S-ryhmän myynti kehittyi suotuisasti tammi–kesäkuussa – päivittäistavarakaupan kehitys edelleen muuta markkinaa vahvempaa
S-ryhmän tammi–kesäkuun veroton vähittäismyynti oli 6 888,3 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua 7,3 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Suurinta kasvu oli hotelleissa ja ravintoloissa, joissa kauppa kävi lähes 24 prosenttia edellisvuotta vilkkaammin. S-ryhmän päivittäistavarakaupassa myynti kehittyi joka kuukausi muuta alan markkinaa paremmin.

Marketkaupan veroton vähittäismyynti oli 5 073,5 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna oli 9,4 prosenttia. Touko–kesäkuussa päivittäistavarakaupassa myyntiä nostivat osaltaan viime vuotta lämpimämmät ilmat, jotka lisäsivät muun muassa juomien ja jäätelöiden kysyntää. Myös S-ryhmän Foodservice-yhtiön, Meira Nova Oy:n, myynti kasvoi alkuvuonna selkeästi markkinoita nopeammin.
– S-ryhmän päivittäistavaramyynti kasvoi alkuvuonna Suomessa arviomme mukaan sekä myymälöissä että verkkokaupassa selvästi muuta alan markkinaa voimakkaammin. Hyvän kehityksen taustalla on kuluttajien kasvanut hintatietoisuus, hintakilpailukykymme sekä uudistettu ja kilpailukykyinen myymäläverkostomme, SOK:n pääjohtaja Hannu Krook toteaa.
Hotelleilla ja ravintoloilla hyvä alkuvuosi, sähkölatausmyynti yli viisinkertaistui
S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupan myynti kasvoi tammi–kesäkuussa lähes 24 prosenttia verrattuna edellisvuoteen, ja oli yhteensä 383,1 miljoonaa euroa. Vuonna 2022 koronarajoitukset verottivat etenkin tammi–helmikuussa vielä voimakkaasti alan toimintaa. Kaikkiaan hotellien ja ravintoloiden ensimmäisen vuosipuoliskon myynti nousi jo lähelle koronaa edeltävän vuoden 2019 tasoa.
– Olemme investoineet pitkäjänteisesti hotelli- ja ravintolaverkostoomme eri puolilla Suomea, ja asiakkaat ovat ottaneet uudistukset hyvin vastaan. Etenkin nopea syöminen on kasvattanut suosiotaan, ja erilaisille työhön liittyville tilaisuuksille on ollut paljon kysyntää. Niin ikään kotimaan matkailussa kysyntä oli hyvällä tasolla alkuvuonna, vaikka tiukan taloudellisen tilanteen myötä varauksia tehdään nyt harkiten. Suomi kiinnostaa matkakohteena myös ulkomaisia turisteja, Hannu Krook sanoo.
S-ryhmän liikennekaupassa kokonaismyynti ensimmäisellä vuosipuoliskolla oli 1 040,1 miljoonaa euroa. Laskua edellisvuoteen verrattuna oli 5,3 prosenttia. Kehityksen taustalla on polttonesteiden viime vuotta matalammat maailmanmarkkinahinnat. ABC Liikennemyymälöiden ravintoloiden ja muiden palveluiden myynti kehittyi tammi–kesäkuussa positiivisesti tieliikennemäärien kasvun ja yleisötapahtumien aktivoitumisen myötä. Myös autopesujen myynti kävi alkuvuonna vilkkaasti. ABC-latausverkoston laajentuminen ja liikenteen sähköistyminen siivitti sähkölatausmyyntiä, joka yli viisinkertaistui viime vuoteen verrattuna.
S-ryhmän tavaratalo- ja erikoisliikekaupan myynti oli tammi–kesäkuussa 122,3 miljoonaa euroa, jossa kasvua edellisvuoteen verrattuna oli 6,1 prosenttia.
S-ryhmän veroton vähittäismyynti 1–6/2023
(vertailtavuuden vuoksi mukana on myös koronakriisiä edeltävän vuoden 2019 muutosprosentit)
Liiketoiminta-alue | Myynti (milj. €, sis. koko S-ryhmä) | Muutos 1–6/2022 (%) | Muutos 1–6/2019 (%) |
Marketkauppa* | 5 073,5 | +9,4 | +24,8 |
Liikennekauppa | 1 040,1 | -5,3 | +25,3 |
Matkailu- ja ravitsemiskauppa* | 383,1 | +23,5 | -4,1 |
Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa | 122,3 | +6,1 | -8,8 |
Muut | 269,2 | +5,6 | +10,6 |
S-ryhmä yhteensä | 6 888,3 | +7,3 | +21,4 |
Marketkauppa sisältää S-ryhmän päivittäistavarakaupan, Prisman käyttötavarakaupan sekä rautakaupan.
*Lukuun sisältyy myynnit Virossa ja Venäjällä. Liiketoiminta Venäjällä on päättynyt. Pietarin Prismojen ja hotellien liiketoiminnot myytiin kesäkuussa 2022.
S-ryhmän ja SOK-yhtymän osavuositulokset julkaistaan tiistaina 29.8.2023. Samassa yhteydessä kerrotaan koko kesän myynneistä ja kaupankäynnin kehityksestä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Pääjohtaja Hannu Krook, SOK, p. 010 76 80200, hannu.krook(at)sok.fi
Johtaja, CFO, Jorma Vehviläinen, SOK, p. 010 76 80608, jorma.vehvilainen(at)sok.fi
Kuvat

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäistavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. #parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä kiihdyttää - palkkaa yli 100 uutta digiosaajaa27.9.2023 08:30:00 EEST | Tiedote
Kaupparyhmä on viimeisen viiden vuoden aikana kasvanut vetovoimaiseksi digialan työnantajaksi ja Suomen mittakaavassa merkittäväksi digitaloksi. Universumin tuoreessa tutkimuksessa S-ryhmä nousikin IT-ammattilaisten arvioissa ihanteellisten työnantajien listalla jo kärkikymmenikköön. S-ryhmä ui suhdannetta vastavirtaan ja rekrytoi digialan kehittäjiä, jotka pääsevät vaikuttamaan yli kahden miljoonan suomalaisen päivittäiseen arkeen verkkokauppojen, mobiilisovellusten ja digipalvelujen myötä.
Nyt laskee suklaan, vessapaperin ja juustojen hinnat – S-ryhmä jatkaa kevään hinnanalennuksia26.9.2023 09:19:43 EEST | Tiedote
Ruokaostoksia tekevien asiakkaiden mielissä on havaittavissa toivoa: S-ryhmän tuoreen asiakaskyselyn mukaan ruoan hintaa miettimään joutuvien kuluttajien määrä on kääntynyt pieneen laskuun ja samalla aiempaa harvempi on joutunut luopumaan jostain ruoasta. S-ryhmä helpottaa asiakkaiden arkea entisestään ja laskee tiistaina 26.9. noin sadan Xtra-tuotteen hintaa vieläkin edullisemmaksi. Hinnanlasku on jatkoa maaliskuulle, jolloin S-ryhmä laski lähes neljänsadan Xtra-tuotteen hintaa. Omien merkkien hintojen alennus tukee kuluttajien ostokäyttäytymistä: omien merkkien osuus on parin viime vuoden aikana kasvanut suomalaisten ostoskoreissa.
Suomalainen hotelli-innovaatio menestyy kansainvälisesti – Sokos Hotellien ja Rune & Berg Designin Heymo 1 -hotelli jatkoon kovatasoisessa design-kilpailussa22.9.2023 07:15:00 EEST | Tiedote
Heymo-hotellityyppi haastaa perinteiset hotellit yhteisöllisellä, urbaanilla ja rohkealla hotellikokemuksella. Konseptin ensimmäinen hotelli, Heymo 1 by Sokos Hotels, on valittu jatkoon lähes 5000 projektin joukosta maailman johtavassa design- ja arkkitehtuurikilpailu Dezeen Awardsissa.
Prisma yhteistyöhön GoByBiken ja EpassiBIKEn kanssa – työsuhdepyörien myynti alkaa ja laajenee21.9.2023 08:17:00 EEST | Tiedote
Työmatkapyöräily on helppo tapa kohottaa kuntoa ja liikkua ekologisesti. Verovapaa työsuhdepyöräetu mahdollistaa pyörän hankkimisen huokeampaan hintaan, ja nyt työsuhdepyörien myynti käynnistyy vaiheittain myös Prismoissa.
Kysely: Lähes puolet suomalaisista kamppailee joka syksy saman pukeutumishaasteen kanssa13.9.2023 13:00:00 EEST | Tiedote
Sokoksen teettämästä laajasta kyselytutkimuksesta selviää, että suomalaiset kaipaavat tällä hetkellä pukeutumisessaan eniten vinkkejä monikäyttöisten ja istuvien vaatteiden löytämiseen. Lähes puolet vastaajista kokee syksyllä haastavaksi löytää omalle tyylilleen sopivia vaatteita. Lisäksi useampi kuin joka kolmas kokee hankalaksi istuvien vaatteiden löytämisen. Tutkimukseen vastasi 1 326 eri-ikäistä suomalaista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme