Vihreä datasali tasapainottaa energiaverkkoja

Datakeskus tuottaa hukkalämpöä, josta pian syntyy ympäristöystävällistä kaukolämpöä Seinäjoelle.
Lämpöpumpuilla tuotannon ja ympäristön ylijäämälämmöistä lämpöenergiaa jalostetaan hyvällä hyötysuhteella. Kuvituskuva kaukolämpöä tuottavasta Calefa AmbiHeat-lämpöpumppulaitoksesta.

Seinäjoen läpi kulkee kaukolämpörunkoyhteys, johon kytkeytyy uusi edistyksellinen lämmön tuottaja.

MinersLoop mahdollistaa datakeskuksessaan kryptovaluuttojen louhinnan ympäristöystävällisesti immersioteknologialla, jossa sähköä säästyy huomattavasti perinteiseen louhintaan verrattuna.

Siinä missä tavallinen datakeskus jäähdytetään noin 20 asteeseen, täällä serverit jäähdytetään öljyaltaissa 30-asteeseen, joista palaa noin 60 asteista hukkalämpöä. Tuo ylijäämälämpö jalostetaan 2 MW lämpöpumppulaitoksessa erittäin hyvällä hyötysuhteella ja hyödynnetään Seinäjoella kaukolämpönä.

Lämmöntuotannon sivutuotteena Bitcoineja

Suomessa sähkön tuotanto on kasvavissa määrin säätilariippuvaista. Tuulivoimaa on rakennettu runsaasti ja sen määrän odotetaan lähivuosien aikana moninkertaistuvan.

Sähköverkon toimivuus vaatii sitä, että sähkön tuotanto ja kulutus ovat yhtä suurta. Säätövoimaa tarvitaan eli tahoja, jotka joustavat kulloisenkin tarpeen mukaan.

Niinpä Seinäjoella louhitaan eniten silloin, kun sähkön tuotanto on huipussaan ja hinta alhaisimmillaan.

”Tavallisista datasaleista poiketen, meillä louhintaan tehdyssä datasalissa koneiden tehoa pystytään säätämään tarpeen mukaan alas ja ylöspäin. Automatisoitu järjestelmä voi hetkessä ottaa vastaan suuret määrät sähkötehoa, louhia Bitcoineja ja tuottaa samalla lämpöenergiaa”, MinersLoopin Robert Schulman kertoo.

Suomessa pörssisähkön hinta ilmoitetaan edellisenä päivänä kello 14, jonka mukaan tehdään seuraavalle päivälle ajojärjestely. Näin kryptovaluutan louhinta samalla tasapainottaa sähköverkkoamme ja tuottaa lämpöenergiaa Seinäjoen asukkaille.

Lämpöpumput jopa viisinkertaistavat tehon

Alhaisten sähkönhintojen aikana energiayhtiöiden on ollut kannattavaa tuottaa lämpöä jopa sähkökattiloilla, mutta lämpöpumpuilla lämpöä voidaan tuottaa tyypillisesti kolminkertainen energiamäärä samalla sähköteholla.

Siinä missä sähkökattilan hyötysuhde on hieman alle COP 1. MinersLoopin datasalista lämpöä tuotetaan arviolta COP 5 hyötysuhteella, sillä hukkalämmön korkeampi lämpötilataso parantaa hyötysuhdetta.

Runsaan sähköntuotannon aikana sähköä voi olla viisasta varastoida myös lämpöenergiana, sillä sen varastointi on noin sata kertaa sähkön varastointia edullisempaa.

”Kaukolämpöverkot Suomessa ovat todella iso assetti ja infrastruktuurina voimavara lämmön varastointiin, joka pystyy tuottamaan uuden energiajärjestelmämme kaipaamaa joustoa”, Calefan toimitusjohtaja Petri Vuori sanoo.

Kaukolämpöverkot ja sähkönsiirtoverkot ovat Suomessa maailman kärkitasoa, mikä avaa loistavia tulevaisuuden näkymiä.

Calefan energia-asiantuntija Antti Porkka näkee, että päätöksenteolta kaivataan ennustettavuutta, jotta Suomeen saadaan enemmänkin tämän tyyppisiä vihreitä ympäristöä ja taloutta palvelevia investointeja.

”Kovasti energiayhtiöt miettivät, mikä on voittava strategia ja poliittisesti hyväksyttävää. Tämä kertoo siitä, että toimintaympäristön tulisi olla vakaa”, Antti Porkka sanoo.

Energiayhtiöt panostavat tulevaisuuteen

Seinäjoen Energian strategisena tavoitteena on, että sen energiantuotanto muutetaan päästöttömäksi 2020-luvun aikana. Seinäjoella on tehty monia suuria investointeja tavoitteen saavuttamiseksi.

Syksyllä 2022 Seinäjoella otettiin käyttöön uusi kaukolämpöakku ja sähkökattila sekä biolämpölaitos.

Minersloopin datasalin lämpö sijoittuu verkoston kannalta hyvää paikkaan ja tukee muuta tuotantokokonaisuutta.

”Verkosto pystyy ottamaan vastaan tehoa 14 MW tässä pisteessä, joten laajentumisvaraakin on. Optimaalista paikkaa tälle etsittiin pitkään ja tässä sellainen on”, toteaa kaukolämpöinsinööri Niko Nissinen Seinäjoen Energialta.

Uudet ratkaisut tuovat joustoa energiajärjestelmään ja tukevat strategiaa päästöttömästä energiantuotannosta.

”Datakeskuksen tuottaman hukkalämmön hyödyntäminen on malliesimerkki uuden ajan energiantuotannosta, josta hyötyy niin ympäristö kuin talous”, Antti Porkka sanoo.

Muovite 1

Calefa Oy toteuttaa maailman johtavaan lämpöpumppu­teknologiaan perustuvia kokonais­energia­ratkaisuja teollisuudelle, energian tuotantolaitoksille sekä suurille kiinteistöille. Lämpöpumppujärjestelmämme hyödyntävät hukkalämpöä ja ympäristön energiaa. Teemme kokonaisratkaisuja, joilla asiakkaamme saavat merkittävät energiansäästöt ja leikkaavat CO2-päästöjä pysyvästi. Toteutamme järjestelmät avaimet käteen -periaatteella, varmistaen toimivuuden koko elinkaaren ajan.

Favoritilla satsataan energiatehokkuuteen ja työolosuhteisiin8.12.2022 08:48:22 EET | Tiedote

Lämpöpumppujärjestelmä hyödyntää muovituotannon ylijäämälämmöt Favorit Tuotteen kiinteistöjen lämmityksessä sekä kasvualustojen kuivausprosessissa Järjestelmä jäähdyttää tuotantotilat noin 20-asteisiksi ympäri vuoden Tuotannollisena etuna on nopeampi tuotantosykli sekä tehostusta tasalaatuisuuteen, kun tavoitelämpötiloissa pysytään ympäri vuoden Järjestelmän myötä tehtaan ostoenergiantarve ja ympäristöjalanjälki ovat pienentyneet pysyvästi Ulkolämpötilamittari näyttää kesäkuumalla 35 astetta auringon paahtaessa taivaan täydeltä. Etenkin tällaisina päivinä muovitehtailla painiskellaan tuotantotiloissa korkealle nousevien sisälämpötilojen kanssa. Ongelma on ollut tuttu myös Biolan-kompostoreistaan tunnetun Favorit Tuotteen tehtaalla Eurassa. Rotaatiovalu-uunien sisällä lämpötila on parhaimmillaan 250 astetta. Hyvästä eristyksestä huolimatta osa tuosta lämmöstä hohkaa väkisinkin ulos tuotantotilaan. Tästä syystä johtuen monella muovitehtaalla työskennellään myös talvisaikaan hellekeleihin