Vaasan Vaskiluodon lämpövarasto laajenee

Vaasan Vaskiluodossa vuonna 2020 käyttöönotettu, tällä hetkellä laatuaan Suomen suurin käytössä oleva lämpöenergiavarasto laajenee vielä kuluvana vuonna noin kolmen gigawattitunnin verran. Samassa yhteydessä otetaan käyttöön kaksi uutta sähkökattilaa, jotka tuovat yhteensä 120 megawattia lisätehoa kaukolämmön tuotantoon. Ratkaisut lisäävät kaivattua joustoa energiajärjestelmään ja yhteiskunnan energiaomavaraisuutta.
Kuva: Mikael Matikainen, Vaasan kaupunki

Uusiutuvaa energiaa tuotetaan yhä enemmän. Samalla kun se luo pohjaa päästöttömälle energiajärjestelmälle, on sääriippuvaisen tuotannon entistä suurempi osuus asia, joka pitää huomioida kaikissa ratkaisuissa. Tarvitaan joustoa ja varastointia.

Sähkön- ja lämmöntuotannon yhtymäkohdat ovat yhä paremmin havaittavissa uudessa markkinatilanteessa, jossa sähkön hinta ja saatavuus markkinoilla vaihtelee paljon. Joitain vuosia onkin puhuttu siitä, miten eri sektoreita hyödynnetään tasapainottamaan kulutus- ja tuotantopiikkejä. Tästä energiajärjestelmän kokonaistarkastelusta ja -suunnittelusta käytetään sanaa sektori-integraatio.

Sähkökattilasta säästöjä

- Sähkökattilan tuottamalla lämmöllä ja lämpövaraston avulla voidaan optimoida Vaasan voimalaitoksen lämmön- ja sähköntuotanto, kertoo Vaasan Voiman toimitusjohtaja Janne Österback.

- Tästä syntyy huomattavia hyötyjä lämmöntuotannossa, ja samalla paranee myös koko sähköjärjestelmän joustavuus.

Ratkaisu hyödyntää uusiutuvaa energiantuotantoa, kuten tuuli- ja aurinkovoimaa, hetkinä, jolloin sähkön tuotanto ylittää kulutustarpeen. Näin ollen se ei myöskään vaikuta sähkön riittävyyteen.

- Käyttämällä sähkökattilaa tuotannossa voimme hyödyntää sähkön alhaisia hintoja tilanteissa, joissa sähköjärjestelmässä on paljon uusiutuvaa energiaa. Tämä on myös suuri askel kohti päästötöntä kaukolämpötuotantoa, joka ei perustu polttamiseen, kertoo Vaasan Sähkön kaukolämpöjohtaja Markus Tuomala.

Tuomala toteaa, että ratkaisu lisää myös yhteiskunnan energiaomavaraisuutta, koska polttoaineita tarvitaan lämmöntuotantoon entistä vähemmän.

Vuonna 2022 tuotettiin noin 5 % Vaasan Sähkön kaukolämmöstä voimalaitoksen nykyisellä sähkökattilalla, jonka teho on 40 megawattia.

Lämpövaraston laajennus on saanut työ- ja elinkeinoministeriöltä lähes miljoona euroa energiatehokkuustukea. Hankkeesta kerrotaan lisää loppuvuodesta.

Tavoitettavissa 30.6. klo 8.30 - 12

Janne ÖsterbacktoimitusjohtajaVaasan Voima Oy