NTM-centralen har valt alternativet för Vasa hamnväg

Valet har gjorts på basen av den MKB-process, som slutfördes 2017 och den projektbedömning av alternativen som gjordes våren 2022. Ytterligare har man i beslutsprocessen gått igenom Korsholms kommuns rapport om konsekvenserna för markanvändningen i Korsholm om Fladan- eller Vikby-alternativet förverkligas. Dessutom har man tagit del av FREYR Battery Finland Oy:s utarbetade MKB-utredning för att bygga CAM-fabriken på Gigafactory-området i Vasa.
I projektbedömningen granskades alla alternativ som utvärderades under MKB-processen: Centrumtunneln, Stadsfjärden, Fladan och Vikby. En mindre utveckling av det befintliga nätet, Alternativ 0+, bedömdes också under MKB-processen, men ansågs inte uppfylla projektets mål. Alla alternativ som ingår i MKB:n är genomförbara. Projektets mål är att bygga en vägförbindelse som effektivt förbinder Vasa hamn och industriområdet nära flygplatsen och länkar dem till det nationella huvudvägnätet, huvudvägarna 3 och 8. Ett ytterligare mål är att minska trafiken, särskilt den tunga trafiken från hamnen genom Vasa centrum.
Av linjeföringsalternativen avlägsnar Centraltunnel-alternativet en del av genomfartstrafiken från stadskärnan, vilket ökar trivseln och trafiksäkerheten i Vasa centrum. Det ger dock inte möjligheter till någon ny markanvändning. Dessutom kan inte special- och farliga transporter använda tunneln. Stadsfjärden-alternativet skulle ta bort mycket av den tunga trafik som passerar genom Vasa centrum till hamnen, inklusive transport av farligt gods genom Vasa centrum.Genomförandet av detta alternativ kan orsaka betydande störningar på Södra stadsfjärden, som är en viktig lekplats för fisk. Alternativet riskerar också förändringar i landskapet och påverkar kulturarvet. Stadsfjärden-alternativet är också det överlägset dyraste alternativet när det gäller byggkostnader. Fladan-alternativet tar bort en del av trafiken genom centrum. Alternativet splittrar jordbruksmark och den befintliga bystrukturen. Alternativet medför betydande förändringar av motorvägens (vt3) planskilda korsning i Fladan. Alternativet stöder inte en effektiv utveckling av markanvändningen i Fladan-området.
Den samhällsekonomiska effektiviteten (nytta/kostnad) för ovanstående alternativ bedöms vara de svagaste i jämförelsen och de är också delvis svåra att genomföra i etapper. Av dessa skäl valdes dessa alternativ inte för vidare planering.
Vikby-alternativet, som valts för vidare planering, tar bort en del av trafiken genom centrum och möjliggör en utveckling av markanvändningen i Vikby. Detta alternativ splittrar jordbruksmark och den befintliga byastrukturen, men man kan minska olägenheterna med ägoregleringar.Alternativet lämpar sig bäst för ett etappvis förverkligande, vilket gör att byggkostnaderna kan spridas över en längre tidsperiod. Alternativets samhällsekonomiska effektivitet (nytta/kostnad) bedömdes vara den bästa i jämförelsen. Vikby-alternativet ansluter väl till Giga Factory-området från och till Vasa hamn och flygplatsen, liksom till de planerade vägprojekten Vikby-Martois och förbättringen av riksväg 3 mellan Helsingby-Laihela. När Hamnvägen är färdig kan specialtransporterna ledas om till den nya vägen bort från Sundom och Söderfjärdsvägen.
Fladan- och Vikbyalternativen finns båda i Vasa stads generalplan och i Korsholm kommuns delgeneralplan. Korsholms kommun har för sin del gjort en bedömning att av dessa har alternativ Vikby mest betydande positiva konsekvenser.
För Vikby-alternativet kommer nu en lagstadgad utredningsplan att uppgöras, som skall vara klar år 2024. Utkastet till planen kommer att presenteras för allmänheten under utredningsplaneprocessen, samtidigt som det ges möjlighet att lämna respons på planen.
En webbsida kommer att inrättas på Trafikledsverkets webbtjänst för att ge information om hur projektet fortskrider och hur man kan delta. På webbplatsen finns också kontaktuppgifter till planerarna. Utöver webbplatsen kommer information om planeringen och evenemang också att publiceras i regionala medier.
Miljökonsekvensbeskrivningen (MKB) för projektet finns på Miljöförvaltningens webbtjänst: https://www.ymparisto.fi/sv/medverka/miljokonsekvensbedomning/vasa-hamnvag-vasa-och-korsholm
Bilaga: Karta över det alternativ som valts för generalplanen
Nyckelord
Kontakter
Projektledare:
Enhetschef, Janne Ponsimaa, NTM-centralen i Södra Österbotten, förnamn.efternamn@ely-keskus.fi, tfn 029 502 7746
Direktör Anders Östergårs, NTM-centralen i Södra Österbotten, förnamn.efternamn@ely-keskus.fi, tfn 029 502 7766
Bilder
Länkar
Om
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra ÖsterbottenPäätoimipaikka Seinäjoki: Alvar Aallon katu 5, PL 156
Vaasa: Wolffintie 35 | Kokkola: Pitkänsillankatu 15
0295 027 500http://www.ely-keskus.fi/etela-pohjanmaa
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on monialainen, alueellinen toimija. Haluamme edistää alueemme elinvoimaa, kestävää kasvua ja hyvää tulevaisuutta sekä hyvinvointia ja sisäistä turvallisuutta. Hoidamme elinkeinoihin, ympäristöön ja liikenteeseen liittyviä tehtäviä asiakkaidemme eli ihmisten, yritysten ja yhteisöjen hyväksi. Teemme työtämme Etelä-Pohjanmaan lisäksi Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan alueilla ympäristö- ja liikenneasioissa.
ELY-keskusten valtakunnallisia tiedotteita voit lukea täältä: ELY-keskukset
NTM-centralen i Södra Österbotten är en branschövergripande, regional aktör. Vi vill främja livskraft, hållbar tillväxt, en god framtid samt välstånd och intern säkerhet i regionen. Vi sköter uppgifter i anslutning till näringslivet, miljön och trafiken för våra kunders, dvs. människors, företags och sammanslutningars bästa. Vi är verksamma utöver i Södra Österbotten även i Österbotten och Mellersta Österbotten i fråga om miljö- och trafikfrågor.
NTM-centralernas riksomfattande pressmeddelanden kan du läsa här: NTM-centralerna
Följ Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten
Etelä-Pohjanmaan näkymissä edelleen epävarmuutta30.10.2025 08:40:00 EET | Tiedote
Alueelliset kehitysnäkymät syksyllä 2025 on julkaistu. Epävarmuus luonnehtii edelleen maakunnan suhdanneodotuksia. Usko suhdannetilanteen kirkastumiseen on jonkin verran vahvistunut, vaikka erityisesti globaalissa toimintaympäristössä on edelleen paljon epävarmuutta. Myös kotimaisen kysynnän vaimeus ja kotitalouksen normaalia korkeampi säästämisaste heijastuvat odotusarvoihin. Kokonaisuutena tarkasteltuna maakunnan sietokyky erityyppisiä kriisejä vastaan on ollut kohtuullisen hyvä, ja yritysten tahtotila pitää kiinni työvoimastaan on ollut verrattain korkea.
NTM-centralen i Södra Österbotten har gett kontaktmyndighetens motiverade slutsats om miljökonsekvensbeskrivningen för Pihtineva vindkraftsprojekt i Karleby (Mellersta Österbotten)29.10.2025 14:00:00 EET | Pressmeddelande
Pihtineva Wind Oy (co. OX2 Finland Oy) planerar en vindkraftspark i Pihtinevaområdet i Karleby med högst 86 vindkraftverk. Området ligger mellan Kelviå och Ullava ca 15 km sydost om Karleby centrum.
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on antanut yhteysviranomaisen perustellun päätelmän Pihtinevan tuulivoimahankkeen ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta (Keski-Pohjanmaa)29.10.2025 14:00:00 EET | Tiedote
Pihtineva Wind Oy (co. OX2 Finland Oy) suunnittelee Kokkolan Pihtinevan alueelle enimmillään 86 tuulivoimalan suuruista tuulivoimapuistoa. Alue sijaitsee Kälviän ja Ullavan välisellä alueella noin 15 km kaakkoon Kokkolan keskustasta.
Hastighetsbegränsningarna under vintern och den mörka perioden tas i bruk på NTM-centralen i Södra Österbottens landsvägar27.10.2025 11:19:49 EET | Pressmeddelande
Hastighetsbegränsningarna under vintern och den mörka perioden 2025–2026 tas i bruk på landsvägarna i Södra Österbotten, Österbotten och Mellersta Österbotten från och med onsdag 29.10.2025. De sänkta begränsningarna förbättrar trafiksäkerheten när man övergår till årets mörkaste tid, även om det inte råder egentligt vinterväglag överallt.
Talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitukset voimaan Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen maanteillä (Pohjalaismaakunnat)27.10.2025 11:19:49 EET | Tiedote
Talvikauden 2025–2026 talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitukset otetaan käyttöön Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakuntien maanteillä keskiviikosta 29.10.2025 alkaen. Alennetut rajoitukset parantavat liikenneturvallisuutta kun siirrytään vuoden pimeimpään aikaan, vaikkei varsinaista talvikeliä vielä kaikkialla olisikaan.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
