Finanssivalvonta

Viktigt att bankerna ombesörjer tillgången till personlig kundservice och grundläggande banktjänster till skäliga priser

Dela

Kundernas rätt till lagstadgade grundläggande banktjänster tillgodoses i Finland huvudsakligen väl. Enligt Finansinspektionens bedömning var tillgången till grundläggande banktjänster god i fjol och priserna i regel skäliga, men fokus i bankernas tjänsteutbud ligger dock på digitala tjänster. Trots att den största delen av kunderna huvudsakligen anlitar digitala tjänster för att sköta sina dagliga bankärenden, måste bankerna också trygga tillgången till personlig kundservice och ge kunder som inte använder digitala tjänster möjlighet att sköta sina ärenden till skäliga priser.

Personlig service behövs vid sidan av digitala tjänster 

Antalet bankkontor fortsatte att minska under 2022. Tillgången till personlig service begränsas dessutom av kontorens kortare betjäningstider och tidsbokningspraxis. Bankernas kunder och intressentgrupper gav tillsynsmyndigheterna allt mer kritisk respons angående tillgången till kundservice i bankerna och långa kötider i olika servicekanaler.

”Trots att digitala tjänster är populära är det fortfarande viktigt för kunderna att få personlig kundservice inom skälig tid. Finansinspektionen uppmanar också bankerna att fästa uppmärksamhet på tillgängligheten till kundservice i bankernas samtliga servicekanaler”, konstaterar Finansinspektionens direktör Tero Kurenmaa

Med undantag av förändringarna i tillgången till kontorstjänster har det inte inträffat några betydande ändringar i alternativen till digitala tjänster under 2022. Under de senaste åren har bankerna vidtagit olika åtgärder för att förbättra tillgängligheten av sina digitala tjänster. Bankerna tillhandahåller också sina kunder mångsidigt och i huvudsak avgiftsfritt digitalt stöd. Genom dessa åtgärder ger bankerna en större kundkrets än tidigare möjlighet att använda digitala tjänster som är oberoende av betjäningstider och förmånliga prissatta. 

Prishöjningar på grundläggande banktjänster och betydande skillnader mellan bankerna

Priserna på grundläggande banktjänster steg 2022. Prishöjningarna var dock bankspecifika. Skillnaden i priserna på enskilda grundläggande banktjänster är betydande och större än förr mellan olika banker. 

”För att kundernas rätt till grundläggande banktjänster ska tillgodoses på det sätt som lagstiftningen förutsätter, måste alla kundgrupper ha tillgång till tjänsterna, men samtidigt måste de serviceavgifter som tas ut för tjänsterna vara skäliga. Enligt vår åsikt ger de allra högsta priserna bankerna anledning att omvärdera sina prissättningsgrunder och vad som är skäliga priser” konstaterar Tero Kurenmaa.      

Behoven av att reformera lagstiftningen om grundläggande banktjänster kartläggs 

Finansministeriet har börjat kartlägga behoven av att ändra lagstiftningen om grundläggande banktjänster som ett led i en mer omfattande utvärdering av behoven av ändringar i kreditinstitutslagen. I samband med utredningsarbetet har olika intressentgrupper möjlighet att föra fram sina åsikter om utbudet och prissättningen av grundläggande banktjänster samt behoven av att utveckla lagstiftningen. 

Finansinspektionen välkomnar utvärderingen av behoven av att ändra lagstiftningen om grundläggande banktjänster. Det är viktigt att se över den nuvarande lagstiftningen och ändringsbehoven särskilt med tanke på att lagstiftningen ska garantera att grundläggande banktjänster till skäliga priser tillhandahålls i hela landet även i sådana situationer där tjänsteutbudet på marknadsvillkor inte räcker till för att täcka kundernas behov. 


Konsumentkunder har lagstadgad rätt till grundläggande banktjänster som tillhandahålls av insättningsbanker. I de tjänster som räknas som grundläggande banktjänster ingår betalkonto, ett hjälpmedel för att använda kontot (t.ex. debitkort), nätbankstjänster och ett identifieringsverktyg för stark autentisering.

Finansinspektionen gör årligen en utredning om tillgången på och prissättningen av sådana grundläggande banktjänster som definieras i kreditinstitutslagen. Uppgifterna i utredningen som gäller 2022 baserar sig i huvudsak på uppgifter om priserna på banktjänster och bankernas kontor på jämförelsewebbplatsen för betalkonton för konsumenter  (https://maksutilivertailu.fine.fi/sv), Finlands Banks statistik, respons från kunder och intressentgrupper samt en enkät som riktades till bankerna i samband med utredningen.

Se också

Utredning om tillgången på och prissättningen av grundläggande banktjänster 2022

För närmare upplysningar kontakta

Avdelningschef Samu Kurri

Alla intervjuförfrågningar riktas till Kommunikationens mediejour, telefon 09 183 5030, vardagar kl. 9-16.

Nyckelord

Kontakter

Finansinspektionen (FI) är en myndighet med ansvar för finans- och försäkringstillsynen i Finland. Under vår tillsyn står bland annat bankerna, försäkringsbolagen, pensionsbolagen, andra aktörer i försäkringsbranschen, värdepappersföretagen, fondbolagen och börsen. Vi främjar den finansiella stabiliteten, förtroendet för finansmarknaden och skyddet av kunder, investerare och försäkrade.

Andra språk

Följ Finanssivalvonta

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Finanssivalvonta

Request by the FIN-FSA for police investigation concerning Oma Savings Bank6.5.2024 14:09:42 EEST | Press release

The Financial Supervisory Authority (FIN-FSA) has filed a request to the police for criminal investigation concerning suspected securities market offences related to Oma Savings Bank Plc. At the same time, the FIN-FSA is examining the need to impose administrative sanctions on the bank. The FIN-FSA is monitoring the bank's activities closely to ensure the reliable governance of the company. The bank’s financial situation is stable, and it has good liquidity and capital adequacy. The corresponding Finnish-language press release was published on 3 May 2024.

Finansinspektionens bedömning: en del av de aktörer som beviljar konsumentkrediter hanterar inte insolvensriskerna i tillräcklig grad, brister även i avtalsvillkoren21.3.2024 13:15:00 EET | Tiedote

Finansinspektionen har bedömt hanteringen av insolvensrisker och rutinerna hos de aktörer som beviljar konsumentkrediter i Finland. Mellan dessa aktörer observerades betydande skillnader i hur de hanterar insolvensrisker: De andra kreditgivare som över­fördes under Finansinspektionens tillsyn i juli 2023 har betydligt större brister i sina kreditgivningsrutiner än bankerna. Av dessa andra aktörer som beviljar konsumentkrediter iakttar alla inte heller den lagstiftning som gäller konsumentkreditgivning i sina avtals­villkor. Finansinspektionen förutsätter att aktörerna korrigerar de brister som observerats i bedömningarna.

Finanssivalvonnan arvio: osa kuluttajaluotonmyöntäjistä ei hallitse maksukyvyttömyysriskejä riittävällä tavalla, myös sopimusehdoissa puutteita21.3.2024 13:15:00 EET | Tiedote

Finanssivalvonta on arvioinut Suomessa kuluttajaluottoja myöntävien tahojen maksukyvyttömyysriskien hallintaa ja menettelytapoja. Näiden toimijoiden välillä havaittiin huomattavia eroja maksukyvyttömyysriskien hallinnassa: Finanssivalvonnan valvontaan heinäkuussa 2023 siirtyneillä muilla luotonantajilla oli huomattavasti enemmän puutteita luotonmyöntökäytännöissään kuin pankeilla. Muista kuluttajaluotonantajista kaikki toimijat eivät myöskään täysin noudata sopimusehdoissaan kuluttajaluotonantoa koskevaa lainsäädäntöä. Finanssivalvonta edellyttää toimijoiden korjaavan arvioinneissa havaitut puutteet.

FIN-FSA’s assessment: some consumer lenders fail to manage default risks adequately, shortcomings also in contract terms21.3.2024 13:15:00 EET | Press release

The Financial Supervisory Authority (FIN-FSA) has reviewed the management of default risks and conduct by parties granting consumer credit in Finland. Significant differences were identified among the market participants in the management of default risk: other lenders that were transferred under FIN-FSA supervision in July 2023 have significantly more shortcomings in their credit granting practices in comparison with banks. Furthermore, some of the other consumer lenders do not fully comply with legislation on consumer lending in their contract terms. The FIN-FSA will require these entities to remediate the shortcomings identified in the reviews.

Bedrägerier och svindlerier i anslutning till betalningar är ett ökande fenomen – enligt Finansinspektionens utredning är det möjligt att förbättra säkerheten vid skötseln av bankärenden19.3.2024 09:55:00 EET | Tiedote

Olika bedrägerier och svindlerier i anslutning till betalningar har ökat kraftigt under de senaste åren. Även de metoder som de kriminella använder utvecklas hela tiden. Enligt Finansinspektionens utredning är det möjligt att förbättra säkerheten vid skötseln av bankärenden bland annat genom att utveckla säkerhetsgränser för nät- och mobilbetalningar samt genom att effektivare monitorera och stoppa obehöriga betalningstransaktioner. Tjänsteanvändarna har också eget ansvar.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye