S-ryhmän myynti kehittyi suotuisasti tammi–kesäkuussa – päivittäistavarakaupan kehitys edelleen muuta markkinaa vahvempaa
S-ryhmän tammi–kesäkuun veroton vähittäismyynti oli 6 888,3 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua 7,3 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Suurinta kasvu oli hotelleissa ja ravintoloissa, joissa kauppa kävi lähes 24 prosenttia edellisvuotta vilkkaammin. S-ryhmän päivittäistavarakaupassa myynti kehittyi joka kuukausi muuta alan markkinaa paremmin.

Marketkaupan veroton vähittäismyynti oli 5 073,5 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna oli 9,4 prosenttia. Touko–kesäkuussa päivittäistavarakaupassa myyntiä nostivat osaltaan viime vuotta lämpimämmät ilmat, jotka lisäsivät muun muassa juomien ja jäätelöiden kysyntää. Myös S-ryhmän Foodservice-yhtiön, Meira Nova Oy:n, myynti kasvoi alkuvuonna selkeästi markkinoita nopeammin.
– S-ryhmän päivittäistavaramyynti kasvoi alkuvuonna Suomessa arviomme mukaan sekä myymälöissä että verkkokaupassa selvästi muuta alan markkinaa voimakkaammin. Hyvän kehityksen taustalla on kuluttajien kasvanut hintatietoisuus, hintakilpailukykymme sekä uudistettu ja kilpailukykyinen myymäläverkostomme, SOK:n pääjohtaja Hannu Krook toteaa.
Hotelleilla ja ravintoloilla hyvä alkuvuosi, sähkölatausmyynti yli viisinkertaistui
S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupan myynti kasvoi tammi–kesäkuussa lähes 24 prosenttia verrattuna edellisvuoteen, ja oli yhteensä 383,1 miljoonaa euroa. Vuonna 2022 koronarajoitukset verottivat etenkin tammi–helmikuussa vielä voimakkaasti alan toimintaa. Kaikkiaan hotellien ja ravintoloiden ensimmäisen vuosipuoliskon myynti nousi jo lähelle koronaa edeltävän vuoden 2019 tasoa.
– Olemme investoineet pitkäjänteisesti hotelli- ja ravintolaverkostoomme eri puolilla Suomea, ja asiakkaat ovat ottaneet uudistukset hyvin vastaan. Etenkin nopea syöminen on kasvattanut suosiotaan, ja erilaisille työhön liittyville tilaisuuksille on ollut paljon kysyntää. Niin ikään kotimaan matkailussa kysyntä oli hyvällä tasolla alkuvuonna, vaikka tiukan taloudellisen tilanteen myötä varauksia tehdään nyt harkiten. Suomi kiinnostaa matkakohteena myös ulkomaisia turisteja, Hannu Krook sanoo.
S-ryhmän liikennekaupassa kokonaismyynti ensimmäisellä vuosipuoliskolla oli 1 040,1 miljoonaa euroa. Laskua edellisvuoteen verrattuna oli 5,3 prosenttia. Kehityksen taustalla on polttonesteiden viime vuotta matalammat maailmanmarkkinahinnat. ABC Liikennemyymälöiden ravintoloiden ja muiden palveluiden myynti kehittyi tammi–kesäkuussa positiivisesti tieliikennemäärien kasvun ja yleisötapahtumien aktivoitumisen myötä. Myös autopesujen myynti kävi alkuvuonna vilkkaasti. ABC-latausverkoston laajentuminen ja liikenteen sähköistyminen siivitti sähkölatausmyyntiä, joka yli viisinkertaistui viime vuoteen verrattuna.
S-ryhmän tavaratalo- ja erikoisliikekaupan myynti oli tammi–kesäkuussa 122,3 miljoonaa euroa, jossa kasvua edellisvuoteen verrattuna oli 6,1 prosenttia.
S-ryhmän veroton vähittäismyynti 1–6/2023
(vertailtavuuden vuoksi mukana on myös koronakriisiä edeltävän vuoden 2019 muutosprosentit)
| Liiketoiminta-alue | Myynti (milj. €, sis. koko S-ryhmä) | Muutos 1–6/2022 (%) | Muutos 1–6/2019 (%) |
| Marketkauppa* | 5 073,5 | +9,4 | +24,8 |
| Liikennekauppa | 1 040,1 | -5,3 | +25,3 |
| Matkailu- ja ravitsemiskauppa* | 383,1 | +23,5 | -4,1 |
| Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa | 122,3 | +6,1 | -8,8 |
| Muut | 269,2 | +5,6 | +10,6 |
| S-ryhmä yhteensä | 6 888,3 | +7,3 | +21,4 |
Marketkauppa sisältää S-ryhmän päivittäistavarakaupan, Prisman käyttötavarakaupan sekä rautakaupan.
*Lukuun sisältyy myynnit Virossa ja Venäjällä. Liiketoiminta Venäjällä on päättynyt. Pietarin Prismojen ja hotellien liiketoiminnot myytiin kesäkuussa 2022.
S-ryhmän ja SOK-yhtymän osavuositulokset julkaistaan tiistaina 29.8.2023. Samassa yhteydessä kerrotaan koko kesän myynneistä ja kaupankäynnin kehityksestä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Pääjohtaja Hannu Krook, SOK, p. 010 76 80200, hannu.krook(at)sok.fi
Johtaja, CFO, Jorma Vehviläinen, SOK, p. 010 76 80608, jorma.vehvilainen(at)sok.fi
Kuvat

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäistavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. #parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-Etukortin käyttö puhelimella laajenee – nyt mukana kaikki ravintolat, pian myös Kerää ja skannaa -palvelu16.10.2025 08:02:00 EEST | Tiedote
Bonuksen kerryttäminen puhelimella onnistuu nyt kaikissa S-ryhmän ravintoloissa. Lähitulevaisuudessa lompakon uskaltaa jättää kotiin entistäkin useammin, kun mobiilikortti saavuttaa myös monesta Prismasta löytyvän suositun Kerää ja skannaa -palvelun.
Oulun ravintolakentälle tunnustusta – Radisson Blu Oulu sai arvostetun Rotisseur-kilven13.10.2025 09:15:06 EEST | Tiedote
Radisson Blu Hotel Oulun yhteydessä toimiva Tilausravintola Toivo on saanut kunnian liittyä kansainväliseen gastronomiseen yhteisöön, ja vihitty Chaîne des Rôtisseurs -kilpiravintolaksi.
S-ryhmän tammi–syyskuun myynti kasvoi edellisvuodesta10.10.2025 07:57:00 EEST | Tiedote
S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–syyskuussa 2025 oli 10 761,8 miljoonaa euroa. Myynti kasvoi 1,2 prosenttia edellisvuodesta. Marketkaupan ohella kauppa kävi vilkkaasti etenkin S-ryhmän hotelleissa ja ravintoloissa.
Kasvisten syönti koetaan hankalaksi ja kalliiksi – S-ryhmältä helpottavia ratkaisuja7.10.2025 08:40:55 EEST | Tiedote
Kasvisten kulutus on Suomessa selvästi jäljessä uusista ravitsemussuosituksista. Vaikka lähes 70 prosenttia vastaajista tietää, että kasviksia tulisi syödä yli 500 grammaa päivässä, toteutuu tämä arjessa vain joka neljännellä. Tieto suosituksista ei vielä johda tekoihin, ja uusia konkreettisia ratkaisuja tarvitaan. S-ryhmä helpottaa nyt kasvisten syömistä tuomalla myyntiin valmiiksi pestyjä, pilkottuja ja kuorittuja Helpot ja nopeat -tuotteita.
Suomalaiset panostavat entistä enemmän lemmikkiensä ravintoon – S-ryhmä tuo myyntiin superpremium-lemmikinruokasarjan22.9.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän myyntidatan ja kuluttajatutkimusten mukaan suomalaiset haluavat panostaa yhä enemmän lemmikkiensä ravintoon. Tärkeitä valintakriteereitä ovat lemmikin oma mieltymys, alkuperämaa, laadukkuus ja hinta-laatusuhde. S-ryhmä laajentaa tarjontaansa superpremium-lemmikinruokasarjalla, joka tulee myyntiin Prismoihin, suurimpiin S-marketteihin ja S-kaupat ruoan verkkokauppaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme