä ajamisen ennaltaehkäisy näyttäytyy yhtenä tärkeimmistä liikenneturvallisuutta parantavista tekijöistä. Sen sijaan tien vaurioilla on harvemmin merkittävä vaikutus kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa.

Onnettomuustutkinta valottaa kuolonkolarien taustoja − Ylinopeutta ajaneiden osuus turmakuljettajissa oli poikkeuksellisen korkea vuonna 202221.12.2023 07:51:00 EET | Tiedote

OTI-vuosiraportti 2022 kuolemaan johtaneista liikenneonnettomuuksista on julkaistu. Onnettomuustietoinstituutin (OTI) vuosiraportteihin kootaan tiedot valmistuneista onnettomuustutkinnoista, jotka sisältävät liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tuottamaa tarkempaa tietoa onnettomuuksiin johtaneista syistä ja niiden ehkäisemisestä. Vuonna 2022 tutkijalautakunnat tutkivat kaikkiaan 189 kuolonkolaria, joissa kuoli 205 henkilöä. Ylinopeutta ajaneiden turmakuljettajien osuus kasvoi viime vuonna aiempiin vuosiin nähden poikkeuksellisen korkeaksi.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye