One4all Finland Oy

Asumisen viestintä digitalisoituu lakiuudistuksen myötä

Jaa

Sähköisen tiedotuksen ja sähköisten asiointikanavien merkitystä edistetään uudistetussa asumisoikeuslaissa ja 1.1.2024 voimaan astuvassa uudistetussa yhteishallintolaissa. Siirtymä sähköiseen viestintään ja asumisen palveluihin on luonteva kehityssuunta, sillä digipalvelut ovat jo kiinteä osa asukkaiden muuta arkea, kommentoi Kitte Hamilton, toimitusjohtaja, digitaalisiin asumisen palveluihin ja asukasviestintään erikoistuneesta One4all Finland Oy:stä.

Asukasdemokratia on monelle tuttu sana puhekielestä, mutta ARAn ylitarkastajien Anne Salinin ja Henni Rajalan mukaan oikeat termit ovat asukashallinto asumisoikeuspuolella ja yhteishallinto vuokra-asuntopuolella. Asukashallinto ja yhteishallinto tarjoavat asukkaille mahdollisuuden osallistua ja vaikuttaa omaa asumista koskeviin asioihin ja oman talon asioihin.

Tietojen oltava saatavilla sähköisesti

Uudistetut lait tarjoavat Salinin mukaan kaivattua joustavuutta asukas- ja yhteishallintoon. Ne mahdollistavat oikeuden, ei velvollisuuden, osallistua yhtiön ja yhteisöjen toimintaan. Hyvä asukas- ja yhteishallinto syntyykin yhdessä, ei sanelemalla. 

“Uudessa laissa edistetään digitaalisia asiointikanavia ja edellytetään, että tietojen on oltava saatavilla sähköisesti. Esimerkiksi tieto käyttövastikkeen määräytymisestä pitää olla asukkaiden saatavilla sähköisesti.

Viestinnässä suunta on kohti digitaalisuutta. Moni taho on jo ryhtynyt lisäämään digitaalista toimintaa. Potentiaalia on hyödyntää digitaalisia kanavia muussakin kuin asukashallinnossa”, huomauttaa Salin.

One4allin Hamilton kertoo, että useassa ARA-kohteessa on jo käytössä asukassovellus.

“Esimerkiksi Setlementtiasunnoilla on ollut käytössä One4allin kehittämä Kerro-asukassovellus jo viisi vuotta ja Avain Asunnoilla Kotiavain-asukassovellus otettiin käyttöön tänä keväänä. Viestintä on keskeisessä roolissa toimivassa asukas- ja yhteishallinnossa, joten sähköiset viestintäkanavat tulevat yleistymään asumisen viestinnässä entisestään.”

Yhteydenpitoa halutaan helpottaa

Rajala kertoo, että uusien lakien myötä korostuu yhteisön vuoropuhelu asukkaiden kanssa. Jatkossa vuokrataloyhteisössä pitää olla nimetty yhteyshenkilö yhteishallintoon liittyvissä asioissa ja selkeä tapa vastaanottaa asukkaiden palautteita.

“Laki on pyritty jättämään joustavaksi, jotta erilaisia toimintamalleja voidaan kehittää. Kaikissa malleissa on keskeistä, että ajatellaan asukkaan etua ja sitä, että asukkaat pystyvät osallistumaan parhaalla mahdollisella tavalla. On esimerkiksi mahdollista hyödyntää asukasraateja ja sähköisiä äänestyksiä.”

Saavutettavuus ja erityisryhmät huomioitava 

Salin kertoo, että usein asukkaat kokevat, että tiedottaminen on puutteellista tai vähäistä.

“Tiedottamisen tavat ja välineet pitäisi olla hyvät ja kattavat, jotta asukkaat tavoitetaan ja asukkaat löytävät mahdollisimman helposti tarvitsemansa tiedot. Saavutettavuus ja erityisryhmät pitää huomioida. Digitaaliset kanavat ovat nykyään pääasiallisia kanavia, mutta on ihmisiä, joilla ne eivät ole käytössä ja silloin tiedot voi pyydettäessä toimittaa paperisena.”

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Henni RajalaYlitarkastajaARA, Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus

valvonta@ara.fi

Anne SalinYlitarkastajaARA, Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus

valvonta@ara.fi

Kuvat

"Sähköinen asukasviestintä on aika-ja paikkariippumatonta ja siten helposti asukkaan saatavilla", kertoo One4allin Kitte Hamilton.
"Sähköinen asukasviestintä on aika-ja paikkariippumatonta ja siten helposti asukkaan saatavilla", kertoo One4allin Kitte Hamilton.
Lataa
ARAn ylitarkastaja Anne Salin
ARAn ylitarkastaja Anne Salin
Lataa
ARAn ylitarkastaja Henni Rajala
ARAn ylitarkastaja Henni Rajala
Lataa

Tietoja julkaisijasta

One4all Finland tarjoaa taloyhtiöille digitaaliset työkalut asumiseen liittyviin palveluihin ja viestintään. One4allin ratkaisut toimivat missä ja milloin tahansa ja niillä voidaan tavoittaa asukkaat entistä nopeammin ja helpommin. Ratkaisujen avulla taloyhtiöiden edustajat voivat tarjota asukkaille palveluita ja tietoa asumisesta sekä ohjata asukkaita toimimaan turvallisesti ja tarkoituksenmukaisesti. One4allin liikevaihto oli viime tilikautena noin 2 miljoonaa euroa. https://one4all.fi/fi/

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta One4all Finland Oy

Keravan arvostetuin taloyhtiö – sähköinen viestintäjärjestelmä tukee As Oy Sibeliuksentie 2:ta kohti visiotaan18.7.2023 09:30:00 EEST | Artikkeli

Keravalaisen taloyhtiön pihapiiriin astuessa on selvää, että tässä taloyhtiössä viihdytään. Piha kukoistaa vihreänä ja porraskäytävässä kulkee iloisia asukkaita, jotka pysähtyvät vaihtamaan keskenään kuulumisia. Taloyhtiön hallituksen jäsen Raila Seppälä ja hallituksen puheenjohtaja Reijo Savolainen kertovat, että taloyhtiön asumisviihtyvyyttä on rakennettu suunnitelmallisesti vuosien ajan.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye