Viktigt att bankerna ombesörjer tillgången till personlig kundservice och grundläggande banktjänster till skäliga priser
Kundernas rätt till lagstadgade grundläggande banktjänster tillgodoses i Finland huvudsakligen väl. Enligt Finansinspektionens bedömning var tillgången till grundläggande banktjänster god i fjol och priserna i regel skäliga, men fokus i bankernas tjänsteutbud ligger dock på digitala tjänster. Trots att den största delen av kunderna huvudsakligen anlitar digitala tjänster för att sköta sina dagliga bankärenden, måste bankerna också trygga tillgången till personlig kundservice och ge kunder som inte använder digitala tjänster möjlighet att sköta sina ärenden till skäliga priser.
Personlig service behövs vid sidan av digitala tjänster
Antalet bankkontor fortsatte att minska under 2022. Tillgången till personlig service begränsas dessutom av kontorens kortare betjäningstider och tidsbokningspraxis. Bankernas kunder och intressentgrupper gav tillsynsmyndigheterna allt mer kritisk respons angående tillgången till kundservice i bankerna och långa kötider i olika servicekanaler.
”Trots att digitala tjänster är populära är det fortfarande viktigt för kunderna att få personlig kundservice inom skälig tid. Finansinspektionen uppmanar också bankerna att fästa uppmärksamhet på tillgängligheten till kundservice i bankernas samtliga servicekanaler”, konstaterar Finansinspektionens direktör Tero Kurenmaa.
Med undantag av förändringarna i tillgången till kontorstjänster har det inte inträffat några betydande ändringar i alternativen till digitala tjänster under 2022. Under de senaste åren har bankerna vidtagit olika åtgärder för att förbättra tillgängligheten av sina digitala tjänster. Bankerna tillhandahåller också sina kunder mångsidigt och i huvudsak avgiftsfritt digitalt stöd. Genom dessa åtgärder ger bankerna en större kundkrets än tidigare möjlighet att använda digitala tjänster som är oberoende av betjäningstider och förmånliga prissatta.
Prishöjningar på grundläggande banktjänster och betydande skillnader mellan bankerna
Priserna på grundläggande banktjänster steg 2022. Prishöjningarna var dock bankspecifika. Skillnaden i priserna på enskilda grundläggande banktjänster är betydande och större än förr mellan olika banker.
”För att kundernas rätt till grundläggande banktjänster ska tillgodoses på det sätt som lagstiftningen förutsätter, måste alla kundgrupper ha tillgång till tjänsterna, men samtidigt måste de serviceavgifter som tas ut för tjänsterna vara skäliga. Enligt vår åsikt ger de allra högsta priserna bankerna anledning att omvärdera sina prissättningsgrunder och vad som är skäliga priser” konstaterar Tero Kurenmaa.
Behoven av att reformera lagstiftningen om grundläggande banktjänster kartläggs
Finansministeriet har börjat kartlägga behoven av att ändra lagstiftningen om grundläggande banktjänster som ett led i en mer omfattande utvärdering av behoven av ändringar i kreditinstitutslagen. I samband med utredningsarbetet har olika intressentgrupper möjlighet att föra fram sina åsikter om utbudet och prissättningen av grundläggande banktjänster samt behoven av att utveckla lagstiftningen.
Finansinspektionen välkomnar utvärderingen av behoven av att ändra lagstiftningen om grundläggande banktjänster. Det är viktigt att se över den nuvarande lagstiftningen och ändringsbehoven särskilt med tanke på att lagstiftningen ska garantera att grundläggande banktjänster till skäliga priser tillhandahålls i hela landet även i sådana situationer där tjänsteutbudet på marknadsvillkor inte räcker till för att täcka kundernas behov.
Konsumentkunder har lagstadgad rätt till grundläggande banktjänster som tillhandahålls av insättningsbanker. I de tjänster som räknas som grundläggande banktjänster ingår betalkonto, ett hjälpmedel för att använda kontot (t.ex. debitkort), nätbankstjänster och ett identifieringsverktyg för stark autentisering.
Finansinspektionen gör årligen en utredning om tillgången på och prissättningen av sådana grundläggande banktjänster som definieras i kreditinstitutslagen. Uppgifterna i utredningen som gäller 2022 baserar sig i huvudsak på uppgifter om priserna på banktjänster och bankernas kontor på jämförelsewebbplatsen för betalkonton för konsumenter (https://maksutilivertailu.fine.fi/sv), Finlands Banks statistik, respons från kunder och intressentgrupper samt en enkät som riktades till bankerna i samband med utredningen.
Se också
Utredning om tillgången på och prissättningen av grundläggande banktjänster 2022
För närmare upplysningar kontakta
Avdelningschef Samu Kurri
Alla intervjuförfrågningar riktas till Kommunikationens mediejour, telefon 09 183 5030, vardagar kl. 9-16.
Nyckelord
Kontakter
Mediejour
Tel:09 183 50 30Finansinspektionen (FI) är en myndighet med ansvar för finans- och försäkringstillsynen i Finland. Under vår tillsyn står bland annat bankerna, försäkringsbolagen, pensionsbolagen, andra aktörer i försäkringsbranschen, värdepappersföretagen, fondbolagen och börsen. Vi främjar den finansiella stabiliteten, förtroendet för finansmarknaden och skyddet av kunder, investerare och försäkrade.
Andra språk
Följ Finanssivalvonta
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Finanssivalvonta
Finansinspektionens tematiska bedömning: organisationer inom den finansiella sektorn använder artificiell intelligens i sina interna processer, användningen i kundgränssnittet ökar27.6.2025 11:00:00 EEST | Pressmeddelande
Största delen av företagen i den finansiella sektorn uppger att de antingen redan använder AI-lösningar eller att de planerar att införa dem. Största delen av AI-lösningarna används för närvarande i aktörernas interna processer, men tillämpningen i kundgränssnittet kommer att öka under de närmaste åren.
Finanssivalvonnan teema-arvio: finanssisektorin organisaatiot käyttävät tekoälyä sisäisissä prosesseissaan, hyödyntäminen asiakasrajapinnassa lisääntyy27.6.2025 11:00:00 EEST | Tiedote
Suurin osa finanssisektorin yrityksistä kertoo joko jo käyttävänsä tekoälyratkaisuja tai suunnittelevansa sen aloittamista. Valtaosa tekoälyratkaisuista on tällä hetkellä käytössä toimijoiden sisäisissä prosesseissa, mutta soveltaminen asiakasrajapinnassa kasvaa lähivuosina.
FIN-FSA thematic review: financial sector organisations use AI in internal processes, utilisation in the customer interface increases27.6.2025 11:00:00 EEST | Press release
The majority of financial sector companies reported either already using or planning to start using artificial intelligence (AI) solutions. Most of the AI solutions are currently used in the entities’ internal processes, but application in the customer interface is going to increase over the following years.
Den finansiella sektorn i Finland är fortsatt kapitalstark - osäkerheten kastar en skugga över de ekonomiska utsikterna11.6.2025 09:10:00 EEST | Pressmeddelande
Läget i den finansiella sektorn i Finland har varit fortsatt stabilt under början av året, fastän USA:s tullar, hotet om en avmattning i den ekonomiska tillväxten och andra geopolitiska spänningar har gått hårt åt finansmarknaden och det allmänna förtroendet. I fråga om cyberhoten har läget i Finland varit huvudsakligen lugnt, men bedrägerier och nätfiske av bankkoder har ökat, vilket framhäver behovet av vaksamhet hos både de finansiella aktörerna och kunderna. Det osäkra ekonomiska och geopolitiska läget påverkar omvärlden också framöver.
Suomen finanssisektorin vakavaraisuus säilynyt vahvana – epävarmuus varjostaa talousnäkymiä11.6.2025 09:10:00 EEST | Tiedote
Suomen finanssisektorin tilanne on pysynyt alkuvuonna vakaana, vaikka Yhdysvaltain asettamat tullit, talouskasvun hidastumisen uhka ja muut geopoliittiset jännitteet ovat riepotelleet rahoitusmarkkinoita ja yleistä luottamusta. Kyberuhkien osalta tilanne on säilynyt pääosin Suomessa rauhallisena, mutta huijaukset ja pankkitunnusten kalastelu ovat lisääntyneet, mikä korostaa tarvetta sekä finanssisektorin toimijoiden että asiakkaiden valppaudelle. Epävarma taloudellinen ja geopoliittinen tilanne vaikuttaa toimintaympäristöön myös jatkossa.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum