S-ryhmän myynti kehittyi suotuisasti tammi–kesäkuussa – päivittäistavarakaupan kehitys edelleen muuta markkinaa vahvempaa
S-ryhmän tammi–kesäkuun veroton vähittäismyynti oli 6 888,3 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua 7,3 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Suurinta kasvu oli hotelleissa ja ravintoloissa, joissa kauppa kävi lähes 24 prosenttia edellisvuotta vilkkaammin. S-ryhmän päivittäistavarakaupassa myynti kehittyi joka kuukausi muuta alan markkinaa paremmin.

Marketkaupan veroton vähittäismyynti oli 5 073,5 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna oli 9,4 prosenttia. Touko–kesäkuussa päivittäistavarakaupassa myyntiä nostivat osaltaan viime vuotta lämpimämmät ilmat, jotka lisäsivät muun muassa juomien ja jäätelöiden kysyntää. Myös S-ryhmän Foodservice-yhtiön, Meira Nova Oy:n, myynti kasvoi alkuvuonna selkeästi markkinoita nopeammin.
– S-ryhmän päivittäistavaramyynti kasvoi alkuvuonna Suomessa arviomme mukaan sekä myymälöissä että verkkokaupassa selvästi muuta alan markkinaa voimakkaammin. Hyvän kehityksen taustalla on kuluttajien kasvanut hintatietoisuus, hintakilpailukykymme sekä uudistettu ja kilpailukykyinen myymäläverkostomme, SOK:n pääjohtaja Hannu Krook toteaa.
Hotelleilla ja ravintoloilla hyvä alkuvuosi, sähkölatausmyynti yli viisinkertaistui
S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupan myynti kasvoi tammi–kesäkuussa lähes 24 prosenttia verrattuna edellisvuoteen, ja oli yhteensä 383,1 miljoonaa euroa. Vuonna 2022 koronarajoitukset verottivat etenkin tammi–helmikuussa vielä voimakkaasti alan toimintaa. Kaikkiaan hotellien ja ravintoloiden ensimmäisen vuosipuoliskon myynti nousi jo lähelle koronaa edeltävän vuoden 2019 tasoa.
– Olemme investoineet pitkäjänteisesti hotelli- ja ravintolaverkostoomme eri puolilla Suomea, ja asiakkaat ovat ottaneet uudistukset hyvin vastaan. Etenkin nopea syöminen on kasvattanut suosiotaan, ja erilaisille työhön liittyville tilaisuuksille on ollut paljon kysyntää. Niin ikään kotimaan matkailussa kysyntä oli hyvällä tasolla alkuvuonna, vaikka tiukan taloudellisen tilanteen myötä varauksia tehdään nyt harkiten. Suomi kiinnostaa matkakohteena myös ulkomaisia turisteja, Hannu Krook sanoo.
S-ryhmän liikennekaupassa kokonaismyynti ensimmäisellä vuosipuoliskolla oli 1 040,1 miljoonaa euroa. Laskua edellisvuoteen verrattuna oli 5,3 prosenttia. Kehityksen taustalla on polttonesteiden viime vuotta matalammat maailmanmarkkinahinnat. ABC Liikennemyymälöiden ravintoloiden ja muiden palveluiden myynti kehittyi tammi–kesäkuussa positiivisesti tieliikennemäärien kasvun ja yleisötapahtumien aktivoitumisen myötä. Myös autopesujen myynti kävi alkuvuonna vilkkaasti. ABC-latausverkoston laajentuminen ja liikenteen sähköistyminen siivitti sähkölatausmyyntiä, joka yli viisinkertaistui viime vuoteen verrattuna.
S-ryhmän tavaratalo- ja erikoisliikekaupan myynti oli tammi–kesäkuussa 122,3 miljoonaa euroa, jossa kasvua edellisvuoteen verrattuna oli 6,1 prosenttia.
