Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten

Vaasan Satamatien suunnitteluhankkeessa on valittu vaihtoehto jatkosuunnitteluun

Jaa
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus jatkaa Vaasan satamatien suunnittelua Vaskiluodon sataman ja valtatien 8 välillä. ELY-keskus on tehnyt päätöksen jatkosuunnitteluun valittavasta vaihtoehdosta. Yleissuunnittelua jatketaan Vikby-vaihtoehdolla, joka kulkee Myrgrundistä valtatielle 8 Vikbyssä.
Kartta Vaasan Satamatie
Kartta Vaasan Satamatie

Valinta on tehty vuonna 2017 päättyneen YVA-prosessin sekä keväällä 2022 valmistuneen hankearvioinnin perusteella. Lisäksi valintaprosessissa on käyty läpi Mustasaaren kunnan raporttia vaikutuksista maankäyttöön, jos Fladan tai Vikby-vaihtoehdot toteutuu. Myös FREYR Battery Finland Oy:n laatima YVA-selostus CAM-tehtaan rakentamiseksi Vaasaan on otettu huomioon.

Hankearvioinnissa tarkasteltiin kaikkia YVA-menettelyn aikana arvioituja vaihtoehtoja; Keskustatunneli, Kaupunginselkä, Fladan ja Vikby. YVA-menettelyssä arviotiin myös nykyisen väyläverkon vähäistä kehittämistä eli vaihtoehtoa 0+, josta kuitenkin todettiin, ettei se täytä hankkeelle asetettuja tavoitteita. Kaikki ympäristövaikutusten arvioinnissa mukana olleet vaihtoehdot ovat toteuttamiskelpoisia. Hankkeen tavoitteena on rakentaa tieyhteys, joka kytkee toisiinsa tehokkaasti Vaasan sataman ja lentoaseman tuntumaan rakentuvan teollisuusalueen sekä yhdistää ne valtakunnan päätieverkkoon, valtateihin 3 ja 8. Lisäksi tavoitteena on sataman ja valtateiden välisen, erityisesti raskaan liikenteen, vähentäminen Vaasan keskustasta.

Linjausvaihtoehdoista Keskustatunneli-vaihtoehto poistaa osan keskustan läpikulkevasta liikenteestä lisäten viihtyvyyttä ja liikenneturvallisuutta Vaasan keskustassa. Vaihtoehto ei kutenkaan tue uutta maankäyttöä. Lisäksi erikoiskuljetukset ja vaaralliset kuljetukset eivät pysty käyttämään tunnelia. Kaupunginselkä-vaihtoehto poistaisi Vaasan keskustan läpi satamaan kulkevan raskaan liikenteen suurelta osin, myös vaarallisten aineiden kuljetukset poistuisivat ydinkeskustasta. Vaihtoehdon toteuttaminen saattaisi aiheuttaa merkittäviä haittoja kalojen kutupaikkana tärkeällä Eteläisellä kaupunginselällä. Vaihtoehdon vaarana ovat myös muutokset maisemakuvaan sekä vaikutus kulttuuriperintöön. Kaupunginselkä-vaihtoehto on myös vaihtoehdoista rakentamiskustannuksiltaan selkeästi kallein vaihtoehto. Fladan-vaihtoehto poistaa osan keskustan läpi kulkevasta liikenteestä. Vaihtoehdossa viljelysmaita ja olemassa olevaa kylärakennetta pirstoutuu. Vaihtoehto aiheuttaa merkittäviä muutoksia moottoritien (vt3) eritasoliittymiin. Vaihtoehto ei tue tehokasta maankäytön kehittymistä.

Yllä mainittujen vaihtoehtojen yhteiskuntataloudellinen tehokkuus (hyöty/kustannus) arvioitiin vertailussa heikoimmiksi ja myös vaihtoehtojen vaiheittain toteuttaminen on osittain vaikeaa. Näistä syistä vaihtoehtoja ei valittu jatkosuunnitteluun.

Jatkosuunnitteluun valittu Vikby-vaihtoehto poistaa osan keskustan läpi kulkevasta liikenteestä ja mahdollistaa maankäytön kehittämisen. Vaihtoehdossa viljelysmaita ja olemassa olevaa kylärakennetta pirstoutuu. Haittoja voidaan vähentää tilusjärjestelyin. Vaihtoehto mahdollistaa parhaiten vaiheittain toteuttamisen, jolloin rakentamiskustannuksia voidaan jakaa pidemmälle aikajänteelle. Vaihtoehdon yhteiskuntataloudellinen tehokkuus (hyöty/kustannus) arvioitiin vertailun parhaimmaksi. Vaihtoehto kytkee Vaasan sataman ja lentokentän viereisen Giga Vaasa -alueen hyvin yhteen sekä kytkeytyy suunnitteilla oleviin maantiehankkeisiin Vikby-Martoinen ja valtatien 3 parantaminen välillä Helsingby-Laihia. Satamatien valmistuttua erikoiskuljetukset voidaan ohjata uudelle tielle pois Sundomista ja Söderfjärdenintieltä.

Vaihtoehdot Fladan ja Vikby sisältyvät Vaasan kaupungin yleiskaavaan sekä Mustasaaren kunnan osayleiskaavoihin. Mustasaaren kunta on omalta osaltaan arvioinut, että näistä eniten merkittäviä positiivisia vaikutuksia on vaihtoehdolla Vikby.

Jatkosuunnitteluun valitusta vaihtoehdosta tehdään lain mukainen yleissuunnitelma, joka valmistuu vuoden 2024 aikana. Suunnitelmaluonnoksia tullaan esittelemään yleisölle yleissuunnittelun aikana, jolloin suunnitelmista on myös mahdollista antaa palautetta.

Hankkeelle tullaan perustamaan internetsivut Väyläviraston sivuille, joilla kerrotaan suunnittelun etenemisestä ja osallistumismahdollisuuksista. Sivuille tulee myös suunnittelijoiden yhteystiedot. Suunnittelusta ja tilaisuuksista tiedotetaan internetsivujen lisäksi myös alueen lehdissä.

Hankkeen YVA-menettely löytyy Ympäristöhallinnon internetsivuilta:

https://www.ymparisto.fi/fi/osallistu-ja-vaikuta/ymparistovaikutusten-arviointi/vaasan-satamatie-vaasa-ja-mustasaari

Liite: Kartta yleissuunnitteluun valitusta vaihtoehdosta

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Hankkeesta vastaava:


Yksikön päällikkö Janne Ponsimaa, Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus, etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi, puh 029 502 7746


Johtaja Anders Östergård, Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus, etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi, puh 029 502 7766

Kuvat

Kartta Vaasan Satamatie
Kartta Vaasan Satamatie
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten
Päätoimipaikka Seinäjoki: Alvar Aallon katu 8, PL 156
Vaasa: Wolffintie 35 | Kokkola: Pitkänsillankatu 15

0295 027 500http://www.ely-keskus.fi/etela-pohjanmaa

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on monialainen, alueellinen toimija. Haluamme edistää alueemme elinvoimaa, kestävää kasvua ja hyvää tulevaisuutta sekä hyvinvointia ja sisäistä turvallisuutta. Hoidamme elinkeinoihin, ympäristöön ja liikenteeseen liittyviä tehtäviä asiakkaidemme eli ihmisten, yritysten ja yhteisöjen hyväksi. Teemme työtämme Etelä-Pohjanmaan lisäksi Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan alueilla ympäristö- ja liikenneasioissa.

ELY-keskusten valtakunnallisia tiedotteita voit lukea täältä: ELY-keskukset

NTM-centralen i Södra Österbotten är en branschövergripande, regional aktör. Vi vill främja livskraft, hållbar tillväxt, en god framtid samt välstånd och intern säkerhet i regionen. Vi sköter uppgifter i anslutning till näringslivet, miljön och trafiken för våra kunders, dvs. människors, företags och sammanslutningars bästa. Vi är verksamma utöver i Södra Österbotten även i Österbotten och Mellersta Österbotten i fråga om miljö- och trafikfrågor.

NTM-centralernas riksomfattande pressmeddelanden kan du läsa här: NTM-centralerna

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten

NTM-centralens INSPIRE-projekt utför även denna sommar synligt arbete mot främmande arter längs Kyro älv12.6.2025 08:15:00 EEST | Pressmeddelande

INSPIRE-projektet för främmande arter, som genomförs i samarbete mellan Finland och Sverige, har i år fyra praktikanter som kommer att bege sig ut i Södra Österbotten från juni till augusti för att kartera och bekämpa invasiva främmande växtarter. De kommer också att fortsätta med fältundersökningen som inleddes i fjol och delta i olika evenemang för att sprida information om främmande växtarter till allmänheten. Projektets mål är också att utveckla hanteringen av främmande arter längs Kyro älv i samarbete med kommunerna i avrinningsområdet under åren 2025–2026.

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen INSPIRE-vieraslajihanke tekee jälleen kesällä näkyvää vieraslajityötä Kyrönjoen varrella12.6.2025 08:15:00 EEST | Tiedote

Suomi–Ruotsi-yhteistyönä toteutettava INSPIRE-vieraslajihankkeen neljä harjoittelijaa jalkautuu kesä-elokuussa Etelä-Pohjanmaan alueelle kartoittamaan ja torjumaan haitallisia vieraskasvilajeja, jatkamaan edellisenä kesänä alkanutta maastotutkimusta sekä levittämään vieraslajitietoa seudun yleisötapahtumissa. Hankkeen tavoitteena on myös kehittää Kyrönjoen varren alueen vieraslajien hallintaa yhteistyössä valuma-alueen kuntien kanssa vuosina 2025–2026.

Liinaniemen sillan korjaustyöt jatkuvat ja silta on suljettu liikenteeltä 11.7.2025 saakka11.6.2025 11:16:34 EEST | Tiedote

Ilmajoen Peuralankylässä sijaitsevan Liinaniemen sillan korjaustyöt jatkuvat alkuperäistä aikataulua pidempään. Työt aloitettiin 7.4.2025. Sillan oli määrä valmistua 19.6. mennessä, mutta työn aikana on paljastunut ennakoitua laajempia korjaustarpeita. Tämän vuoksi silta pysyy suljettuna liikenteeltä 11.7.2025 asti. Liikenne ohjataan edelleen kiertoreitille tien 701 kautta. Korjaustyöt liittyvät sillan puupäällysteen huonokuntoisuuteen. Päällyste on urautunut ja kulunut niin pahasti, että siitä on alkanut tulla nauloja läpi. Korjausten laajennettu kesto varmistaa sillan turvallisen käytön tulevaisuudessa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye