Satoja toiveita Kolin retkeilijöiltä: Karhunjauhelihakeittoa, vuokrajalkineita, edullisia autokuljetuksia...

Retkeilijät toivovat Kolin kansallispuiston kyljessä uudistuvalta Kiviniemen matkailutilalta ennen kaikkea ostomahdollisuuksia verkkokaupassa sekä sauna- ja ruokapalveluja.
Kolin kansallispuiston vieressä sijaitsevalla Kiviniemen matkailutilalla palvelee kesäkaudella 2023 kuusi majoitusaittaa. Osa aitoista on parisängyllä varustettuja "pariskunta-aittoja". Osassa aitoista on kerrossängyt 1-4 henkilölle. Lisäksi tilalla on sauna. Rakenteilla oleva uusi päärakennus avaa ovensa vuoden lopussa ja juhlanavetta kesäkaudella 2024.

Suositun Herajärven kierros -retkeilyreitin yksi lähtö- ja päätepiste, Kolin kansallispuiston vieressä sijaitseva Kiviniemen matkailutila sai satoja ideoita, kun se kartoitti verkkokyselyllään matkailijoiden, ulkoilijoiden ja retkeilijöiden toiveita tulevaisuuden palveluista.

”Yleisimmät toiveet koskivat palvelujen ostomahdollisuutta verkossa, saunomismahdollisuutta ja aamu- tai iltapalan sekä muiden ruokapalvelujen kuten retkieväiden ja lämpimien ruokien ostomahdollisuutta”, sanoo Kiviniemen palveluja kesästä 2023 alkaen tarjoavan Kontiolahti Outdoorin Kimmo Turunen.

Heinäkuun puolivälistä lähtien verkkokaupasta voi ostaa aittamajoitusta, telttapaikan sekä saunavuoron.

”Verkkokaupan avaaminen oli lähtökohtamme. Se sujuvoittaa toimintaa sekä asiakkaalle että meille palvelun tuottajalle.”

Sauna lämpenee heinäkuussa

Suurin osa tilan läpi kulkevista retkeilijöistä patikoi 30-61 kilometrin pituisella Herajärven kierros -reitillä ja käyttää hyväkseen tilan vesipistettä, kuivakäymälää sekä jättää roskia roska-astioihin.

Kyselyssä esitettyjen tulevaisuuden toiveiden kirjo oli suuri. Erikoisimpia oli haave karhunjauhelihakeitosta.

Turunen keskittää ajatukset kuitenkin peruspalveluihin.

”Tänä vuonna ohjaamme voimavaramme ennen kaikkea viihtyisyyden parantamiseen ympäristöä siistimällä ja rakenteita korjaamalla. Olemme niittäneet niittyjä, peranneet rantaa, fiksanneet majoitusaittoja ja kuivakäymälöitä sekä remontoineet pihasaunaa siten, että siihen voi ostaa saunavuoroja tästä viikosta lähtien.”

Syyskuun loppuun asti retkeilijälle on tarjolla aamupala itsepalveluperiaatteella. Ruokapalvelujen kehittämisen aika on ensi vuonna, Turunen sanoo.

”Juuri nyt suurin urakka on saada valmiiksi uusi hirsinen päärakennus. Kun se on vuoden lopussa käytössä, siellä voi käydä suihkussa ja voimme järjestää ruokailuja retkeilijöille ja tilausryhmille sekä avata jäätelöpisteen tai pienen myymälän, josta retkeilijä löytää vaikka hygienia- tai retkeilytarvikkeita.”

Noin 80-100 henkilölle tilat tarjoava juhlanavetta otetaan sekin asiakaskäyttöön kesällä 2024.

”Esimerkiksi hääjuhlien osalta olemme saaneet kyselyjä. Hää- ja muut juhlat ovat mahdollisia ensi vuonna kesäaikaan.”

Palvelua kumppaneiden kautta

Retkeilijät esittivät toiveita muun muassa vuokrajalkineista tai edullisista autokuljetuksista Kiviniemeen. Monien palveluiden kohdalla Turunen kääntää katsettaan kumppaneiden puoleen.

”Vastaukset ovat meidän tulevaisuuden kehittämisen kannalta erittäin kattava toivelista. Osa toiveista edellyttäisi selvästi suurempia asiakasmääriä, jotta kustannukset voidaan kattaa. Osana Kolin matkailupalvelujen verkostoa kannustamme Kiviniemen vieraita käyttämään esimerkiksi kuljetuksiin alueella jo olevia palveluja”, Turunen sanoo.

”Mieleenpainuvinta veden puhtaus”

Kontiolahtelaiselle Susanna Kontkaselle edellinen retki Herajärven kierroksella jäi pysyvästi muistoihin.

”Mieleenpainuvin oli Herajärven veden puhtaus ja kirkkaus, tietysti Koli ja itse Herajärven kierros puronylityksineen ja nousuineen, kenkien rikkoutuminen ja viiden litran vesipullon raahaaminen 32 asteen helteessä. Reissussa oli sattumia kerrakseen.”

Kokemusten myötä Kontkanen toivoo Kiviniemeen välineiden vuokrausmahdollisuutta.

”Vuokrattava retkikeitin, juomavesi, kuumaa kahvia, rakkolaastareita ja lämmintä ruokaa. Riippumattokin olisi kova, niin ei tarvitsisi sitäkään kuljettaa mukana”, Kontkanen listaa ideoita.

INFO: Kiviniemi Kolin kansallispuiston kyljessä

Retkeilijät ylittävät Kiviniemen vieressä olevan Sikosalmen vetolossilla. Kuva: Sami Tirkkonen
Kiviniemen alue tarjoaa Kolin seudulle tyypilliseen tapaan korkeuseroja ja monipuolista maastoa myös talvella. Kuva Jarno Artika
Kiviniemi on Kolin retkeilyreittien solmukohdassa ja yksi Herajärven kierros -retkeilyreitin aloitus- ja päätepisteistä. Kuva: Sami Tirkkonen