S-ryhmän veroton vähittäismyynti 1–6/2023
(vertailtavuuden vuoksi mukana on myös koronakriisiä edeltävän vuoden 2019 muutosprosentit)
| Liiketoiminta-alue | Myynti (milj. €, sis. koko S-ryhmä) | Muutos 1–6/2022 (%) | Muutos 1–6/2019 (%) |
| Marketkauppa* | 5 073,5 | +9,4 | +24,8 |
| Liikennekauppa | 1 040,1 | -5,3 | +25,3 |
| Matkailu- ja ravitsemiskauppa* | 383,1 | +23,5 | -4,1 |
| Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa | 122,3 | +6,1 | -8,8 |
| Muut | 269,2 | +5,6 | +10,6 |
| S-ryhmä yhteensä | 6 888,3 | +7,3 | +21,4 |
Marketkauppa sisältää S-ryhmän päivittäistavarakaupan, Prisman käyttötavarakaupan sekä rautakaupan.
*Lukuun sisältyy myynnit Virossa ja Venäjällä. Liiketoiminta Venäjällä on päättynyt. Pietarin Prismojen ja hotellien liiketoiminnot myytiin kesäkuussa 2022.
S-ryhmän ja SOK-yhtymän osavuositulokset julkaistaan tiistaina 29.8.2023. Samassa yhteydessä kerrotaan koko kesän myynneistä ja kaupankäynnin kehityksestä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Pääjohtaja Hannu Krook, SOK, p. 010 76 80200, hannu.krook(at)sok.fi
Johtaja, CFO, Jorma Vehviläinen, SOK, p. 010 76 80608, jorma.vehvilainen(at)sok.fi
Kuvat

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäistavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. #parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Isälle suklaata ja kukkia? S-ryhmän data kertoo erot isän- ja äitienpäivän vietossa4.11.2025 08:02:00 EET | Tiedote
Isänpäivää vietetään jälleen tulevana sunnuntaina 9.marraskuuta. Perinteisesti suomalainen muistaa syksyllä isää samalla kaavalla kuin äitiä keväällä: hyvällä ruoalla ja lahjoilla. S-ryhmän ostodata kuitenkin osoittaa, että isän ja äidin juhlapäivien mauissa sekä pakettien sisällöissä on eroa.
Riisituotteille odotettu sertifiointi – näkyy kaupan hyllyllä ”jyvä kerrallaan”3.11.2025 07:30:00 EET | Tiedote
Riisi on monelle tuttu ruoanlaiton peruselementti, jota ostetaan S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale ja Alepa) hyllyiltä vuodessa noin yhdeksän miljoonaa kiloa. Syksyllä kaupan riisihyllyille on saapunut ensimmäinen Sustainable Rice Platform -sertifioitu Coop-tuotemerkin basmatiriisi.
Kysely: suomalaiset panostavat kodin valaistuksessa eniten olohuoneeseen ja keittiöön29.10.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Suomalaiset pitävät valaistusta tärkeänä tekijänä kodin tunnelman luomisessa ja osana sisustusta, selviää Sokoksen tekemästä kyselytutkimuksesta. Kotona panostetaan etenkin olohuoneen ja keittiön valaistukseen. Sokoksen asiantuntija jakaa täsmävinkin, mihin kodin valaistuksessa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota pimeänä vuodenaikana.
Uudistuva Iso juttu -kumppaniyhteistyö laajenee ilmastoasioista muihin kestävyysteemoihin28.10.2025 12:30:00 EET | Tiedote
S-ryhmä laajentaa Iso juttu -kumppaniyhteistyötään – jatkossa mukana ovat ilmaston lisäksi luonnon monimuotoisuus, vesivastuullisuus ja ihmisoikeudet. Tavoitteena on löytää konkreettisia ratkaisuja kestävyyshaasteisiin yhdessä 17 500 tavaran- ja palveluntoimittajan kanssa sekä tuoda pienet ja suuret toimijat yhteen. Miljoonan tonnin päästösäästötavoite saavutettiin yhdessä kumppaneiden kanssa etuajassa viime vuonna.
Lähes 3000 sähköautoilijaa paljastaa ajatuksensa sähköauton lataamisesta – pitkillä matkoilla selkeä toive, näitä asioita asemille halutaan lisää27.10.2025 09:01:22 EET | Tiedote
ABC-latauksen toteuttama suuri sähköautoilukysely selvitti autoilijoilta muun muassa missä ja mihin aikaan autoa ladataan, mitä latauksen aikana halutaan tehdä ja mitä latausasemille toivotaan lisää. Kyselytutkimukseen vastasi lähes 3000 sähköautolla tai plug-in-hybridillä ajavaa eri-ikäistä autoilijaa ympäri maan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme