Kokoomuksen Aalto-Setälä: Hiilineutraali Suomi on tavoite, josta ei tingitä. Päästövähennyksissä on tärkeää paitsi lopputulos myös oikeudenmukainen keinovalikoima.

Kokoomuksen Pauli Aalto-Setälän mukaan tavoite hiilineutraaliudesta vaatii vaikuttavia ja todennettavia toimia. Maankäyttösektorin tukena hallitus aikoo vähentää energia- ja metsäteollisuuden hiilipäästöjä myös tehtaiden piippuihin asennettavan hiilensidontateknologian avulla.
Pauli Aalto-Setälä. Kuvaaja: Kimmo Falck.

Kokoomuksen kansanedustaja Pauli Aalto-Setälä muistuttaa, että niin edellinen kuin nykyinenkin hallitus ovat sitoutuneita ilmastolain mukaiseen tavoitteeseen hiilineutraalista Suomesta.

”Hallitus toteuttaa päästövähennystoimet sosiaalisesti ja alueellisesti oikeudenmukaisella tavalla. Tätä tavoitetta myös oppositiopuolueet ovat pitäneet esillä. Jotta tämä onnistuisi, meidän tulee ottaa käyttöön lisätoimia, jotka ovat varmoja ja kustannustehokkaita. Emme myöskään halua nostaa suomalaisten jo kallistuneen arjen hintaa kohtuuttomasti”, Aalto-Setälä kommentoi.

”Kritiikki on kohdistunut siihen, että hallitus keskittyisi vain hiilen talteenottoon tähtääviin toimiin ja maankäyttösektorin päästöjen vähentäminen unohdettaisiin. Ei unohdeta.  Maankäyttösektorin päästövähennyksistä ei olla luopumassa. Talteenotto on maankäyttösektorin päästöjen vähentämistä vielä varmempi menetelmä. Hiilinielujen romahdus ei hoidu yhdellä työkalulla, vaan tarvitaan koko pakki", jatkaa Aalto-Setälä, joka on ympäristövaliokunnan suurimman ryhmän valiokuntavastaava ja Itämeren parlamentaarikkokonferenssin Suomen valtuuskunnan jäsen.

Orpon hallitus jatkaa panostamista hiilinielujen tutkimukseen, hiilensidonnan mittaukseen ja laskentamallien kehittämiseen. Maankäytön muutosmaksun käyttöönoton vaikutuksia aiotaan myös arvioida.

”Hiilineutraalin Suomen saavuttaminen on yhteinen tavoite ja vaatii pitkäjänteistä työskentelyä sekä vaikuttavampia toimia meiltä kaikilta. Tätä tavoitetta kohti mennään. Vaikka vaikeaa on, yritetään silti", toteaa  Aalto-Setälä.

Pauli Aalto-Setälä. Kuvaaja: Kimmo Falck.

Kansallinen Kokoomus on vuonna 1918 perustettu poliittinen puolue ja kansanliike, joka haluaa kehittää Suomea vastuullisesti.

Politiikkamme perustuu arvoihin – uskomme yksilöön, vastuuseen ja vapauteen. Haluamme rakentaa yhteiskuntaa, jossa jokaisella on mahdollisuus menestyä ja jossa heikoimmista pidetään huolta.

Kokoomuksen eduskuntaryhmä on 48 kansanedustajallaan suurin eduskuntaryhmä.

Lue lisää eduskuntaryhmästä.

Tutustu myös puolueen uutishuoneeseen.

Tutustu kokoomuksen kuvapankkiin.